Проблеми сучасного літературознавства
Постійне посилання зібрання
Галузь і проблематика: літературознавство; проблеми історії та теорії літератури, поетики, порівняльного літературознавства.
Сайт видання: http://psl.onu.edu.ua
Переглянути
Перегляд Проблеми сучасного літературознавства за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 364
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ 20-й Філологічний семінар: сучасні пошуки і виміри науки(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичРецензія: Філологічні семінари. Театр літературного процесу: Теорія і дійові особи. Вип. 20. — К., 2017. — 335 с. З часу проведення останнього 20-го Філологічного семінару минуло два роки. Слід констатувати, що ця форма широкого наукового діалогу літературознавців може бути перервана. Адже нові вимоги стосовно збірників наукових праць ускладнили роботу по формуванню редакційних і авторських колективів, особливо у сфері гуманітарних наук, оскільки зорієнтованість усього загалу літературознавців на мінімальну кількість науко-метричних видань зарубіжжя (які, як ми уже встигли пересвідчитись, є обмеженими у своїй спроможності публікувати статті великої кількості науковців) не дозволяє вітчизняним збірникам наукових праць набути відповідного їм статусу, водночас унеможливлює ведення активного діалогу стосовно тенденцій і національної специфіки літературного розвитку, зокрема в Україні. Окрім того, сьогочасні вимоги до наукометричних видань подекуди деформують і суттєво затримують науковий поступ викладача. Отже, і філологічний семінар, і видання матеріалів цих наукових студій, як і інших провідних наукових збірників в Україні, звичайно під загрозою закриття. А що далі?..Документ Ars-poetica в києворуській гімнографії(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Джиджора, Євген Володимирович; Джиджора, Евгений Владимирович; Dzhydzhora, Yevhen V.У статті проаналізовано такий компонент літературно-естетичного цілого в середньовічній києворуській гімнографії, як ars-poetica. Йдеться про особливу естетичну установку автора, обумовлену пошуками відповідного слова, придатного для літературної діяльності. Зазначено, що у києворуській гімнографії ars-poetica, зазвичай, реалізується у першому тропарі першої пісні і концептуально перегукується із «топосом скромності». У п’яти розглянутих пам’ятках ars-poetica зустрічається у двох варіантах: авторській мольбі до Бога та авторській мольбі до святого / святих.Документ Film editing as a method of constructing the text in the prose by Geo Shkurupiy(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2015) Tombulatova, Iraida I.; Томбулатова, Іраїда Ігорівна; Томбулатова, Ираида ИгоревнаThe article proves that film editing is widely used by Geo Shkurupiy in his futuristic prose. The examples which are given are taken from his three novels and a story, and they show the way the writer created a literary artistic world with the help of film editing. This technique is used to construct the macrotext asa well as microtext. This study analyses the way in which the texts are constructed and cocludes that these texts resemble film scripts a lot. The case is qute outstanding as the researchers can find out that the features of two kinds of art (cinematography and literature) are combined in literary text. Also it must be mentioned that it was innovative enough for the art at the beginning of the XXth century as film editing (and cinematography itself) was quite a new phenomenon in the world of artДокумент High scientific potential of the ukrainostichnikh studies by Natalie Kuzyakina(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2016) Kovalchuk, Halyna V.; Ковальчук, Галина Владимировна; Ковальчук, Галина ВолодимирівнаIn the article on a historically biographic background was scientific inheritance analyzed of the prominent Ukrainian and Russian literary critic and specialist in drama study ÕÕ of professor Natalie Kuzyakinoy, was underlined expressive ukrainecentric of her research, special concentration on dramaturgy of period of the Shot up Revival. The scientist, without regard to ideological pressure on her, did an invaluable contribution to development of cognition of the Solovki pages of the Ukrainian culture subjected to repression.