Підручники, навчальні посібники та інші науково- та навчально-методичні праці ФХФ
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Підручники, навчальні посібники та інші науково- та навчально-методичні праці ФХФ за browse.metadata.dateaccessioned
Зараз показуємо 1 - 20 з 263
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Лекції з неорганічної хімії (хімія елементів)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2016) Кокшарова, Тетяна Володимирівна; Кокшарова, Татьяна Владимировна; Koksharova, Tetiana V.Данний посібник є головним компонентом учбового комплексу з курсі хімії елементів для студентів 1 курсу хімічного факультетуДокумент Практикум з органічної хімії(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Ведута, Віра Василівна; Федько, Надія Федорівна; Шевченко, Ольга Володимирівна; Veduta, Vira V.; Fedko, Nadiia F.; Shevchenko, Olha V.Органічна хімія є одним з базових предметів, що вивчають студенти хімічних спеціальностей. Він має дуже важливе значення в комплексі спеціальних дисциплін для формування фахівців в галузі хімії, а також у підготовці до виконання кваліфікаційних робіт. Основна мета практикуму – ознайомлення студентів з властивостями органічних сполук, методами їх отримання, знайомство з технікою синтетичного експерименту та набуття досвіду і практичних навичок в таких видах діяльності: виконання синтезів органічних сполук, розділення, виділення та очищення цільових продуктів. У зв‘язку з цим, в першому розділі розглядаються загальні принципи і методи роботи з органічними речовинами, а саме правила техніки безпеки, етапи підготовки і проведення синтетичного експерименту, починаючи з детального аналізу методики та послідовності операцій з реагентами, збирання приладу і закінчуючи загальними способами обробки реакційних сумішей і оформленням робочого журналу. Певну увагу присвячено методам виділення та очищення органічних сполук. Наведені в цьому посібнику відомості є досить скороченими, для більш докладного ознайомлення з особливостями та технікою тієї чи іншої операції наводяться посилання на літературні джерела, де допитливий студент може знайти більш докладні описи та пояснення. Другий розділ посібника містить практичні вказівки до лабораторного практикуму, який передбачає самостійне виконання студентами якісних реакцій усіх вивчених класів органічних сполук, а також синтезів деяких органічних сполук заданої будови, основні хімічні властивості і методи отримання яких були розглянуті в лекційному курсі. Кожна практична робота включає схему реакції, кількість вихідних сполук, константи речовини, що має бути синтезована, рисунок або опис приладу. Це допоможе студентові досить свідомо і самостійно проводити синтез, а дані про вихід продукту дозволять оцінити власні зусилля. Наведені після роботи контрольні запитання, відповіді на які повинен обміркувати студент, допоможуть самостійно підготуватися до практичної лабораторної роботи і глибше зрозуміти сутність хімічних перетворень, що відбуваються в процесі її виконання.Документ Органолептичні показники якості води(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Перлова, Ольга Вікторівна; Перлова, Наталія О.; Перлова, Ольга Викторовна; Perlova, Olha V.Нормування якості води полягає у встановленні для води в окремому водному об’єкті сукупності допустимих значень показни- ків її складу і властивостей, в межах яких надійно забезпечується здоров’я населення, сприятливі умови водокористування та екологічне благополуччя водного об’єкту. Гігієнічними вимогами до охорони поверхневих вод передбачені загальні вимоги до складу та властивостей води водойм, призначеної для господарчо-питного, комунально-побутового та рибогосподарчого призначення. До господарчо-побутового водокористування відноситься використан- ня водних об’єктів як джерела господарчо-питного споживання, для водопостачання підприємств харчової промисловості. До комунально-побутового споживання відноситься використання об’єктів для купання, занять спортом та відпочинку населення. До рибогосподарчого відноситься використання водних об’єктів для існування, розмноження та міграції риб та інших водних організмів. Визначення органолептичних показників якості води є важливим етапом її аналізу для пиття і санітарних потреб. Органолептичними властивостями