Одеські етнографічні читання
Постійне посилання зібрання
На сторінках видання розглядаються актуальні проблеми особливостей культури населення пограниччя, міжетнічних взаємин в порубіжних регіонах, історії міграцій, переселень та питання трансформацій в культурі, особливостей традиційної культури, міжетнічних взаємин.
Переглянути
Перегляд Одеські етнографічні читання за browse.metadata.dateaccessioned
Зараз показуємо 1 - 20 з 28
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ К вопросу об обрядности и атрибутике византийской свадебной церемонии(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Горнова, Ирина СергеевнаУ статті автор реконструює ритуал весільної церемонії в Візантійській імперії, розкриває сенс весільних символічних обрядових дій. Аналіз джерел приводить до висновку про розвиток православного весільного ритуалу Візантії, який характеризувався воцерковленням народного обряду і адаптацією його для цілей держави і церкви. Крім того, порівняння обрядовості, атрибутики і традицій візантійського весілля показує їх взаємозв'язок з весільними звичаями широкого кола народів, що населяли малоазійсько-балкансько-чорноморський регіон.Документ Весільний одяг болгар Буджака у XX ст.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Златова, Ганна ІванівнаСтаття присвячена дослідженню весілля однієї з чисельних етнічнихгруп Одещини - болгар. Болгари Буджака до сучасності зберігають основні елементи та атрибути традиційного весілля, одним з яких є одяг. Дослідження весільного одягу болгар Буджака, проблеми трансформації складових весільного вбрання стали метою статті.Документ Традиционная свадьба крымских татар(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Новоселова, Юлия ИгоревнаАктуальність вивчення весільної обрядовості, яка є одним з найбільш стійки елементів культури етносу. Вивчення весільної обрядовості дає нам можливість зрозуміти проблему етногенезу. Пояснити та вияснити, наскільки сильні у кримських татар мусульманські, християнські, домусульманські, дохристиянські вірування. Традиційна весільна обрядовість кримських татар складається з підсистем, які являються компонентами системи і знаходяться в тісній взаємодії однин з одним.Документ Молодіжне спілкування українців Потилігулля: традиції та інновації у другій половині XX ст.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Петрова, Анна ОлександрівнаСтаття присвячена аналізу співвідношення традиційних та новітніх форм спілкування молоді частини лісостепового Буго-Дністровського межиріччя, а саме Погпилігулля. Основу складають польові матеріали, отримані під час етнографічних експедицій у 2007-2009 pp.Документ Весільна обрядовість українців Миколаївського р-ну Одеської області середини XX - початку XXI ст.: нові польові матеріали(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Петрова, Наталія Олександрівна; Петрова, Наталия Александровна; Petrova, Nataliia O.Впродовж 2007-2009 pp. групою студентів та викладачів Одеського національного університету проводилися комплексні етнографічні дослідження Миколаївського p-ну Одеської області. Результатом проведеної роботи є підготовка до друку двох монографій, окремі матеріали, що стосуються весільної обрядовості представлено у наведеній публікації.Документ Символіка покривання голови нареченої у весільному обряді у світлі етнолінгвістичного дослідження(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Яковлєва, Ольга Василівна; Yakovlieva, Olha V.У статті розглядаються актуальні проблеми етнолінгвістики, що пов'язані з вивченням національної символіки на матеріалі сімейних обрядів і обрядових пісень. У дослідженні ми користувалися архетипним методом, при якому враховуються особливості міфологічної свідомості та світосприйняття нашими предками. Обрядова символіка характеризується синкретизмом. Теорію застосовано для аналізу лексеми "невіста"в етнолінгвістичному аспекті.Документ Влияние ислама на традиционный календарь турок(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Георгиев, Михаил Георгиевич; Heorhiiev, Mykhailo; Георгієв, Михайло ГеоргійовичТрадиційний календарь турків являє собою синтез двох компонентів: традиційний, народний та релігійний, мусульманський. Вся культура турків розвивалася в руслі мусульманської релігії, іслам регулював практично всі стoрoни життя турків, аж до формування y них повсякденних навичок поведінки і звичок. Вивчення календарно-святкової культуpи турків є на даний час одним з пріоритетних напрямків етногрaфічних досліджень у Туреччині.Документ Колективне поминання померлих в календарній обрядовості болгар Північного Приазов'я(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Красько, Наталя; Красько, Наталья; Krasko, NatalyaВ даній статті, на основі оригінального польового матеріалу, визначається значення колективного поминання померлих як складової календарної обрядовості, болгар Північного Приазов'я. У компаративних аналогіях з відповідними традиціями в метрополії виявлено сталість колективних форм поминання, їх місце та функціональне значення.Документ Чинники трансформації календарної обрядовості українців Півдня Буджака і степового Подністров'я(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Кушнір, В'ячеслав Григорович; Kushnir, Viacheslav H.; Кушнир, Вячеслав ГригорьевичРозглядаються чинники впливу на розвиток календарної обрядовості українців південної частини Буджака і степового Подністров'я. Найбільш виразними і дієвими із них є природно-географічне середовище, динаміка міграцій у межах степової зони, та етнокультурне середовище. В наслідок дії названих чинників відбулося, порівняно з лісостеповою зоною, помітне скорочення календарних обрядів весняного і літнього циклів. Натомість календарні обряди зимового циклу використовуються в обрядовій практиці на всій зазначеній території.