Документ L’héritage littéraire de Victor Hugo dans le contecste du romantisme français(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Romanets, Valentyna M.; Романець, Валентина МихайлівнаL’article est consacre a l’etude des l’æuvre de Victor Hugo grand poete, dramaturge, romancier, essayiste et activiste social. Victor Hugo occupe une place marquante dans l’histoire des lettres françaises au XIXe siècle, dans des genres et des domaines d’une remarquable variété. Il est poète lyrique avec des recueils comme Odes et Ballades, Les Feuilles d’automne ou Les Contemplations mais il est aussi poète engagé contre Napoléon III dans Les Châtiments ou encore poète épique avec La Légende des siècles. Il est également un romancier du peuple qui rencontre un grand succès populaire avec par exemple Notre-Dame de Paris, et plus encore avec Les Misérables. Au théâtre, il expose sa théorie du drame romantique dans sa préface de Cromwell en 1827 et l’illustre principalement avec Hernani en 1830 et Ruy Blase n 1838.Документ Mentative and narrative features of O. Zabuzhko’s essays(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Шевченко, Тетяна Миколаївна; Шевченко, Татьяна Николаевна; Shevchenko, Tetiana M.In the article mentative and narration features of O. Zabuzhko’s essays based on the example of the book «From the map of books and people» are analysed. Essay classification in works of modern Ukrainian writers in terms of narrative and mentative nature are determined. The conclusions are made about the role of narrative components in essay discursive practices, whose nature is mentative. Special features of a writer’s essay itself are outlined, since it becomes a platform for possible «prolongation» of artists’ fictional works, space for their pre-interpretation and re-interpretation.Документ Motifs Evangeliques dans la prose de Victor Hugo(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Romanetz, Valentine M.; Романец, Валентина Михайловна; Romanetz, Valentina M.Cet article est consacré а l’étude de l’œuvre de Victor Hugo, grand poète, dramaturge, romancier, essayiste et activiste social. L’auteur se propose de montrer comment les principes sociaux et moraux de l’écrivain ont été mis en action dans sa prose. V. Hugo fait appel а la conscience, plaide pour la miséricorde, dénonçe la cruauté, pleure sur les victimes de l’injustice sociale et rêve d’un avenir meilleur. L’l’étude du roman épique de Victor Hugo «Les Misérables» présente un grand intérêt du point de vue de comparaison de ses protagonistes avec des personnages évangéliques bien connus. L’auteur fait une tentative originale de retracer des liens entre tels personnages que Jean Valjean, Fantine, Javert, Thénardier, l’évêque Miriel et des personnages bibliques. Dans la conclusion l’auteutr souligne que les images, thèmes et motifs évangeliques impregnent le monde d’art de la culture européenne. Or, pour trouver son chemin dans ce monde, comprendre les tendences de son développement il faut étudier profondément les heros evangeliques.Документ The concept of intertextuality and approaches to it(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Shystovska, Anastasiia; Шистовська, Анастасія; Шистовськая, АнастасияThe article analyzes the concept of «intertextuality», emphasizes its essential features and characteristics. The intertextuality is defined as a dialogue of a text with other text, the features of one text in another, which is known to the reader, is recognized by him, correlates with a certain historical and cultural epoch. The intertextuality introduces this work of art into the context of the new epoch as a new phenomenon. The appearance of the term and its evolution are traced. The intertextuality is analyzed from the point of view of the historical and literary, communicative, system and typological method. There is establishing the connection with M. Bakhtin’s dialogueness theory and it is analyzing the main points and opinions of intertextuality researchers: J. Derrida, L. Jenny, R. Bart, J. Kristeva.