води називають ті її параметри, які сприймаються органами чуття людини і оцінюються за інтенсивністю їх сприйняття. До них відносяться мутність, прозорість, кольоровість, запах, смак. Невідповідність цих параметрів оптимальним є підставою для детальнішого хімічного аналізу. Вимоги до якості води, призначеної для господарчо-питного водоспоживання, прописуються державними і міжнародними стандартами, для яких характерний комплексний підхід до оцінки якості води. Органолептичні показники не обмежуються тільки інтенсивністю їх дії на органи чуття. Для низки сполук визначені гранично-допустимі концентрації (ГДК) їх у воді, перевищення яких погіршує органолептичні властивості води. Таким чином, саме завдяки органолептичним, фізичним та хімічним показникам якості води можна зробити висновок про її придатність до будь-яких певних потреб.Документ Сучасні методи та засоби активного навчання органічної хімії(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Буренкова, Катерина Вікторівна; Буренкова, Екатерина Викторовна; Burenkova, Kateryna V.Стрімке збільшення потоку навчальної інформації, радикальні соціально-економічні, науково-технічні перетворення і концептуальні зміни в структурі та змісті науки зумовили необхідність модернізації освіти. Успішність вирішення завдань модернізації визначається рівнем підготовки вчителя у вищому навчальному закладі, його готовністю до професійної діяльності в умовах, що змінюються. Одне з актуальних завдань сучасної школи – пошук оптимальних шляхів зацікавлення учнів навчанням, підвищення їхньої розумової активності, спонукання до творчості, виховання школяра як життєвої й соціально-компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення в різноманітних життєвих ситуаціях, вироблення вмінь практичного і творчого застосування здобутих знань. Це означає, що вчитель має орієнтуватися на використання таких педагогічних технологій, за допомогою яких не просто поповнювалися б знання й уміння з навчального предмета, а й розвивалися такі якості учня, як пізнавальна активність, самостійність, уміння творчо виконувати завдання. На цей час практично кожний вчитель хімії застосовує у своїй діяльності нетрадиційні форми навчання школярів, а саме: використовує інтерактивні методи. Це пов’язано зі становленням нового стилю мислення вчителів, що орієнтуються на ефективне рішення освітньо-виховних задач в умовах більш ніж скромної кількості предметних годин та посилення самостійної творчо-пошукової діяльності школярів. Для заохочення учнів до навчання доводиться використовувати різноманітні форми навчання, які сприяли б розвитку усного мовлення на заняттях, спілкування між собою під час розв'язання певних проблем, можливості висловлювати свою думку та інше.Документ Загальна хімія. Теорія та практика(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Раскола, Людмила Анатоліївна; Кіосе, Тетяна Олександрівна; Раскола, Людмила Анатольевна; Киосе, Татьяна Александровна; Raskola, Liudmyla A.; Kiose, Tetiana O.Навчальний посібник складений викладачами кафедри неорганічної хімії та хімічної екології Одеського нацйонального університету імені І. І. Мечникова та призначений для методичного забезпечення аудиторної та самостійної роботи студентів над матеріалом з метою самоконтролю, поглиблення знань теоретичного матеріалу та закріплення умінь і навичок їх використання для вирішення конкрентних практичних питань, підготовки до практичних занять та виконання лабораторних робіт з загальної хімії. Посібник розрахований на студентів, які навчаються за спеціальністю 226 «Фармація, промислова фармація». Дисципліна «Загальна хімія» є базовим предметом, основним завданням якого є формування знань про будову та властивості неорганічних сполук, включаючи комплексні сполуки, перебіг хімічних реакцій, термодинаміку та кінетику хімічних процесів, фізичні і хімічні властивості розчинів, розуміння хімізму деяких біологічних процесів, що відбуваються в живому організмі. Вивчення цього курсу спрямоване на формування таких складових інтегральних та фахових компетентностей як здатність розв’язати типові та складні задачі та практичні проблеми у професійній фармацевтичній діяльності із застосуванням положень, теорій та методів загальної хімії; інтегрувати знання та вирішувати складні питання, здійснювати