Адміністративно-правове забезпечення судового захисту особи у спорах щодо її незаконного звільнення з публічної служби

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2024
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 081 – право (галузь знань 08 – Право). – Одеський національний університет імені І.І. Мечникова, Одеса, 2024. Дисертацію присвячено комплексному дослідженню питань, що стосуються адміністративно-правового забезпечення судового захисту особи у спорах щодо її незаконного звільнення з публічної служби. До методологічних засад дослідження адміністративно-правового забезпечення судового захисту особи у спорах щодо її незаконного звільнення з публічної служби віднесено: 1) використання системного підходу з урахуванням специфіки об’єкта дослідження; 2) використання комплексного підходу з урахуванням специфіки об’єкта дослідження; 3) використання термінології. Ці методологічні засади були використані при формуванні структури дисертаційного дослідження, де: в першому розділі роботи розкрито зміст основних понять, що закладаються в основу дослідження – «публічна служба», «публічний службовець», «матеріальні, процедурні, процесуальні адміністративні норми і правовідносини», «судовий захист» та «публічно-правовий спір» і «адміністративно-правове забезпечення судового захисту особи»; в другому розділі роботи розкриті особливості матеріального і процедурного адміністративно-правового регулювання службових відносин; в третьому розділі дисертації розкрито специфіку процесуального адміністративно-правового регулювання порядку розгляду адміністративними судами спорів з приводу звільнення особи з посади публічної служби. Запропоновано авторське визначення публічної служби, під якою слід розуміти: по-перше, професійну діяльність суддів, прокурорів, осіб на посадах державної служби, включаючи військову службу, а також осіб на посадах місцевого самоврядування, які передбачені абзацом четвертим частини першої статті 3 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»; по-друге, діяльність на політичних посадах в органах державної влади та місцевого самоврядування (народні депутати, міністри і їх заступники, урядові уповноважені, депутати місцевих рад і ін.); по-третє, патронатну службу в органах публічної влади (радники, консультанти і ін.); по-четверте, альтернативну (невійськову) службу. Наголошено, що при характеристиці правового статусу публічного службовця, а також особливостей його участі в адміністративних правовідносинах, необхідно розрізняти між собою, по-перше, матеріальні, процедурні і процесуальні норми адміністративного права, по-друге, матеріальні, процедурні і процесуальні адміністративні правовідносини. Зокрема, матеріальні норми – це норми, які фіксують (закріплюють) певний правовий стан, систему органів, перелік санкцій тощо. Процедурні норми – це норми, які спрямовані на забезпечення позасудової реалізації правового статусу суб’єкта права (наприклад, процедура звернення з заявою до адміністративного органу та порядок її розгляду). Процесуальні норми – це норми, які забезпечують судовий розгляд справи (правопорушення чи правового спору). Відповідно, суспільні відносини, які виникають під час реалізації вище озвучених норм адміністративного права, теж будуть поділятись на матеріальні, процедурні і процесуальні правовідносини. Доведено, що правовий захист публічних службовців від незаконного звільнення це комплекс судових і позасудових засобів, механізмів і процедур передбачених чинним законодавством, які спрямовані на усунення та вирішення публічно-правового спору щодо звільнення особи з посади публічного службовця, а судовий захист публічних службовців від незаконного звільнення з посади це комплекс судових засобів, механізмів і процедур передбачених КАС України, які спрямовані на усунення та вирішення публічно-правового спору щодо звільнення особи з посади публічного службовця. Публічно-правовий спір з приводу звільнення особи з посади публічної служби, характеризується змістом, який складається із трьох елементів: а) сторони (суб’єкти) спору – це учасники службових правовідносин, де один із учасників правовідносин наділений владними поважаннями стосовно звільнення з посади публічної служби іншого учасника (підлеглу особу); б) предмет спору – це рішення суб’єкта, який наділений владними повноваженнями в сфері службових правовідносин щодо звільнення підлеглих осіб, яке, на думку іншого учасника правовідносин (підлеглої особи), порушує його права, свободи і законні інтереси; в) підстави виникнення спору – сукупність фактичних та юридичних обставин, що вказують на ймовірне порушення прав, свобод та законних інтересів особи, яка була звільнена з посади публічної служби. Відповідно, ці підстави поділяються на два види: 1) матеріальні – це фактичні або юридичні обставини, які вказують на ймовірне порушення прав, свобод та законних інтересів особи, яку звільнили з посади публічної служби; 2) процесуальні – це юридична обставина, яка свідчить про факт звернення особи до адміністративного суду за захистом. Запропоновано авторське визначення службової дисципліни: «Службова дисципліна – це неухильне додержання обмежень, які закріплені антикорупційним законодавством, та сумлінне виконання службових обов’язків, які передбачені нормами національного законодавства, правилами внутрішнього службового розпорядку, положеннями про структурні підрозділи державних органів, посадовими