Підручники, навчальні посібники та інші науково- та навчально-методичні праці ФІФ
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Підручники, навчальні посібники та інші науково- та навчально-методичні праці ФІФ за browse.metadata.dateaccessioned
Зараз показуємо 1 - 20 з 88
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Основы теоретической биографистики(Одесский национальный университет имени И. И. Мечникова, 2015) Голубович, Инна Владимировна; Голубович, Інна Володимирівна; Golubovych, Inna V.Документ Проблемы современной антропологии(Одесский национальный университет имени И. И. Мечникова, 2015) Голубович, Инна Владимировна; Петриковская, Елена Сергеевна; Тихомирова, Фарида Ахметовна; Голубович, Інна Володимирівна; Golubovych, Inna V.Учебное пособие предназначено для освоения курсов «Философская антропология» и «Проблемы современной антропологии». Цель данного пособия – помочь студентам сориентироваться в проблематике дисциплины и организовать собственное антропологическое исследование. Содержание пособия соответствует программе курса. Представлены методические рекомендации для чтения базовых текстов по философской антропологии. Предлагается список контрольных вопросов, заданий различного уровня сложности, перечень литературы и источников. Публикуемые дополнения нацелены на практическое обеспечение заявленной авторами целостности и комплексности антропологического образовательного блока в академической учебной программе подготовки философов. Осваивая методологически и теоретически сложные проблемы современной антропологии, студенты выпускного курса с помощью представленного пособия имеют возможность обратиться к предлагаемым на более ранних курсах методическим материалам, освоить их на более высоком уровне. Пособие рекомендуется всем, кто интересуется проблемами современной антропологии и всего корпуса наук о чселовеке.Документ Народне образотворче мистецтво українців Південно-Західної України(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Кушнір, В'ячеслав Григорович; Кушнир, Вячеслав Григорьевич; Kushnir, Viacheslav H.Навчально-наочний посібник презентує традиційне ткацтво українців Одещини, частково дельти Дунаю. Розглядаються питання підготовки сировини, технології ткацтва, орнаментики ткацьких виробів півночі області і півдня. Видання розраховане на студентів гуманітарних факультетів, краєзнавців, вчителів загальноосвітніх шкіл.Документ Вопрос Хайдеrгер "Что такое метафизика?"(Одесский национальный университет имени И. И. Мечникова, 2014) Худенко, Андрій ВолодимировичМартин Хайдеггер родился 26 сентября 1889 года в южнонемецком городке Месскирх. Два года учился в гимназии иезуитов в Констанце. Зто недалеко: южнее Месскирха, на Боденском озере. Всю жизнь провел во Фрайбурге-в-Брейсгау или в его предместье - деревушке Тодтнауберг (сегодня туда можно добраться меньше, чем за час). Покидал Фрайбург лишь на 6 лет, когда преподавал в Марбургском университете (с 1922 по 1928 гг.). Умер во Фрайбурге 26 мая 1976 г. Похоронен в Месскирхе под одним камнем со своей женой Зльфридой Хайдеггер, урожденной Петри.Документ Українознавчий компонент у навчально-виховному процесі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Кушнір, В'ячеслав Григорович; Петрова, Наталія Олександрівна; Kushnir, Viacheslav H.; Petrova, Nataliia O.У запропонованому виданні репрезентовано досвід багаторічної роботи по впровадженню в навчально-виховний процес на історичному факультеті Одеського національного університету імені І. І. Мечникова компонентів традиційної культури українців. Розглядаються форми наукової, освітньо-просвітницької роботи, залучення студентів до організації і проведення народознавчих заходів в школах, в українській діаспорі в РумуніїДокумент Стать та вік в традиційній культурі : Методичні рекомендації для студентів ІІ курсу першого (бакалаврський) рівня вищої освіти спеціальності 032 історія та археологія(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Стоянова, Галина Миколаївна; Stoianova, Halyna M.Стать та вік належать до універсальних категорій, адже вони є підґрунтям до формування стратифікації будь-якого суспільства від первісного до сучасного, основою процесу соціалізації, одним з основних компонентів ідентифікації особистості, відображенням специфіки культури.Документ Історія преси в Україні (кінець XVIII - початок XXI ст.)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Левченко, Галина Сергіївна; Левченко, Галина Сергеевна; Levchenko, Halina S.