розробку методик контролю якості лікарських засобів, фармацевтичних субстанцій, проводити хіміко-токсикологічні дослідження. Вивчення «Загальної хімії» має важливе значення для формування вмінь прогнозувати реакційну здатність хімічних сполук в залежності від положення в Періодичній системі хімічних елементів, проводити розрахунки основних термодинамічних функцій стану системи та теплових ефектів хімічних процесів, написання рівнянь хімічних реакцій, розв'язати розрахункові та ситуаційні задачі, готувати розчини, виконувати лабораторні роботи та робити обґрунтовані висновки за результатами експерименту. Набуті вміння та навички необхідні студентам для теоретичного обґрунтування хімічних основ фармакологічного ефекту, а також при вивченні наступних загально- теоретичних та фахових дисциплін.Документ Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу «Фармакологія»(2019) Сівко, Ганна Ігорівна; Радаєва, Ірина Миколаївна; Кобернік, Альона Олександрівна; Сивко, Анна Игоревна; Радаева, Ирина Николаевна; Коберник, Алёна Александровна; Sivko, Hanna I.; Radaieva, Iryna M.; Kobernik, Alona O.Знання механізму дії дозволяє осмислено вибрати необхідний препарат для лікування конкретного захворювання. Крім того, знання механізму дії потрібне також для правильного комбінування ліків і передбачення можливого виник-нення небажаних ефектів. Знання фармакокінетики лікарського засобу дає можливість здійснити індивідуальний підбір лікарської терапії цьому хворому, виходячи з особливостей функціонування його організму. Крім того, знання фармакокінетики препарату дозволяє передбачати появу небажаних ефектів, а також допомагає вибрати оптимальний режим дозування при цьому шляху вве-дення для того, щоб забезпечити терапевтичну концентрацію лікарської речо-вини в області рецептора. Нерідко стоїть складне завдання - вибрати з великого арсеналу лікарських засобів не тільки найефективніший, а й найменш токсич-ний, а також зменшити ризик появи побічної дії. Це в значній мірі обумовлено тим, що при різних умовах одна і та ж речовина може виявитися ліками або от-рутою. Іноді звичайні дози ЛЗ замість бажаної дії можуть справити негативний вплив на організм, що пов'язують з індивідуальною чутливістю хворих до цього ЛЗ. Звідси випливає необхідність знання особливостей фармакодинаміки і фар-макокінетики лікарських засобів.Документ Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з фармацевтичної хімії(2019) Радаєва, Ірина Миколаївна; Радаева, Ирина Николаевна; Radaieva, Iryna M.Фармацевтична хімія вивчає джерела і способи отримання природних і син-тетичних лікарських сполук, досліджує їх будову, фізичні та хімічні властивос-ті. Фармацевтична хімія розробляє способи контролю якості лікарських засобів, умови їх зберігання та транспортування. Серед завдань фармацевтичної хімії особливе місце займає аналіз якості лі-ків. Фармакопейний аналіз лікарських засобів включає в себе оцінку якості по безлічі показників. Зокрема, встановлюється справжність лікарського засобу, аналізується його чистота, проводиться кількісне визначення. На підставі отри-маних даних провізор-аналітик робить висновок про відповідність лікарського засобу вимогам фармакопеї та таким чином вирішує питання про можливість його застосування в медичній практиці. При відхиленні цих вимог ліки для за-стосування не допускають.Документ Фармацевтична хімія органічних сполук(2019) Кобернік, Альона Олександрівна; Радаєва, Ірина Миколаївна; Коберник, Алёна Александровна; Радаева, Ирина Николаевна; Kobernik, Alona O.; Radaieva, Iryna M.Методичні вказівки для виконання лабораторних робіт з фармацевтичної хімії призначені для студентів денної та заочної форми навчання, що навчаються за першим (бакалаврським) рівнем освіти, спеціальності 102«Хімія» / Кобернік А.О., Радаєва І.М. - О.: 2019.- 41 с. (електронне видання). В методичних вказівках для лабораторних робіт з фармацевтичної хімії наведена схема протоколу аналізу лікарських речовин різної хімічної структури і природного походження. В процесі освоєння навчального матеріалу студенти повинні опрацювати теоретичний матеріал і заповнити таблицю за результатами лабораторної роботи: структурна формула, властивості, методики аналізу (ідентифікація, випробування на чистоту, кількісне визначення); методики аналізу лікарських речовин.