інструкціями, Присягою державного службовця, а також містяться в контракті про проходження державної служби». Це визначення розкриває як зв’язок службової дисципліни із адміністративно-правовим статусом публічного службовця, так і зв’язок службової дисципліни із дисциплінарною відповідальністю публічного службовця у вигляді звільнення з посади публічної служби. Запропоновано авторське визначення поняття «незаконне звільнення особи з посади публічної служби», під яким слід розуміти підтверджений судовим рішенням факт порушення прав, свобод і інтересів публічного службовця в службових правовідносинах, який набув свого прояву в порушенні: а) загальних підстав та/або процедури звільнення особи з посади публічної служби на загальних підставах; б) підстав та/або процедури притягнення публічного службовця до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення з посади. Виокремлено особливості розгляду та вирішення спорів щодо незаконного звільнення особи з публічної служби, які притаманні даній категорії справ, а саме: а) ці спори відносяться до публічно-правових спорів, пов’язаних з публічною службою; б) ці спори є складним явищем, яке включає в себе публічно-правові аспекти і акцентує зусилля на захисті прав громадян, зайнятих у секторі публічного управління; в) розгляд та вирішення таких адміністративних справ здійснюється адміністративними судами; г) темпоральні межі звернення до адміністративного суду стосовно звільнення з публічної служби – місяць; ґ) це справи незначної складності; д) як правило, ця категорія справ розглядається в порядку спрощеного провадження; е) процесуальний статус учасників цих спорів має свої характерні особливості, обумовлені поєднанням елементів загальної та спеціальної правосуб’єктності; є) ці спори виникають внаслідок конфлікту між публічним службовцем, незаконно відстороненим від виконання своїх обов’язків, та органом публічної влади тощо.
The dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in the speciality 081 – law (field of knowledge – 08 Law). Odesa I.I. Mechnikov National University, Odesa, 2024. The dissertation is devoted to a comprehensive study of issues related to the administrative and legal provision of judicial protection of a person in disputes regarding his illegal dismissal from public service. The methodological principles of the study of the administrative and legal provision of judicial protection of a person in disputes regarding his illegal dismissal from public service include: 1) the use of a systematic approach taking into account the specifics of the research object; 2) use of a comprehensive approach taking into account the specifics of the research object; 3) use of terminology. These methodological principles were used in the formation of the structure of the dissertation research, where: in the first chapter of the work, the content of the main concepts laid down in the basis of the research - "public service", "public employee", "material, procedural, procedural administrative norms and legal relations" is disclosed. "judicial protection" and "public legal dispute" and "administrative legal provision of legal protection of a person"; in the second section of the work, the features of material and procedural administrativelegal regulation of service relations are revealed; the third chapter of the dissertation reveals the specifics of the procedural administrative-legal regulation of the procedure for consideration by administrative courts of disputes regarding the dismissal of a person from a public service position. The author's definition of public service is proposed, which should be understood as: firstly, the professional activity of judges, prosecutors, persons in public service positions, including military service, as well as persons in local selfgovernment positions, which are provided for in paragraph 4 of part 1 of Art. 3 of the Law of Ukraine "On service in local self-government bodies"; secondly, activity in political positions in the bodies of state power and local self-government (people's deputies, ministers and their deputies, government commissioners, deputies of local councils, etc.); thirdly, patronage service in public authorities (advisors, consultants, etc.); fourth, alternative (non-military) service. It is emphasized that when characterizing the legal status of a public servant, as well as the specifics of his participation in administrative legal relations, it is necessary to distinguish between, firstly, material, procedural and procedural norms of administrative law, and secondly, material, procedural and procedural administrative legal relations. In particular, material norms are norms that fix (consolidate) a certain legal status, a system of bodies, a list of sanctions, etc. Procedural norms are norms aimed at ensuring the extrajudicial implementation of the legal status of a legal entity (for example, the procedure for applying to an administrative body and the procedure for its consideration). Procedural norms are norms that ensure judicial consideration of a case (criminal offense or legal dispute). Accordingly, social relations that arise during the implementation of the above-mentioned norms of administrative law will also be divided into material, procedural and procedural legal relations. It has been proven that the legal protection of public servants against illegal dismissal is a