Butenko, Viktoriia V.Бутенко, Вікторія ВасилівнаБутенко, Виктория Васильевна2022-06-302022-06-302022Modern Economicshttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/33266In any state, due to the existence of an administrative-territorial division, there are relations between public authorities of different levels in the budgetary sphere. The main task of organizing and managing inter-budgetary relations is to provide state guarantees at a certain minimum acceptable level throughout the territory and all citizens regardless of their place of residence when receiving equal state social services. At present, unfortunately, in Ukraine there is a political inconsistency in the problem of the division of competences and responsibility for the implementation of specific functions of central, regional and local authorities, which negatively affects the processes of redistribution of intergovernmental resources. Purpose. The purpose of this article is to investigate the mechanisms of implementation of the state budget policy and the model of organization of public administration of budget relations, which are used in economically developed countries of the world in order to determine their specificity, which will enable to effectively regulate the current economic situation in Ukraine. Results. The current mechanism of budgetary equalization and the model of organization of public administration of budget relations in Ukraine is analyzed. The models of state participation in budget policy of different countries of the world are outlined. The components of the mechanism of management and regulation of interbudgetary relations at the regional level are determined. Conclusions. Considering the model of the mechanism of management of intergovernmental relations, we can conclude that there is no definite model acceptable to all countries of the world. The construction of a specific mechanism is based on the level of decentralization of the budget and taxation system, the scope of the powers of local authorities, the political choice between efficiency and equality, the depth and degree of disproportion between administrative and territorial units.У будь-якій державі через наявність адміністративно-територіального поділу існують відносини між державними органами різних рівнів у бюджетній сфері. Основним завданням організації та управління міжбюджетними відносинами є забезпечення державних гарантій на певному мінімально прийнятному рівні по всій території й всіх громадян незалежно від їх місця проживання при отриманні рівних державних соціальних послуг. У цей час в Україні, на жаль існує політична неузгодженість проблеми поділу компетенцій і відповідальності за виконання конкретних функцій центральних, регіональних органів влади та органів місцевого самоврядування, що негативно впливає на процеси перерозподілу міжбюджетних ресурсів. Проаналізовано чинний механізм бюджетного вирівнювання та моделі організації державного управління бюджетними відносинами в Україні. Окреслено моделі державної участі у бюджетній політиці різних країн світу. Визначено складові механізму управління та регулювання міжбюджетними відносинами на регіональному рівні. Розглядаючи моделі механізму управління міжбюджетними відносинами можна зробити висновок, що немає певної моделі прийнятною для всіх країн світу. Побудова конкретного механізму будується на основі рівня децентралізації бюджету й системи оподаткування, обсягу повноважень місцевих органів влади, політичного вибору між ефективністю та рівністю, глибини й ступеня диспропорції між адміністративними й територіальними одиницями.enintergovernmental fiscal relationsintergovernmental fiscal transfersstate budgetlocal budgetsfinancial equalizationміжбюджетні відносиниміжбюджетні трансфертидержавний бюджетмісцеві бюджетифінансове вирівнюванняPerspective Directions of Improvement of Management of Intergovernmental Fiscal Relations in Ukraine on the Example of the Developed Countries of the WorldПерспективні напрями вдосконалення управління міжбюджетними відносинами в Україні на прикладі розвинених країн світуArticlehttps://doi.org/10.31521/modecon.V31(2022)-02