Жмай, Олександр ВолодимировичФілатова, Марія ОлександрівнаZhmai, Oleksandr V.Filatova, Mariia2023-04-052023-04-052022ЕКОНОМІКА ТА СУСПІЛЬСТВОhttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/34748У даній статті розглянуто роль процесу управління знаннями в компанії на її стратегію та головні цілі. В умовах постійної мінливості та невизначеності, коли інноваційні процеси відіграють значну роль у роз- витку організації, питання створення та обміну знаннями між співробітниками є надзвичайно актуальним. В дослідженні розкрито поняття корпоративної культури та її основні критерії, які впливають на становлен- ня процесу обміну знаннями між співробітниками. Проаналізовано процес управління знаннями як систему з 4 взаємопов’язаних складників. Розглянуто основні одиниці обміну знаннями і надано для них визначен- ня. Виявлено основні проблеми на шляху до становлення процесу управління знаннями та шляхи щодо їх вирішення.The purpose of this article is to investigate the process of knowledge management in the organization and to show its connection with corporate culture. In conditions of constant variability and uncertainty, when innovation processes play a significant role in the development of the organization, the issue of creation and exchange of knowledge between employees is extremely relevant. The very technology of the knowledge exchange process has not yet been defined both at the theoretical and practical level. The concept of knowledge management cannot be considered separately from the company's corporate culture, since it is precisely this that promotes the effective exchange of knowledge between employees. Therefore, an important part of the research is the disclosure of the issue of integration of knowledge exchange between employees into the corporate culture. General scientific and special methods are used for research, namely: the method of system-structural analysis for the systematization of concepts, methods of theoretical generalization, analysis and synthesis, the method of logical generalization – for formulating conclusions, and other research methods. scientific knowledge. The role of the knowledge management process in the company in relation to its strategy and main goals is considered. The concept of corporate culture and its main criteria affecting the formation of the knowledge exchange process between employees are revealed. The historical retrospective of the production of new knowledge and its management is considered. The knowledge management process is analyzed as a system of 4 interconnected components. The main units of knowledge exchange are considered and their definitions are given. The conditions for the implementation of the knowledge management system in the organization have been determined. The process of knowledge exchange in the company is analyzed as a component of the knowledge management system. The main units of knowledge exchange are considered: data, information and knowledge, as well as the difference between these concepts, which makes it possible to understand the correct use of these terms in the article. The essence of codified and informal knowledge was analyzed and the difference between these concepts was determined. The main problems on the way to the formation of the knowledge management process and ways to solve them have been identified.ukкорпоративна культурауправління знаннямиобмін знаннямиінформаціязнаннякультура знаньстратегія компаніїресурсиінтелектуальний капіталперсоналcorporate cultureknowledge managementknowledge exchangeinformationknowledgeknowledge culturecompany strategyresourcesintellectual capitalpersonnelУправління знаннями: інтеграція обміну знаннями між співробітниками у корпоративну культуру компаніїKnowledge management: integration of knowledge exchange between employees in the company's corporate cultureArticlehttps://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-71