У методичних рекомендаціях розкривається програма спецкурсу, даються вказівки для опанування лекційним матеріалом. Методичні рекомендації розроблені для студентів історичного факультету, які допомагають розглянути проблеми та питання історії преси в Україні від кінця XVIII ст. до початку ХХІ ст. Увагу приділено особливостям виникнення періодичних видань, значенню використання матеріалів періодики для історичних досліджень та їх специфіці. Розраховано для студентів кафедри історії України 3 курсу бакалаврату спеціальності 032 «Історія та археологія» денної форми навчання факультету історії та філософії ОНУ імені І. І. Мечникова, а також слухачів інших історичних і гуманітарних напрямів.Документ Основи системних досліджень(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Райхерт, Костянтин Вільгельмович; Райхерт, Константин Вильгельмович; Raikhert, Kostiantyn V.Методичні вказівки охоплюють основну інформацію з мови тернарного опису формально-логічної мови, загальної теорії систем. Призначені для студентів, які навчаються за спеціальністю 033 філософія.Документ Архівознавство(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Синявська, Олена Олександрівна; Синявская, Елена Александровна; Syniavska, Olena O.У методичних рекомендаціях розкривається програма курсу, даються вказівки для опанування лекційним матеріалом, тематика практичних занять. Наведено список джерел та літератури до курсу, завдання для самостійної роботи, зразки тестів, перелік контрольних питань, методи контролю, розподіл балів. У додатках вміщено глосарій, перелік центральних, галузевих та місцевих (обласних) державних архівів, напрямки діяльності відділів Держархіву Одеської області, зразки архівної документації. Для студентів 3 курсу бакалаврату спеціальності 032 «Історія та археологія» денної та заочної форми навчання факультету історії та філософії ОНУ імені І. І. Мечникова.Документ Історія українського козацтва та його світових аналогів(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Бачинська, Олена Анатоліївна; Bachynska, Olena A.Важко знайти в історії України тему, якій присвячена така кількість видань, досліджень, монографій, ніж тема історії козацтва. Козацтво відіграло одну з провідних ролей в історичному процесі України протягом XV–ХХ ст., тому вивчення даної теми дозволяє ширше та ґрунтовніше дослідити курси історії України та всесвітньої історії. Курс ставить за мету комплексно вивчити проблеми виникнення, становлення та розвитку українського козацтва. В зв’язку з метою ставляться наступні задачі: опрацювати основну джерельну базу та проаналізувати історіографію теми, порівняти теорії виникнення українського козацтва, розкрити основні етапи розвитку козацтва, схарактеризувати діяльність видатних козацьких отаманів, визначити роль і значення українського козацтва в історії України: військовій, соціальній та політичній сферах. Процес вивчення дисципліни спрямований на формування елементів наступних компетентностей – спеціальних фахових: володіти знаннями стосовно формування етно-конфесійної та соціальної структури українського суспільства. Головною умовою результативності курсу є те, що випускник повинен продемонструвати здатність визначати основні етапи розвитку українського козацтва та його окремих складових, порівнювати українське козацтва з відповідними воєнізованими формуваннями в Європі та світі, пов’язувати розвиток і діяльність козацтва з національними та світовими соціально-економічними процесами та політичними подіями.Документ Історія України : конспект лекцій(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Хмарський, Вадим Михайлович; Хмарский, Вадим Михайлович; Khmarskyi, Vadym М.Запропонований текст є стислим концептуальним викладом лекційного курсу, який містить основні положення, що озвучуються здобувачам вищої освіти при вивченні нормативної навчальної дисципліни «Історія України» на всіх факультетах в Одеському національному університеті імені І. І. Мечникова, за винятком спеціальності «Історія та археологія» на факультеті історії та філософії. Викладання історії України в університеті займає специфічне місце між шкільним курсом, який учні опановують впродовж семи років (а частина абітурієнтів ще й складають з цього предмета зовнішнє незалежне оцінювання), та вивченням наукової історії майбутніми фахівцями-істориками на згаданому вище факультеті. За слушним образним висловом відомого вітчизняного історика Наталі Яковенко, відмінність між дидактичною та академічною історіями – це як різниця між двома планетами. Університетський курс вітчизняної історії, у такому разі, є штучним супутником або міжпланетною станцією, що курсує між ними, але знаходиться ближче до наукової історії. Передусім треба визнати, що будь-який текст є авторською візією синтетичного курсу з історії України, яка не претендує на істину в останній інстанції, а лише пропонує своє бачення минулого, яке може наблизитись чи віддалитись від істини залежно від рівня суб’єктивності, наукової сумлінності, світоглядних уподобань, ідеологічної заангажованості, політизованості оповідача та бути через свою стилістику й мовну естетику більш чи менш привабливим та/або переконливим для споживача цієї інформації. Отже, перед знайомством із цією візією – що є історія України – тóму, хто її продукує, варто окреслити принципи, підходи і засадничі ідеї, які буде покладено в основу цього наративу.