Богатая, Лидия НиколаевнаBohata, Lidiia M.Богата, Лідія Миколаївна2020-06-262020-06-262015Гілея: науковий вісникhttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/28222В статье выдвигается предположение о том, что «универсум» - это одна из категорий, требующая в настоящий момент пристального внимания. В тексте соотносятся две концепции, в которых универсум рассматривается как ключевое понятие. Первая концепция создана европейскими исследователями П.Бергером и Т.Лукманом и связана с изучением деятельности человека в процессах конструирования символического универсума. Вторая концепция – концепция С.Б.Крымского о ценностно-смысловом универсуме. Формулируется вывод о том, что универсумная актуализация человека возникает как итог его индивидуальной и, одновременно, коллективной эпистемологической и моральной деятельности. Этот факт должен учитываться при формировании образовательных стратегий.The assumption that "the universe" - is one of the categories currently requires attention is put forward in the article. The text of the two concepts are related, that the universe is seen as a key concept. The first conception was created by European researchers P.Berger and T. Lukman and connected with the study of human activity in the process of constructing the symbolic universe. The second conception - the conception of value- semantic universe by S.Krymsky. The conclusion that universe’s actualization of human emerges as a result of his personal and, at the same time, the collective epistemological and moral activities formulated in this article. This fact must be taken into account in the formation of educational strategies.У статті висувається припущення про те, що «універсум» - це одна з категорій, що вимагає зараз пильної уваги. У тексті співвідносяться дві концепції, в яких універсум розглядається як ключове поняття. Перша концепція створена європейськими дослідниками П.Бергером і Т.Лукманом і пов'язана з вивченням діяльності людини в процесах конструювання символічного універсуму. Друга концепція – концепція С.Б.Кримського про ціннісно-смисловий універсум. Формулюється виcновок про те, що універсумна актуалізація людини виникає як наслiдок його індивідуальної і, одночас, колективноï епістемологiчноï та моральній діяльності. Цей факт повинен враховуватися при формуванні освітніх стратегій.ruсоциальная атомизациясимволический универсумлегитимацияценностно-смысловой универсум человекамируниверсумsocial atomizationsymbolic universelegitimationvalue-semantic universe of humanworlduniverseсоцiальна атомiзацiясимволiчний унiверсумлегiтимацiяцiннiсно-смисловий унiверсум людинисвiтунiверсумЦенностно-смысловой и символический универсум в фокусе современных образовательных стратегийValue-semantic and symbolic universe in focus of the modern educational strategiesЦіннісно-смисловий і символічний універсум у фокусі сучасних освітніх стратегійArticle