complex of judicial and extrajudicial means, mechanisms and procedures provided for by the current legislation, which are aimed at the elimination and resolution of a public legal dispute regarding the dismissal of a person from the position of a public servant, and the judicial protection of public servants against illegal dismissal is a complex of judicial means, mechanisms and procedures provided for by the Civil Code of Ukraine, which are aimed at eliminating and resolving a public legal dispute regarding the dismissal of a person from the position of a public servant. A public-law dispute regarding the dismissal of a person from a public service position is characterized by a content that consists of three elements: a) the parties (subjects) of the dispute are participants in an official legal relationship, where one of the participants in the legal relationship is endowed with authority regarding dismissal from a public service position services of another participant (subordinate person); b) the subject of the dispute is a decision of a subject who is empowered with authority in the field of official legal relations regarding the dismissal of subordinates, which, in the opinion of another participant in the legal relationship (subordinate person), violates his rights, freedoms and legitimate interests; c) the grounds for the dispute - a set of factual and legal circumstances indicating a probable violation of the rights, freedoms and legitimate interests of a person who was dismissed from a public service position. Accordingly, these grounds are divided into two types: 1) material - these are factual or legal circumstances that indicate a probable violation of the rights, freedoms and legitimate interests of a person who was dismissed from a public service position; 2) procedural is a legal circumstance that indicates the fact that a person has applied to an administrative court for protection. The author's proposed definition of official discipline: "Official discipline is the strict observance of restrictions established by anti-corruption legislation and conscientious performance of official duties, which are provided for by the norms of national legislation, the rules of internal official procedures, regulations on structural units of state bodies, job instructions, the Oath of a civil servant, as well as contained in the civil service contract". This definition reveals both the relationship between official discipline and the administrative-legal status of a public servant, as well as the relationship between official discipline and the disciplinary responsibility of a public servant in the form of dismissal from a public service position. The author's definition of the concept of "illegal dismissal of a person from a public service position" is proposed, which should be understood as the fact of violation of the rights, freedoms and interests of a public servant in official legal relations confirmed by a court decision, which manifested itself in the violation of: a) general grounds and/or procedures for dismissal persons from public service positions on general grounds; b) the grounds and/or procedure for bringing a public servant to disciplinary responsibility in the form of dismissal from office. Peculiarities of consideration and resolution of disputes regarding the illegal dismissal of a person from public service, which are inherent in this category of cases, are highlighted, namely: a) these disputes refer to public legal disputes related to public service; b) these disputes are a complex phenomenon that includes public-law aspects and emphasizes efforts to protect the rights of citizens employed in the public administration sector; c) consideration and resolution of such administrative cases is carried out by administrative courts; d) temporal limits of appeal to the administrative court regarding dismissal from public service - one month; e) these are matters of minor complexity; e) as a rule, this category of cases is considered in the order of simplified proceedings; f) the procedural status of the participants in these disputes has its own characteristics, due to the combination of elements of general and special legal personality; g) these disputes arise as a result of a conflict between a public official, illegally removed from the performance of his duties, and a public authority, etc.
Опис
Ключові слова
адміністративне судочинство, адміністративні суди, державна служба, дисциплінарна відповідальність, звільнення з посади, категорія спорів, незаконне звільнення, політична служба, право на судовий захист, публічна служба, публічні службовці, публічно-правовий спір, службова дисципліна, судовий захист, юрисдикція, administrative proceedings, administrative courts, civil service, disciplinary liability, dismissal from office, category of disputes, illegal dismissal, political service, right to judicial protection, public service, public servants, public legal dispute, official discipline, judicial protection, jurisdiction
Бібліографічний опис
Ківало Л. В. Адміністративно-правове забезпечення судового захисту особи у спорах щодо її незаконного звільнення з публічної служби : дис. … д-ра філос. : 081 Право 08 Право / Л. В. Ківало ; наук. кер. О. І. Миколенко; Одес. нац. ун-т імені І. І. Мечникова. – Одеса, 2024. – 257 с.
DOI
ORCID:
УДК
347.122:342.922]:005.562(043.5)