Документ Історія релігії та церкви в Україні в національному та європейському контекстах(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Діанова, Наталія Миколаївна; Dianova, Nataliia M.Мета та завдання навчальної дисципліни. Вивчення історії релігії та церкви займає важливе місце в сучасній історичній науці. Це зумовлено тим важливим місцем, яке посідає релігійний чинник у житті українського народу. Міцний зв’язок політичних, релігійних та етнічних факторів, що викристалізувався протягом багатьох століть розвитку людської спільноти, спричинив утвердження релігії та церкви як неодмінних складових частин суспільного організму. Тож спецкурс «Історія релігії та церкви в Україні в національному та світовому контекстах» логічно доповнює основний курс історії України і дозволяє комплексно розглянути і проаналізувати перебіг історичних подій у контексті релігійних вірувань населення. Метою даного спецкурсу є всебічне висвітлення проблеми становлення та розвитку релігійного і церковного життя на теренах України. Завдання спецкурсу: охарактеризувати історіографічну та джерельну базу даної проблеми; дослідити основні етапи розвитку релігії та церкви на українських землях у національному та світовому контекстах; розглянути еволюцію релігійних поглядів українського населення та визначити фактори, які вплинули на цей процес; проаналізувати особливості сучасного становища церкви в Українській державі.Документ Основи наукових досліджень : методичні рекомендації(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Сминтина, Олена Валентинівна; Смынтына, Елена Валентиновна; Smyntyna, Olena V.Курс «Основи наукових досліджень» належить до числа дисциплін за вибором студента та є складовою фахової підготовки за освітньою програмою «Археологія, етнологія та охорона культурної спадщини» студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 032 «Історія та археологія» галузі знань 03 «Гуманітарні науки». Курс читається в першому семестрі другого року навчання студентів-бакалаврів. Для опанування курсу програмою передбачено 4 кредити ECTS, що становить 120 академічних годин, з яких 40 год. відведено на аудиторну роботу студентів (у формі лекцій) та 80 год. – на самостійну роботу студентів (з них 40 годин відведено на підготовку індивідуальних дослідних завдань). Курс складається з 2 змістових модулів та передбачає 1 заліковий модуль. Форма підсумкового контролю знань студентів – залік. Предметом вивчення навчальної дисципліни «Основи наукових досліджень» є теоретичні основи, методика та методологія, дослідницький інструментарій, технологія та організація індивідуальної науково-дослідницької діяльності, структура та організація наукової діяльності в галузі археології, етнології та охорони культурної спадщини в Україні та Європі. Мета курсу «Основи наукових досліджень»: сформувати у студентів теоретичні знання та практичні вміння та навички здійснення самостійних індивідуальних та колективних наукових досліджень в галузі археології, етнології та охорони культурної спадщини з застосуванням сучасних теоретичних підходів та новітніх методик дослідження. Завдання курсу: – формування у студентів навичок польової та камеральної науково-дослідної роботи в галузі археології та етнології; – ознайомлення студентів з методами та теоретичними підходами до виявлення, критики та опрацювання археологічних та етнологічних джерел; – ознайомлення студентів із сучасною структурою та організацією наукових досліджень в галузі археології, етнології та охорони культурної спадщини в Україні та Європі; – формування у студентів базових навичок апробації та презентації результатів наукових досліджень в усній та письмовій формах.Документ Вступ до вивчення курсу «Історія України»(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Новікова, Людмила Володимирівна; Новикова, Людмила Владимировна; Novikova, Liudmyla V.