Проблеми сучасного літературознавства
Постійне посилання зібрання
Галузь і проблематика: літературознавство; проблеми історії та теорії літератури, поетики, порівняльного літературознавства.
Сайт видання: http://psl.onu.edu.ua
Переглянути
Перегляд Проблеми сучасного літературознавства за browse.metadata.dateaccessioned
Зараз показуємо 1 - 20 з 364
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Жанрові форми авторства в естетичній теорії М. Бахтіна(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Шляхова, Нонна Михайлівна; Шляховая, Нонна МихайловнаНайбільш продуктивним у сучасному літературознавстві В. Тюпа назвав бахтінський підхід до вивчення жанру як “типової ситуації мовленнєвого спілкування” — “хто говорить і до кого”. Вчений акцентує увагу саме на бахтінській ідеї комунікативної природи жанру. Якщо в діахронії жанр знаменує традицію відтворюваної в культурі комунікативної ситуації (“типової ситуації спілкування”), то синхронія жанру — “це парадигма ініціюючої автором комунікативної події”.Документ Творчий процес як духовно-творча колізія(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Шупта-В'язовська, Оксана Григорівна; Шупта-Вязовская, Оксана Григорьевна; Shupta-Viazovska, Oksana H.Абсолютно закономірним є те, що саме на засланні у віршах Шевченка посилюється власне психологічна нота, дистанція між ліричним героєм, автором і Я самого Шевченка скорочується до мінімуму. Це призводить до того, що окремі твори являють собою безпосередню рефлексію, виразно призначену дуже цікавому читачеві. Можна було б сказати, що таким читачем Шевченка мислився він сам; це вірші, написані для себе у хвилини відчаю і тяжкого смутку, коли найтемніший розпач охоплював єство поета.Документ Диалог в структуре критического текста(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Раковская, Нина Михайловна; Раковська, Ніна Михайлівна; Rakovska, Nina M.Полемика вокруг роли и значения литературной критики не ослабевает. Об этом свидетельствуют не только литературоведы такого уровня, как С. Кормилов [1], Б. Егоров [2], А. Штейнгольд [3], но и дискуссии на страницах Литературной газеты (июль-сентябрь 2005 г.). На наш взгляд, сущность критики характеризуется ее диалогическим характером, стремлением к единству научного и практического знания. Заметим также, что значение критики определяется процессом литературного и культурного развития.Документ Особливості розвитку українського історичного роману у віршах(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Вірченко, С.Роман у віршах надзвичайно складна жанрова модель, яка є доступною тільки для істинно могутніх талантів. Останнє переконливо підтверджується тим фактом, що у кожній із національних літератур дана модель представлена невеликою кількістю творів як правило, десятком-двома, не більшеДокумент Проблема суті шевченкового романтизму в поемі-містерії “Великий льох”(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Чикур, Лілія Дмитрівна; Чикур, Лилия Дмитриевна; Chykur, Liliia D.Існує думка, що в романтичному пориві до народу народжується українська література. Однак романтизм не був кришталево чистим ні в творчості жодного окремого письменника, ні в час свого розквіту як напряму. Він завжди існував як комплекс ідей філософії, естетики, поетики, котрі не були застиглими. Романтичні ідеї вкладалися в антиномії, і саме в антиномічності полягала суть романтизмуДокумент Цикл М. Н. Загоскина “Вечер на Хопре” в свете концепции автора в работах М. М. Бахтина(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Мусий, Валентина Борисовна; Мусій, Валентина Борисівна; Musiy, Valentyna B.Действительность в художественном произведении представлена в пересозданном, трансформированном виде. А потому между реальностью, спровоцировавшей результат творческой деятельности автора и художественной реальностью, то есть этим самым результатом творческой деятельности есть точки соприкосновения, но нет тождества. Как между автором телесным существом, обитающим в мире объектов, и автором субъектом интеллектуально-художественной деятельности, воспринимающим, осмысляющим и обобщающим и воплощающим объекты мысли в художественные образы. Впервые необходимость различения автора биографического и автора внутритекстового стала предметом рефлексии такого философа и ученого-литературоведа как М. М. БахтинДокумент Структурно-метафоричні чинники в модернізації української новели к. ХІХ п. ХХ ст.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Пащенко, Микола Васильович; Пащенко, Николай Васильевич; Pashchenko, Mykola V.Модернізація як спрямованість / тенденція на шляху до модернізму в жанровій системі української літератури відбувалось не одномоментно, навіть не в той досить короткий для зміни художньої свідомості період 90-х років ХІХ 10-х років ХХ ст. З іншого боку, такі процеси в науці розглядаються і ширше: як такі, що відбуваються постійно в історії мистецтв. Адже історія мистецтв складається із багатьох почергово змінюючих один одного модернізмів та постмодернізмів (Яусс, Д. Затонський).Документ Миф о нарциссе в романе В. В. Набокова "Отчаяние"(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Саенко, С. И.Все события в романе “Отчаяние” развиваются вокруг темы двойничества. Она разъединяет сюжетный план на две повествовательные линии. На каждой из них реализуется пара двойников: зеркальных — Герман и Феликс, и тех, которые выражают общую сущность — Герман и Ардалион. Однако мифопоэтический подтекст раскрывает еще одну пару двойников: Герман и Нарцисс. Более того, в романе миф о Нарциссе трансформирован во всей его смысловой полнотеДокумент Архетип роду в романі “Вершники” Юрія Яновського(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Коробкова, Наталія Костянтинівна; Korobkova, Nataliia K.Серед творчого доробку Юрія Яновського-романіста доля "Вершників"(1932-1935) виявилась найменш трагічною. Після жорстокої критики "опальних" "Майстра корабля" і "Чотирьох шабель" Ю. Яновський у новому творі намагався "розставити акценти так, щоб ідеологічним наглядачам за українською літературою причепитися не було до чого".