Одеські етнографічні читання
Постійне посилання зібрання
На сторінках видання розглядаються актуальні проблеми особливостей культури населення пограниччя, міжетнічних взаємин в порубіжних регіонах, історії міграцій, переселень та питання трансформацій в культурі, особливостей традиційної культури, міжетнічних взаємин.
Переглянути
Перегляд Одеські етнографічні читання за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 28
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ К вопросу об обрядности и атрибутике византийской свадебной церемонии(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Горнова, Ирина СергеевнаУ статті автор реконструює ритуал весільної церемонії в Візантійській імперії, розкриває сенс весільних символічних обрядових дій. Аналіз джерел приводить до висновку про розвиток православного весільного ритуалу Візантії, який характеризувався воцерковленням народного обряду і адаптацією його для цілей держави і церкви. Крім того, порівняння обрядовості, атрибутики і традицій візантійського весілля показує їх взаємозв'язок з весільними звичаями широкого кола народів, що населяли малоазійсько-балкансько-чорноморський регіон.Документ Весільна обрядовість українців Миколаївського р-ну Одеської області середини XX - початку XXI ст.: нові польові матеріали(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Петрова, Наталія Олександрівна; Петрова, Наталия Александровна; Petrova, Nataliia O.Впродовж 2007-2009 pp. групою студентів та викладачів Одеського національного університету проводилися комплексні етнографічні дослідження Миколаївського p-ну Одеської області. Результатом проведеної роботи є підготовка до друку двох монографій, окремі матеріали, що стосуються весільної обрядовості представлено у наведеній публікації.Документ Традиционная свадьба крымских татар(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Новоселова, Юлия ИгоревнаАктуальність вивчення весільної обрядовості, яка є одним з найбільш стійки елементів культури етносу. Вивчення весільної обрядовості дає нам можливість зрозуміти проблему етногенезу. Пояснити та вияснити, наскільки сильні у кримських татар мусульманські, християнські, домусульманські, дохристиянські вірування. Традиційна весільна обрядовість кримських татар складається з підсистем, які являються компонентами системи і знаходяться в тісній взаємодії однин з одним.Документ Молодіжне спілкування українців Потилігулля: традиції та інновації у другій половині XX ст.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Петрова, Анна ОлександрівнаСтаття присвячена аналізу співвідношення традиційних та новітніх форм спілкування молоді частини лісостепового Буго-Дністровського межиріччя, а саме Погпилігулля. Основу складають польові матеріали, отримані під час етнографічних експедицій у 2007-2009 pp.Документ Весільний одяг болгар Буджака у XX ст.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Златова, Ганна ІванівнаСтаття присвячена дослідженню весілля однієї з чисельних етнічнихгруп Одещини - болгар. Болгари Буджака до сучасності зберігають основні елементи та атрибути традиційного весілля, одним з яких є одяг. Дослідження весільного одягу болгар Буджака, проблеми трансформації складових весільного вбрання стали метою статті.Документ Символіка покривання голови нареченої у весільному обряді у світлі етнолінгвістичного дослідження(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Яковлєва, Ольга Василівна; Yakovlieva, Olha V.У статті розглядаються актуальні проблеми етнолінгвістики, що пов'язані з вивченням національної символіки на матеріалі сімейних обрядів і обрядових пісень. У дослідженні ми користувалися архетипним методом, при якому враховуються особливості міфологічної свідомості та світосприйняття нашими предками. Обрядова символіка характеризується синкретизмом. Теорію застосовано для аналізу лексеми "невіста"в етнолінгвістичному аспекті.Документ Формування регіональних груп українців у буджаку, Нижньому Подунав'ї та дельті Дунаю(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Кушнір, В'ячеслав Григорович; Кушнир, Вячеслав Григорьевич; Kushnir, Viacheslav H.В статті розглядається питання про формування регіональних груп українців. У дельті Дунаю процес утворення мережі українських поселень розпочався з останньої третини XVIII ст. В українській частині Нижнього Подунав'я мережа поселень формується з кінця XVIII – початку ХІХ ст. Фаза більш активного заселення Буджака розпочинається після 1812 року.Документ Спільне коріння символіки в українських родинних і календарних обрядах(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Яковлєва, Ольга Василівна; Яковлева, Ольга Васильевна; Yakovlieva, Olha V.У статті описані особливості світосприйняття нашими предками. Саме міфологічна свідомість є підґрунтям для спільної символіки в обрядах. Є необхідність у виокремленні самостійної науки – симвології. Конкретно розглядаються символи світла: сонце, місяць, зоря, зірки.Документ Календарна обрядовість українців Миколаївського р-ну Одеської області середини ХХ ст.: Нові польові матеріали(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Петрова, Наталія Олександрівна; Петрова, Наталия Александровна; Petrova, Nataliia O.Впродовж 2007-2010 рр. групою студентів та викладачів Одеського національного університету проводилися комплексні етнографічні дослідження Миколаївського р-ну Одеської області. Представлені матеріали, польових дослікджень усіх циклів календарної обрядовості українців.Документ Купальська обрядовість в Степовому Побужжі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Якиминська, Любов; Якиминская, Любовь; Yakymynska, LiubovУ статті розглядається трансформація обряду Купала у "ляхецькій" та "мужицькій" частинах с. Кумарі, в тому числі – сучасної його інсценізації, запровадженої адміністрацією. На початку ХХІ ст. у селі функціонує три способи відзначення свята, один з яких є еволюційним продовженням традиційного купальського обряду.