«Вступ до вивчення курсу «Історія України» є вступною теоретичною частиною курсу «Історія України» та складається з одного змістового модулю. Тематично він є міждисциплінарним у відношенні до курсів «Український історіографічний процес в контексті еволюції світової науки», «Українське джерелознавство та археографія», «Історія Одеського (Новоросійського) університету» та ін. У матеріалах курсу подана комплексна авторська інтерпретація проблем, які висвітлюються у згаданих курсах. «Вступ до вивчення курсу «Історія України» призначений для студентів першого освітньо-кваліфікаційного рівню «бакалавр» напряму 03 «Гуманітарні науки», спеціальності 032 «Історія та археологія», спеціалізацій «Історія України в світовому контексті»; «Археологія, етнологія та охорона культурної спадщини»; «Європейські студії». Мета «Вступу до вивчення курсу «Історія України» полягає у формуванні у студентів уявлень щодо теоретичних (методологічних, джерелознавчих, історіографічних) питань курсу в цілому та стосовно традиції вивчення й викладання історії України в Одеському національному університеті, починаючи з періоду Новоросійського університетуДокумент Історія етнічних (національних) меншин в Україні. Змістовий модуль 1. Загальга частина(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Новікова, Людмила Володимирівна; Новикова, Людмила Владимировна; Novikova, Liudmyla V.У курсі лекцій висвітлюються питання історії формування етнічної структури суспільства в Україні, починаючи з ІХ ст. Приділяється увага передумовам та чинникам цього процесу, розкривається роль представників етнічних (національних) меншин у різних сферах суспільного життя, розглядаються окремі проблемні моменти міжнаціонального спілкування. Видання призначене для студентів, науковців, а також може представляти інтерес для всіх, хто цікавиться питаннями історії українського суспільства та різних етнічних груп в Україні.Документ Написання, оформлення та захист курсових і дипломних робіт(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Синявська, Олена Олександрівна; Синявская, Елена Александровна; Syniavska, Olena O.У методичних вказівках вміщено загальні положення, рекомендації з написання, оформлення та захисту курсових і дипломних робіт для здобувачів вищої освіти та викладачів факультету історії та філософії спеціальностей 032 Історія та археологія, 033 Філософія, 034 Культурологія. Методичні рекомендації розроблені на основі нормативних документів Одеського національного університету імені І. І. Мечникова із залученням матеріалів попередніх видань.Документ Культурна антропологія(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Петриківська, Олена Сергіївна; Петриковская, Елена Сергеевна; Petrykivska, Olena S.Навчально-методичний посібник має на меті формування сучасного наукового уявлення про предмет, методи та історію культурної антропології; орієнтує студентів спеціальності «Культурологія» (рівень вищої освіти «бакалавр»), а також інших гуманітарних спеціальностей у проблематиці сучасної антропології. Антропологічна освіта розвиває у студентів навички постановки питань в рамках антропологічних понять замість власних неусвідомлюваних культурних категорій. Представлені методичні рекомендації для читання базових текстів з культурної антропології. Відповідно до програми курсу розглянуто теми «Культурна антропологія як наука: предмет, методи, історія становлення», «Головні напрямки антропологічної теорії в ХХ столітті», «Якісні дослідження», «Організація польового дослідження». Особливу увагу зосереджено на питаннях методології організації та проведення антропологічного дослідження, опанування навичками практичної роботи антрополога. Призначений для студентів гуманітарних факультетів та рекомендується всім, хто цікавиться проблемами сучасної антропології.Документ Одещина: 12 пішохідних мандрівок(2019) Полторак, Володимир Миколайович; Полторак, Владимир Николаевич; Poltorak, Volodymyr M.Методичний посібник з проведення пізнавальних походів теренами Одеської області (для учнів старших класів загальноосвітніх середніх шкіл, коледжів, ліцеїв, училищ та технікумів, студентів вищих навчальних закладів) розроблений згідно Указу Президента України «Про Стратегію національно-патріотичного виховання» від 18.05.2019 № 286/2019 (Далі – «Стратегія…»). Зокрема в цьому документі йдеться про мету, завдання та засоби національно-патріотичного виховання і виділяються краєзнавчий та туристичний напрями. Велика вага приділяється ознайомленню молоді із особливостями різних регіонів України, що дало підстави до розробки краєзнавчих маршрутів Одещиною. В цілому Методичний посібник присвячений важливій частині питань впровадження програми патріотичного виховання для навчальних закладів та громадських об’єднань, передбачених в обласній цільовій комплексній програмі національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки, затвердженої 17.06.2016р. №219-VII( зі змінами). Маючи на меті практичну підготовку викладача, учня