Статті та доповіді ФЖРВС
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Статті та доповіді ФЖРВС за browse.metadata.type "Book chapter"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Гімнографія [209-219](2013) Джиджора, Євген Володимирович; Джиджора, Евгений Владимирович; Dzhydzhora, Yevhen V.Як уже зазначалося, у давньокиївській літературі основний масив перекладних творів становили тексти, передбачені Уставом (Типіконом). Серед них окреме місце посідали богослужбові пісні — урочисто-охвальні або ж скорботно-покаянні співи, які виголошувалися під час церковних служб і мали мелодико-поетичну форму звернення вірян до Бога. Умовно називаючи їх «гімнографічними», вважаємо, що це не так родо-жанрове узагальнення поетичних творів, як визначення їх ролі у житті середньовічного християнина. Адже каяття, сповідання, похвали Богу, Богородиці, святим та молитви до них не лише зачитувалися келійно, а й розспівувалися під час богослужінь. Саме така поліфункціональність текстів, призначених для колективного співу на богослужінні, й постає основою для їх жанрового виокремлення.Документ Гімнографія [c. 417-479](Наукова думка, 2013) Джиджора, Євген Володимирович; Dzhydzhora, Yevhen V.; Джиджора, Евгений ВладимировичОригінальна давньокиївська гімнографія, як і перші агіографічні, історіографічні та проповідницькі твори, з’явилася невдовзі по християнізації руських земель, у XI ст. Вона не знала тривалої еволюції пісенних жанрів — київські книжники упродовж X—XI ст. послуговувалися моделями візантійських кліриків — жанровими різновидами давньогрецької літургійної поезії, послідовністю співів на «канонному» богослужінні та основними мелодійними формами. Чітке дотримання мелодичних моделей було зумовлене потребою зберегти ритмічність співу, універсальну складову і праукраїнського художнього мовлення.Документ До проблеми літературознавчого вивчення середньовічної гімнографії (постановка питання)(2016) Джиджора, Євген Володимирович; Джиджора, Евгений Владимирович; Dzhydzhora, Yevhen V.Середньовічна гімнографія – сукупність літературних поетичних жанрів, які в християнській церкві прийнято було співати під час богослужіння. На сьогодні, як слушно зауважує О. Кожушний, така релігійно-музично-поетична природа гімнографічних творів викликає широкий дослідницький інтерес «як для церковних науковців: богословів-літургістів, патрологів, церковних археологів, істориків християнського мистецтва, так і для світських: літературознавців, філологів-класиків, візантиністів, культурологів, музикознавців і всіх тих, хто не залишається байдужим, зустрівшись із глибиною богословської думки і поетикою її зовнішнього вираження» [5: 10].Документ Космологічні твори(2013) Джиджора, Євген Володимирович; Dzhydzhora, Yevhen V.; Джиджора, Евгений ВладимировичУ києворуській літературі окрему групу перекладних пам’яток становлять космологічні твори — коментарі-тлумачення біблійних оповідей про виникнення та улаштування світу («Шестоднев», «Християнська топографія»). Розраховані на освічену аудиторію, ці розповіді містять богословсько-філософські роздуми про структуру Всесвіту, закономірності розвитку різноманітних процесів у природі, особливості існування тваринного та рослинного світів тощо. Винятковою відмінністю таких міркувань є їхня релігійно-дидактична основа, адже, на противагу античній добі, за християнського Середньовіччя навколишній світ сприймається як творіння Бога, в якому наявне символічне вираження трансцендентного задуму. Отож у цих екзегетичних текстах кожне природне явище описано не так з погляду його характерних ознак, як стосовно підтвердженої ним релігійної думки.