Документ Чинники трансформації календарної обрядовості українців Півдня Буджака і степового Подністров'я(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Кушнір, В'ячеслав Григорович; Kushnir, Viacheslav H.; Кушнир, Вячеслав ГригорьевичРозглядаються чинники впливу на розвиток календарної обрядовості українців південної частини Буджака і степового Подністров'я. Найбільш виразними і дієвими із них є природно-географічне середовище, динаміка міграцій у межах степової зони, та етнокультурне середовище. В наслідок дії названих чинників відбулося, порівняно з лісостеповою зоною, помітне скорочення календарних обрядів весняного і літнього циклів. Натомість календарні обряди зимового циклу використовуються в обрядовій практиці на всій зазначеній території.Документ Колективне поминання померлих в календарній обрядовості болгар Північного Приазов'я(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Красько, Наталя; Красько, Наталья; Krasko, NatalyaВ даній статті, на основі оригінального польового матеріалу, визначається значення колективного поминання померлих як складової календарної обрядовості, болгар Північного Приазов'я. У компаративних аналогіях з відповідними традиціями в метрополії виявлено сталість колективних форм поминання, їх місце та функціональне значення.Документ Влияние ислама на традиционный календарь турок(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Георгиев, Михаил Георгиевич; Heorhiiev, Mykhailo; Георгієв, Михайло ГеоргійовичТрадиційний календарь турків являє собою синтез двох компонентів: традиційний, народний та релігійний, мусульманський. Вся культура турків розвивалася в руслі мусульманської релігії, іслам регулював практично всі стoрoни життя турків, аж до формування y них повсякденних навичок поведінки і звичок. Вивчення календарно-святкової культуpи турків є на даний час одним з пріоритетних напрямків етногрaфічних досліджень у Туреччині.Документ Стійкість традиційних обрядів у весіллі молдован Буджака (середина ХІХ – ХХ ст.)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2012) Петрова, Наталія Олександрівна; Петрова, Наталия Александровна; Petrova, Nataliia O.Стаття присвячена аналізу стійкості традиційних обрядів у весіллі молдован Буджака на основі матеріалів повідомлень та статей періодичної преси ХІХ ст. та сучасних досліджень у регіоні. Визначені найбільш сталі обряди та атрибути у весіллі молдован регіону.Документ Кримськотатарська діаспора Добруджи в османський період (1428-1878 рр.)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2012) Урсу, Дмитро Павлович; Сейдаметов, Ельдар; Урсу, Дмитрий Павлович; Сейдаметов, Эльдар; Ursu, Dmytro P.; Seydametov, EldarУ статті досліджується процес становлення, функціонування і розвитку кримськотатарської діаспори на території Добруджі в османський період.Документ Весільна обрядовість українців Омського Приіртишшя (за матеріалами досліджень Агентства з розвитку російської традиційної культури)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2012) Петрова, Анна Олександрівна; Петрова, Анна Александровна; Petrova, Anna O.У статті розглядається структура весільного обряду українців в Омському Приіртишші, за матеріалами, зібраними Агентством з розвитку російської традиційної культури Державного центру народної творчості. Проаналізовано рівень збереження традиційного весільного обряду та окремих його елементів.Документ Рівні національної свідомості(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2013) Гансова, Емма Августівна; Гансова, Эмма Августовна; Hansova, Emma A.В сучасному суспільстві з новою силою виникає потреба в визначенні статусу нації як історичної спільноти. Національні ідеології були духовними предтечами національних держав. Наукові теорії виникали на ґрунті цінностей, які зберігались в масовій свідомості народу, в його традиціях та звичаях. Масова, повсякденна свідомість та спеціалізована наукова свідомість утворюють два рівні національної свідомості. Сьогодні, в сучасному глобалізованому світі, вирішується доля нації, яку можна простежити за допомогою вивчення національної свідомості.Документ Атрибути та символи весілля українців Буго-Дністровського межиріччя: коровай(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2013) Петрова, Наталія Олександрівна; Петрова, Наталия Александровна; Petrova, Nataliia O.Стаття присвячена аналізу побутування одного з головних обрядових атрибутів: короваю та інших виробів з тіста у весіллі українців Буго-Дністровського межиріччя. На основі власних польових досліджень охарактеризовано форми весільного печива та їх обрядове застосування.Документ Обрядовий персонаж “нанашка” в українському весіллі Одещини(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2014) Петрова, Наталія Олександрівна; Петрова, Наталия Александровна; Petrova, Nataliia O.У даній статті на основі польових досліджень українського весілля Одещини проведено аналіз ритуальних функцій та ролі обрядового персонажу “нанашка ” в структурі обряду. Визначено варіативність обрядодій за участі нанашки на тлі збереження архаїчних елементів та появи численних інновацій. Наголошується на домінуючій ролі жінки в українському весіллі.Документ Бойки села Маринове: розвиток традиційної культури після переселення(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2014) Кушнір, В'ячеслав Григорович; Кушнир, Вячеслав Григорьевич; Kushnir, Viacheslav H.Розглядається питання особливостей розвитку традиційної культури бойків в селі Маринове. Акцентується увага на питаннях адаптації господарства і побуту бойків в нових умовах, дотримання ними звичаєво-обрядового комплексу, його розвитку під дією ідеологічного, соціального, полікультурного чинників.