чи студента до туристичної активності, це методичне видання передбачає написання попереднього опису маршруту. Рекомендації надають основи методики створення та написання описових текстів, а також наводять приклади екскурсій, що формуватимуть уявлення про стильове та жанрове різноманіття матеріалів, що супроводжують національно-патріотичну туристичну діяльність. Посібник є зібранням краєзнавчих та туристичних матріалів, алгоритмів створення маршрутів. Тут також вміщено перелік та короткий опис пішохідних маршрутів Одещиною, які допоможуть читачеві на етапах організації та проведення походів. В виданні наводяться основні принципи інтерпретації туристично-краєзнавчих даних, на які слід акцентувати увагу під час самостійного створення маршрутів важливими об’єктами Одещини.Документ Поліптик абата Ірмінона(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Луговий, Олег Михайлович; Луговой, Олег Михайлович; Lugovyi, Oleg M.Практикум присвячений низці тем зі спеціального курсу «Етнодемографічна історія Європи в середні віки». Видання містить перший український переклад Поліптика абата Ірмінона та практичні завдання, які дозволяють застосувати його як джерело для вивчення демографічних показників населення Франкського королівства у IХ ст. Для студентів ІІ курсу факультету історії та філософії спеціалізації «Європейські студії», а також для всіх студентів, які вивчають історію середніх віків.Поліптиками (з давньогрецької мови – «багатоаркушеві», «багаторядкові») називають описи майна і доходів церковних (монастирських) володінь доби Каролінгів. У поліптиках вказувалася кількість господської, тобто монастирської, землі (ріллі, лугів, виноградників, лісів, пасовиськ тощо), а також угідь, будівель, млинів і т.п.; давалися переліки селянських тримань з вказівкою на місцезнаходження й повинності, що вимагаються від них, а також імен і соціального статусу тримачів і членів їх сімей. Добре вивчені Марсельський поліптик, Поліптик Реймського абатства святого Ремігія, Поліптик святого Мавра, Поліптик монастиря Фарфа в Італії. Проте найбільш відомим та часто залучуваним до досліджень селянського землеволодіння та питань історичної демографії є Поліптик абата Ірмінона, присвячений володінням багатого монастиря святого Германа на луках, Сен-Жермен-де-Пре (Polyptyque de l’abbaye de Saint-Germain-des-Prés). Ірмінон був абатом монастиря між 811 та 823 рр., відповідно поліптик описує реалії початку IХ століття.Документ Історія української культури(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Лопуга, Ореста Іванівна; Лопуга, Ореста Ивановна; Lopuha, Oresta I.«Історія української культури» – курс, спрямований на збагачення і розширення гуманітарної підготовки студентів, формування творчої активності майбутніх фахівців. Він дає уявлення про етапи розвитку української культури, забезпечує розуміння системного зв’язку всіх складових культури – мистецтва, етнографії, матеріальної культури, наукового знання, усіх форм духовних цінностей, формує світогляд. Входження молодих людей у глобалізований, динамічний світ третього тисячоліття вимагає від особистості конкурентносроможності, посилення гнучкості і мобільності соціальної поведінки та компетентності. І отже пізнання сутності та процесу розвитку культури має бути орієнтоване на формування таких якостей людини, як різнобічна освіченість, висока свідомість, моральність, вміння знаходити порозуміння з представниками різноманітних культур. Значення курсу полягає передусім у тому, що він формує науковий світогляд студентів, загальноосвітній, фаховий і культурний рівень майбутнього спеціаліста, а також власний життєвий ресурс. В ході вивчення курсу аналізується розвиток різних форм культури в конкретні історичні періоди, висвітлюється діалектично суперечливий характер культурних процесів. Курс “Історія української культури” є невід'ємною складовою фахової підготовки за освітньою програмою студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти факультету міжнародних відносин, політології та соціології. Основними формами вивчення дисципліни «Історія української культури» є лекції, практичні заняття та самостійна робота. Згідно з навчальним планом курс «Історія української культури» вивчається упродовж одного семестру на освітньо-кваліфікаційному рівні «бакалавр». Для опанування курсу програмою передбачено 2 кредити ECTS, що становить 68 академічних години, з них 12 годин відведено на аудиторну роботу студентів у формі лекційних занять та 8 годин на семінарські заняття, 40 годин на самостійну роботу студентів. Курс складається з 2 змістових модулів та передбачає 1 заліковий модуль. Форма підсумкового контролю знань студентів – залік.