Вплив самоусвідомлення студентів-психологів як суб’єктів власної життєтворчості на міжособистісні стосунки та емоційне вигорання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
2663-5208
E-ISSN
2663-5216
Назва тому
Видавець
Гельветика
Анотація
У статті представлено дослідження впливу самоусвідомлення студентів-психологів як суб’єктів власної життєтворчості на їхні міжособистісні стосунки та емоційне вигорання в процесі навчання. Указується, що життєтворчість – це процес, який передбачає розвинуту здібність особистості до рефлексії, до самоусвідомлення, до роздумів над своїм життям і його побудови на основі власного світогляду. Підкреслюється, що недостатнє самоусвідомлення особистістю своїх психологічних особливостей може призводити до неадекватної витрати власних ресурсів та «емоційного вигорання», що, у свою чергу, негативно позначається на процесі життєтворчості студентів-психологів як суб’єктів власної життєдіяльності. Зазначається, що ці обставини вимагають своєчасного, профілактичного сканування психологічного клімату навчального колективу на всіх рівнях з метою виявлення стану емоційного перенапруження в ньому. Підкреслюється, що, оскільки втілення власного проекту життя відбувається через вирішення низки послідовних життєвих завдань, до яких належить і поява нових соціальних ролей, зокрема ролі студента, завдання збереження психологічного здоров’я стає актуальним уже в процесі набуття вищої освіти, на етапі професійної підготовки студентів до майбутньої фахової діяльності. Наголошується, що для студентів-психологів, які за родом своєї майбутньої діяльності повинні вміти справлятися з емоційним навантаженням, мати добре розвинені навички психоемоційної саморегуляції, усвідомленого ставлення до цілей життя, черговості їх виконання, а також до способів вирішення й використання власних ресурсів, ця проблема має особливе значення. Рекомендується, як заходи психопрофілактики й психокорекції емоційного вигорання на різних курсах навчання студентів-психологів використовувати різні арттерапевтичні технології, які будуть сприяти не тільки покращенню психоемоційного стану студентів, а і їхньому вільному саморозкриттю, підвищенню самоусвідомлення, розвитку творчих здібностей, придбанню навичок продуктивної міжособистісної взаємодії й усвідомленню можливості керувати своїм життям як свідомий суб’єкт власної життєтворчості.
The article presents the study of the influence of students – psychologists’ self-awareness as subjects of their own life – creativity on interpersonal relationships and emotional burnout in the learning process. It is stated that life-creation is a process that implies a developed capacity of the individual for reflection, self-awareness, thinking about his life and constructing it on the basis of his own outlook. It is emphasized that lack of self-awareness of the personality of their psychological characteristics can lead to inadequate consumption of their own resources and “emotional burnout”, which in turn negatively affects the process of students – psychologists’ life-creativity as subjects of their own life. It is stated that these circumstances require timely, prophylactic, scanning of the psychological climate of the training team at all levels in order to detect the state of emotional overstress in it. It is emphasized that since the realization of one's own project of life is due to the solution of a number of consecutive life tasks, which include the emergence of new social roles, in particular the role of the student, the task of maintaining psychological health becomes relevant already in the process of higher education, at the stage of professional preparation of students for future professional activity. It is stated that for students-psychologists who by their own future activity should be able to cope with emotional load, have well-developed skills of psycho-emotional self-regulation, conscious attitude to life goals, order of their fulfilment, as well as ways of solving and using their own resources, this problem is of particular importance. It is recommended to use different art-therapeutic technologies as measures of psychoprophylaxis and psychocorrection of emotional burn-out at different courses of training of students-psychologists, which will contribute not only to the improvement of the students' psycho-emotional state, but also to their free self-disclosure, increase of self-awareness, development of creative abilities, acquisition of skills of productive interpersonal interaction and awareness of the ability to manage their lives as a conscious subject of their own lives.
Опис
Ключові слова
особистість, суб’єкт власної життєтворчості, самоусвідомлення, емоційно-поведінкові особливості особистості, емоційне вигорання, збереження психологічного здоров’я студентів, personality, the subject of his own life-creativity, self-awareness, emotional and behavioral features of personality, emotional burnout, preservation of students' psychological health
Бібліографічний опис
Артюхіна Н. В. Вплив самоусвідомлення студентів-психологів як суб’єктів власної життєтворчості на міжособистісні стосунки та емоційне вигорання / Н. В. Артюхіна, А. І. Сімовоник // Габітус. – 2020. – Вип. 12, т. 2. – С. 52–58.
ORCID:
УДК
159.923.2