Райхерт, Костянтин ВільгельмовичRaikhert, Kostiantyn V.2023-08-072023-08-072022Δοξα/ДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філологіїhttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/35752Продовжується огляд філософської евристики. Розглядаються концепції філософської евристики Я. Гартмана та Я. Гнатюка. Філософська евристика Я. Гартмана вивчає філософію з огляду на її евристичність. Філософська евристика Я. Гнатюка є методологією, орієнтованою на вивчення творчості філософів.The study surveys of philosophical heuristics and centers on the philosophical heuristics of J. Hartman and Ya. Hnatiuk. J. Hartman’s philosophical heuristics studies philosophy in terms of its heuristic nature. J. Hartman implies that the entire philosophy is a set of heuristic projects: from conceptions to methods of philosophy. Even philosophical heuristics is one such project. Philosophical heuristics is a metaphilosophy, the specific distinction of which is to study the heuristic nature of philosophy. Philosophical heuristics of Ya. Hnatiuk is a methodology focused on the creativity of philosophers. Philosophizing is a creative process, in which is involved even the exact formal logic. What J. Hartman’s philosophical heuristics and Ya. Hnatiuk’s philosophical heuristics have in common is their tendency to a kind of unity of philosophy: in the case of J. Hartman, it is the finding of the grounds for the relative unity of philosophical studies; in the case of Ya. Hnatiuk, it is the setting up of methodological communication between philosophical methods to strengthen the universal character of philosophical methodology.ukевристикаконцептметафілософіяфілософіяфілософська евристикаconceptheuristicsmetaphilosophyphilosophical heuristicsphilosophyФілософські евристики Я. Гартмана та Я. ГнатюкаThe philosophical heuristics of J. Hartman and Ya. HnatiukArticlehttps://doi.org/10.18524/2410-2601.2022.2(38).283062