Кузьмина, Виталия ВикторовнаКузьміна, Віталія ВікторівнаKuzmina, Vitaliya V.2015-10-262015-10-262014Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Heraldhttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/7440В статье представлен аналитический обзор теоретических и экспериментальных исследований проблемы влияния стиля воспитания на формирование психоэмоциональных проблем подростков. Такие проблемы подростка рассматриваются как результат родительского воспитания. Определяющая роль стиля воспитания в развитии личности обусловливает необходимость изучения его влияния на формирование психоэмоциональных и личностных расстройств.У статті представлений аналітичний огляд теоретичних та експериментальних досліджень проблеми впливу стилю виховання на формування психоемоційніх проблем підлітка. Такі проблеми розглядаються як результат батьківського виховання. Визначальна роль стилю виховання в розвитку особистості зумовлює необхідність вивчення його впливу на формування психоемоційніх та особистісних розладів.The article presents the analytical review of theoretical and experimental studies of problem of parenting style on the formation of psychoemotional and personal problems of adolescents. Such problems are considered as the result of adolescent parenting. Defining the role of parenting style in personality development necessitates the study of its influence on the formation of psychoemotional and personal disorders. The experiments have confirmed the hypothesis of the existence of the relationship between the non-constructive style of family education and the presence of emotional and personal problems of children in the future. As a result of theoretical and practical research, we came to the following conclusions: 1. The inadequate attitude of the parents to the child leads to emotional psychological discomfort, the emergence of psychosomatic diseases. 2. The level of personal growth teenager depends on family climate and atmospheric conditions. 3. The manner and nature of relationships and family communication, become the basis, on which to build relationships with peers and adults in the educational process and affects the self-determination of personality structure teenager. Analysis of theoretical and practical sources of the problem showed that the relationship of parents with a child directly affected their psychosomatic condition. Dissatisfaction child relationship parents, careless attitude of parents to the child all this affects the formation and manifestation of psycho-emotional and personal problems of juveniles. Distrust of the formative experience of children, rejection of their personality and age discrepancy education opportunities and development needs with conflict relations in the family are the main aspects of the traumatic existence of children in the familyruстиль воспитанияличностьпсихологические проблемы подросткаформирование личностных чертстиль вихованняособистістьпсихологічні проблеми підлітківформування особистісних рисparenting stylepersonalitypsychological problems teenagerformation of personality traitsИсследование влияния стиля семейного воспитания на формирование психоэмоциональных и личностных проблем подросткаВивчення впливу стилю сімейного виховання на формування психоемоційних та особистісних проблем підліткаStudy of influence of style family upbringing on formation of psychoemotional and personal problems of teenagerArticle