Документ Проблема автора і героя в романі В. Підмогильного "Місто"(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Пашковська, Ніна Феофанівна20-і роки ХХ століття унікальне явище в українській літературі. В цей час література набула пошукового характеру, що визначилося не лише в тематичному плані, але й на рівні стилю, жанру, структури тексту, нового трактування людини в навколишньому світі. Яскравою ознакою такого оновлення є поява інтелектуального роману, риси якого найбільш прикметно виявилися в творчості В. Підмогильного, В. Петрова, В. Винниченка. На жаль, їх творчість з відомих причин не могла стати підвалиною розвитку інтелектуальної прози наступних десятиліть.Документ Поетика О. Довженка: ефект примноження смислів ("Україна в огні")(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Саєнко, Валентина Павлівна; Саенко, Валентина Павловна; Saienko, Valentyna P.Творчість Олександра Довженка — кінорежисера і письменника — всесвітньо відома. Як підтверджено історією, він мав цілковите право сказати про себе: “Я належу людству”. Доречно буде додати до цього кілька характерних висловлювань. Максим Рильський: “Масштаби Довженкового мислення були неосяжні. Але був один центр, навколо якого обертались усі створені Довженком образи і картини. Це боротьба людини за гармонійне, прекрасне, розумне, одухотворене життя, боротьба людини за щастя людства”.Документ Символ як культурний код у романістиці Валерія Шевчука(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Іванова, Н. С.Романна проза В. Шевчука репрезентує в українській літературі особливий тип творчості, що характеризується багатоплановістю зображення, глибиною підтексту, поєднанням різних структурних елементів, що зумовлюють поліфонізм та відкритість текстів. Ці ознаки формують одну із функцій тексту, що, за Ю. Лотманом, є функція пам’яті, завдяки якій текст є не тільки генератором нових смислів, але й конденсатором культурної пам’яті, що має здатність зберігати пам’ять про свої попередні контекстиДокумент Автобиография в истории литературы(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2002) Черноиваненко, Евгений Михайлович; Черноіваненко, Євген Михайлович; Chernoivanenko, Yevhen M.После работ М.М. Бахтина идея о том, что ведущим жанром литературы Нового времени является роман, обрела статус литературоведческого постулата. Развитие романа, романизация прочих жанров обоснованно стали рассматриваться в ряду важнейших тенденций литературного процесса от эпохи Средневековья до конца XIX в.Документ Восприятие романа русской журнальной критикой и читателями 2-й половины ХVІІІ века(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 1999) Черноиваненко, Евгений Михайлович; Черноіваненко, Євген Михайлович; Chernoivanenko, Yevhen M.В статье на материале отзывов, обнаруженных в русских журналах 2-й половины ХVІІІ века, исследуется отношение к новому тогда для русских жанру романа.Документ О месте и значении Пушкина в истории русской литературы(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2001) Черноиваненко, Евгений Михайлович; Черноіваненко, Євген Михайлович; Chernoivanenko, Yevhen M.В статье аргументируется мысль о том, что место и значение Пушкина в истории русской литературы определены не столько тем, что он явился основоположником «критического» реализма в ней, сколько тем, что в его творчестве русская литература перешла из состояния риторичности в состояние художественности.Документ О соотношении понятий «риторичность» и «художественность»(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2001) Черноиваненко, Евгений Михайлович; Черноіваненко, Євген Михайлович; Chernoivanenko, Yevhen M.В статье характеризуются ключевые в современном литературоведении категории «риторичность» и «художественность» как две формы проявления эстетического, определяется их соотношение, особенности проявления в литературеДокумент О двух «киевских» периодах в истории русской словесной культуры(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2000) Черноиваненко, Евгений Михайлович; Черноіваненко, Євген Михайлович; Chernoivanenko, Yevhen M.В статье аргументируется идея о том, что разрыв великорусской литературы в московский период с киеворусскими и европейскими традициями обернулся для неё катастрофой. Лишь возврат к этим традициям в ХVІІ-ХVІІІ вв. позволил русской литературе постепенно выйти на путь нормального развитияДокумент «От реального - к реальнейшему»: правда жизни и правда нормы в литературе соцреализма(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 1997) Черноиваненко, Евгений Михайлович; Chernoivanenko, Yevhen M.; Черноіваненко, Євген МихайловичВ статье показывается, что социалистический реализм не был искусством реалистическим, ибо основывался на нормативности, знакомой нам по литературе Средневековья, ХVІІ и ХVІІІ веков. Характеризуются причины нормативности соцреализма и особенности проявления в литературе, а также черты общности в культурном мышлении Средневековья и советской эпохиДокумент О том, когда и почему в русской литературе были барокко, классицизм, сентиментализм и романтизм, или Ответ В.Г. Белинского на вопрос В.В. Кожинова(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 1998) Черноиваненко, Евгений Михайлович; Черноіваненко, Євген Михайлович; Chernoivanenko, Yevhen M.В статье характеризуются основные особенности развития русской литературы конца ХVІІ-начала ХІХ века и объясняется один из парадоксов этого развития.Документ Парадоксы природы жанра, или В чём же ошибся Бенедетто Кроче?(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2008) Черноиваненко, Евгений Михайлович; Черноіваненко, Євген Михайлович; Chernoivanenko, Yevhen M.В статье аргументируется мысль о том, что в различные эпохи истории литературы жанр обладал разной природой. Будучи носителем творческой памяти, т.е. традиции, жанр сохраняет значимость до тех пор, пока культура основывается на традициях. Когда европейская культура в ХІХ веке перестаёт ориентироваться на традицию, жанр утрачивает своё значение и фактически перестаёт существовать.