Успенський, Володимир МиколайовичУспенский, Владимир НиколаевичUspensky, Volodymyr M.2010-09-242010-09-242010Вiсник Одеського нацiонального унiверситету=Odessa National University Heraldhttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/552Дослідивши вимоги до схожості в портреті, автор виявив протиріччя, яке полягає в тому, що, з одного боку, вимагається максимально точно передати зовнішність (зобразити обличчя) моделі, а з іншго — відбити її індивідуально-психологічні характеристики. Приведені способи розв’язання цього протиріччя і перелік психологічних засобів, придатних для віддзеркалення в портреті психології моделі, які при точному зображенні обличчя змінюють потрібним чином його сприйняття глядачем.Автор в статье выявил противоречие портретного искусства: с одной стороны, требуется абсолютно точное изображение лица модели, а с другой — передача ее психологии. Приведены методы разрешения этого противоречия и психологические средства отражения психологии модели, которые при точном изображении лица изменяют его восприятие зрителем.The author in the article exposed contradiction of portrait art: from one side required absolutely exactly to represent a model face, and from other — to pass its psychology.Methods of permission of this contradiction and psychological means for the reflection of psychology of models, which at the exact image of face change his perception by the spectator, resulted in the article.портретзовнішня схожістьпсихологічна схожістьпсихологічний засібпротиріччявнешнее сходствопсихологическое сходствопсихологическое средствопротиворечиеportraitexternal similaritypsychological similaritypsychological meanscontradictionСхожість у портреті: психологічні аспектиСходство в портрете: психологические аспектыSimilarity in a portrait: psychological aspectsArticle