Документ XVI Международная научная конференция «Русистика и современность»(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2014) Степанов, Евгений Николаевич; Степанов, Євгеній Миколайович; Stepanov, Yevhenii M.18–22 сентября 2013 г. на филологическом факультете Одесского национального университета им. И. И. Мечникова состоялась ХVI международная научная конференция «Русистика и современность». В этом году она была посвящена 120-летию со дня рождения В. В. Маяковского. В работе конференции приняли участие более 250 языковедов и литературоведов из 15 стран: Украины, России, Белоруссии, Польши, Бельгии, Греции, Австрии, Казахстана, Узбекистана и некоторых других. Среди участников 68 докторов и 135 кандидатов наук.Документ Авангардні експерименти в українській нарисистиці 1930-х рр. (на прикладі подорожнього нарису Д. Бузька та Гео Шкурупія «старим Дніпром в останній раз »)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Коваленко, Алла Федосіївна; Коваленко, Алла Федосеевна; Kovalenko, Alla F.У статті проаналізовано подорожній нарис Д. Бузька та Гео Шкурупія «Старим Дніпром в останній раз», який став результатом експериментів футуристів на межі журналістики й публіцистики, «фактової літератури» й художньої літератури. В досліджуваному нарисі продемонстровано погляд щодо функціональності тексту, гібридизації нерозвиненого на той час жанру репортажу й подорожнього нарису, використання факту в літературі, способів його інтерпретації, співвідношення документалізму й образності, використання нових формальних засобів.Документ Автобиография в истории литературы(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2002) Черноиваненко, Евгений Михайлович; Черноіваненко, Євген Михайлович; Chernoivanenko, Yevhen M.После работ М.М. Бахтина идея о том, что ведущим жанром литературы Нового времени является роман, обрела статус литературоведческого постулата. Развитие романа, романизация прочих жанров обоснованно стали рассматриваться в ряду важнейших тенденций литературного процесса от эпохи Средневековья до конца XIX в.Документ Автор и читатель — многообразие диалога(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2014) Грицкевич, Михаил Ремович; Грицкевич, Михайло РемовичВ статье рассматриваются проблемы творческого взаимоотношения автора с читателем-адресатом и то, как достигается гармоничность этого диалога.Документ Авторский ракурс музыкальной эротики в стихотворении Полины Барсковой «Отражение»(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2016) Фокина, Светлана Александровна; Фокіна, Світлана Олександрівна; Fokina, Svitlana O.В статье представлено прочтение смыслопорождающего потенциала «музыкальной эротики» в стихотворении «Отражение» современной русскоязычной поэтессы Полины Барсковой. В лирическом сюжете выявлена авторская точка зрения на соотношение тем интимности и музыкальности. Проанализированы трансформации эротических кодов авторским сознанием поэтессы в соответствии с актуализацией музыкальности. Осмыслен авторский взгляд на мир в тексте «Отражения». В поле исследования вошли такие показатели авторского мира поэтессы, как авторские коды, эротические коннотации, музыкальная символика, семиотизация страстей.Документ Актуализация художественного мира произведения в критической статье(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2004) Раковская, Нина Михайловна; Раковська, Ніна Михайлівна; Rakovska, Nina M.Специфика критики определяется прежде всего процессом культурного развития. Охватывая различные области знания, принимая на себя эстетические, воспитательные и иные функции, критика обладает собственной алгеброй внутренних законов развития. Вместе с тем, литературная критика как феномен не обладает многозначностью содержания, присущей искусству.Документ Алегорична проза І. Липи: параметри духовності(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 1999) Глиняна, Лідія ОлександрівнаПрозова спадщина І. Д. Липи невелика за обсягом, проте оригінальна за своєю жанровою структурою і проблематикою. Значну увагу у його творчому доробку посідають жанри казки та притчі. Як відомо, притча у найзагальнішому вигляді відноситься до числа малих літературних форм, які позбавлені сюжетного розвитку і передають деякий цілісний філософський зміст, моральну норму, що служить ніби певною «узагальненою «алгебраїчною схемою», моделлю людської поведінки чи ситуації.