Документ Календарна обрядовість українців Миколаївського р-ну Одеської області середини ХХ ст.: Нові польові матеріали(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Петрова, Наталія Олександрівна; Петрова, Наталия Александровна; Petrova, Nataliia O.Впродовж 2007-2010 рр. групою студентів та викладачів Одеського національного університету проводилися комплексні етнографічні дослідження Миколаївського р-ну Одеської області. Представлені матеріали, польових дослікджень усіх циклів календарної обрядовості українців.Документ Купальська обрядовість в Степовому Побужжі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Якиминська, Любов; Якиминская, Любовь; Yakymynska, LiubovУ статті розглядається трансформація обряду Купала у "ляхецькій" та "мужицькій" частинах с. Кумарі, в тому числі – сучасної його інсценізації, запровадженої адміністрацією. На початку ХХІ ст. у селі функціонує три способи відзначення свята, один з яких є еволюційним продовженням традиційного купальського обряду.Документ Спільне коріння символіки в українських родинних і календарних обрядах(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Яковлєва, Ольга Василівна; Яковлева, Ольга Васильевна; Yakovlieva, Olha V.У статті описані особливості світосприйняття нашими предками. Саме міфологічна свідомість є підґрунтям для спільної символіки в обрядах. Є необхідність у виокремленні самостійної науки – симвології. Конкретно розглядаються символи світла: сонце, місяць, зоря, зірки.Документ Рівні національної свідомості(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2013) Гансова, Емма Августівна; Гансова, Эмма Августовна; Hansova, Emma A.В сучасному суспільстві з новою силою виникає потреба в визначенні статусу нації як історичної спільноти. Національні ідеології були духовними предтечами національних держав. Наукові теорії виникали на ґрунті цінностей, які зберігались в масовій свідомості народу, в його традиціях та звичаях. Масова, повсякденна свідомість та спеціалізована наукова свідомість утворюють два рівні національної свідомості. Сьогодні, в сучасному глобалізованому світі, вирішується доля нації, яку можна простежити за допомогою вивчення національної свідомості.Документ Атрибути та символи весілля українців Буго-Дністровського межиріччя: коровай(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2013) Петрова, Наталія Олександрівна; Петрова, Наталия Александровна; Petrova, Nataliia O.Стаття присвячена аналізу побутування одного з головних обрядових атрибутів: короваю та інших виробів з тіста у весіллі українців Буго-Дністровського межиріччя. На основі власних польових досліджень охарактеризовано форми весільного печива та їх обрядове застосування.Документ Бойки села Маринове: розвиток традиційної культури після переселення(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2014) Кушнір, В'ячеслав Григорович; Кушнир, Вячеслав Григорьевич; Kushnir, Viacheslav H.Розглядається питання особливостей розвитку традиційної культури бойків в селі Маринове. Акцентується увага на питаннях адаптації господарства і побуту бойків в нових умовах, дотримання ними звичаєво-обрядового комплексу, його розвитку під дією ідеологічного, соціального, полікультурного чинників.Документ До питання змісту і структури етноконтактної зони(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2015) Кушнір, В'ячеслав Григорович; Кушнир, Вячеслав Григорьевич; Kushnir, Viacheslav H.За результатами досліджень традиційної культури населення порубіжжя України, Молдови і Румунії запропоновані доповнення до визначення структури і змісту етноконтактної зони Південно-західної частини Степової України.Документ Обрядовий персонаж “нанашка” в українському весіллі Одещини(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2014) Петрова, Наталія Олександрівна; Петрова, Наталия Александровна; Petrova, Nataliia O.У даній статті на основі польових досліджень українського весілля Одещини проведено аналіз ритуальних функцій та ролі обрядового персонажу “нанашка ” в структурі обряду. Визначено варіативність обрядодій за участі нанашки на тлі збереження архаїчних елементів та появи численних інновацій. Наголошується на домінуючій ролі жінки в українському весіллі.Документ Майновий та соціальний стан переселенців на одещину в 1944-1947 рр.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Ковальчук, Станіслав; Петрова, Наталія Олександрівна; Kovalchuk, Stanislav; Petrova, Nataliia O.; Петрова, Наталия АлександровнаДепортація українців у 1944-1947 рр. – одна з трагічних тем у вітчизняній та польській історіографії. За статистикою та описом подій – тисячі знедолених людей, які вимушені були залишити свої домівки, господарство, змінити чи навіть позбутися звичного укладу життя. Переселення західноукраїнського населення у 1944-1947 рр. з Надсяння, Холмщини, Підляшшя та Лемківщини стало помітною подією в економічному і культурному житті ряду областей УРСР та Одеської області зокрема.Документ Кодимщина в структурі етноконтактної зони Степу i Лісостепу(2016) Кушнір, В'ячеслав Григорович; Кушнир, Вячеслав Григорьевич; Kushnir, Viacheslav H.Розглядаються питання специфіки Кодимщини як складової етноконтактної зони на порубіжжі Степу і Лісостепу, східної і західної цивілізації. Аналізується динаміка етнічного складу населення в хронологічному вимірі.Документ Вбрання весільної нанашки села Загнітків(2016) Петрова, Наталія Олександрівна; Петрова, Наталия Александровна; Petrova, Nataliia O.У даній cтaттi на основі польових досліджень села Загнтків Кодимського р-ну Одеської області проведено реконструкцію вбрання обрядового персонажу «нанашка» в cтpyктypi весільного обряду. Визначено варіативність як наслідок трансформації. Наголошується на домтуючій poлi жінки в українському весіллі.