Документ Антична тематика в малярських творах Шевченка часів заслання(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 1999) Майстренко, Мирослава ІллівнаЩе до викупу з кріпацтва протягом 1835-1857 рр. Шевченко створює малюнки на античні теми: «Смерть Лукреції», «Аполлон Бельведерський», «Геракліт», «Архітектурні барельєфи» (олівець), виконує композицію «Олександр Македонський виявляє довір'я своєму лікареві Філіппу» (акварель, перо, туш), «Смерть Віргінії». До 1836-1837 рр. відносяться також малюнки Шевченка, згадані в повісті «Художник»: «Маска Лаокоона», «Голова Люція Бера», «Голова Генія», «Германік», «Фавн, що танцює», «Смерть Сократа», «Мідас, повішений Аполлоном», а також композиція «Едіп, Антігона та Полінік». Виконані в академічній манері, вони відзначаються тонким проникненням художника у світ античної міфології та історії.Документ Архетип роду в романі “Вершники” Юрія Яновського(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Коробкова, Наталія Костянтинівна; Korobkova, Nataliia K.Серед творчого доробку Юрія Яновського-романіста доля "Вершників"(1932-1935) виявилась найменш трагічною. Після жорстокої критики "опальних" "Майстра корабля" і "Чотирьох шабель" Ю. Яновський у новому творі намагався "розставити акценти так, щоб ідеологічним наглядачам за українською літературою причепитися не було до чого".Документ Архітектурні та театральні коди в літературно -художньому творі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Коробкова, Наталія Костянтинівна; Коробкова, Наталья Константиновна; Korobkova, Nataliia K.Секрет підвищеної уваги кінотворців до роману «Привид опери» Гастона Леру у його специфічному світі, який провокує до міждискурсивного, інтермедіального перекодування, відкритого полілогу мистецтв. Предмет статті — інтермедіальність, яка розглядається у двох ракурсах: як явище мистецтва і як метод аналізу. В романі виявлено елементи інших видів мистецтв. Назва фокусує увагу на головному герої і на місці дії. Оперний театр стає головним діючим персонажем. Леру виводить на метафізичний рівень реальну архітектурну споруду — Гранд-опера в Парижі. Митець зосереджує увагу на антитезі верху і низу опери як двох світів: натхнення/творчості і ненависті/страху, і, як наслідок, добра і зла. Художньо-естетична концепція роману «Привид опери» увиразнюється за рахунок інтермедіальних акцентів. Провідна ідея прочитується крізь архітектурні, театральні, музичні контексти, декодування яких сприяє наближенню до таємничого феноменального таланту Леру — майстра слова.Документ Аспекти дослідження генологічної природи ліричної прози(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Казанова, Ольга Валеріївна; Казанова, Ольга Валерьевна; Kazanova, Olha V.У статті досліджується специфіка родо-жанрових модифікацій прози в контексті жанрової динаміки, зумовленої ліризацією епічних текстів. Окреслено основні методологічні підходи до вивчення неоднорідних за своєю родо-жанровою природою текстів. Розглянуто композиційну структуру прямого мовлення, особливості прагматики висловлювань, засоби мовленнєво-психологічної характеристики героїв, часопросторову організацію тексту.Документ Барокові тенденції в ораторсько- проповідницькій прозі другої по ловини ХVІІ століття (до вивчення доробку Іоаникія Галятовського)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 1998) Мостова, Людмила Борисівна; Мостовая, Людмила Борисовна; Mostova, Liudmyla B.В період бурхливих подій ХVІІ-ХVIII ст. здійснюється прагнення до національного самовираження, оригінального світобачення і світовідчуття. Література ж стає проявом динаміки часу, напруженого оновлення суспільства. Прийшовши на зміну Відродженню, література бароко характеризується “поєднанням релігійних і світських мотивів, образів, тяжінням до різних контрастів, складної метафоричності, алегоризму і емблематичності, прагненням вразити читача пишним, барвистим стилем, риторичним оздобленням твору. Без сумніву, література бароко відбивала пошук стилю, революцію форми, що увібрала в себе тяжіння до новаторського способу творення. “Є всі підстави твердити, — слушно наголошує І. Іваньо, — що з середини XVII майже до кінця XVIII ст. бароко залишається стильовою домінантою творчості більшості українських письменників; стиль цей позначився на величезній кількості пам’яток письменства, що відносяться до різних літературних видів”.