Документ Фармакогнозія(2019) Кобернік, Альона Олександрівна; Коберник, Алёна Александровна; Kobernik, Alona O.Розроблено на основі навчальної програми з дисципліни «Фармакогнозія». В методичних вказівках для лабораторних робіт з фармакогнозії наведена схема здійснення фармакогностичного аналізу лікарської рослинної сировини.Документ Елементи ІІІВ, ІVB, VB груп. Задачі та питання(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Кокшарова, Тетяна Володимирівна; Koksharova, Tetiana V.Методичні вказівки призначені для роботи з предмету «Хімія перехідних елементів» для студентів першого курсу факультету хімії та фармації за спеціальністю 102 Хімія. У даних методичних вказівках наведені питання, а також якісні та розрахункові задачі, що стосуються елементів побічних підгруп III, IV, V груп Періодичної системи Д.І. Менделєєва, які можуть бути використані для розв’язання на практичних заняттях та при самостійній роботі студентів. Розв’язання цих питань та задач сприятиме більш глибокому засвоєнню хімії d- та f-елементів.Документ Організаційні форми навчання хімії в закладах загальної середньої освіти(2019) Хитрич, Микола Володимирович; Марцинко, Олена Едуардівна; Марцинко, Олена Едуардівна; Martsynko, Olena E.; Khytrych, Mykola V.; Хитрич, Николай ВладимировичЗнання та оптимальне поєднання форм організації навчальної діяльності учнів є дуже важливим для сучасних вчителів. Вчителю необхідно знати методику організації та впровадження у навчальний процес індивідуальної і групової діяльності школярів, а також прийоми активізації навчання на різних етапах процесу засвоєння знань з хімії. В даному методичному посібнику розглянуто історичний аспект формування систем навчання, форми навчального заняття та роботи учнів, а також різноманітні організаційні форми навчання: урок, лекція, семінар, залік, конференція, факультативні, позакласні, домашні та додаткові заняття, консультації. Основною формою організації навчального процесу в сучасній українській школі є урок. Саме на уроці досягається логіко-психологічна завершеність пізнавальної діяльності щодо визначення конкретного навчального завдання, реалізуються етапи процесу навчання: засвоєння нових знань, умінь їх удосконалення, застосування, перевірка. Тому посібник містить також класифікацію та вимоги до уроків з хімії, структурні елементи уроку та приклад складання плану-конспекту.Документ Методика розв’язування розрахункових задач з хімії в основній школі(2019) Хитрич, Микола Володимирович; Марцинко, Олена Едуардівна; Марцинко, Елена Эдуардовна; Martsynko, Olena E.; Хитрич, Николай Владимирович; Khytrych, Mykola V.Дисципліна «Методика розв’язування задач» розкриває основні методологічні принципи вирішення типових задач шкільного курсу хімії. Розв’язування розрахункових задач з хімії – одна зі складових хімічної освіти поряд з вивченням і засвоєнням теоретичного матеріалу та опануванням технікою експерименту. Уведення задач в навчальний процес дає змогу реалізувати такі дидактичні принципи навчання, як забезпечення самостійності й активності учнів та встановлення зв’язків навчання з життям. Розрахункові задачі можна використовувати на всіх етапах навчального процесу: під час вивчення навчального матеріалу та його засвоєння, а також під час перевірки та контролю учнів.Документ Екологія людини(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Кожемяк, Марина Анатоліївна; Кожемяк, Марина Анатольевна; Kozhemiak, Maryna A.Екологія людини - це наука, що вивчає закономірності взаємодії людини з людиною та з його навколишнім середовищем, тобто, умови життя людини та їх вплив на людський організм. Дисципліна “Екологія людини” входить у блок природничо-наукових дисциплін та вивчається з метою формування та розвитку екологічного мислення студента, а також формування у студентів здатності діяти в напрямку поліпшення якості навколишнього середовища в професійній та побутовій діяльності. Основне завдання курсу – систематизація знань про взаємодію організмів, у тому числі людини, із середовищем, формування загальних основ системного погляду на природні процеси як бази для оптимізації антропогенної діяльності в навколишньому світі з метою пошуку шляхів щодо стабільного та сталого розвитку.Документ Образование координационных соединений в растворе, их состав, устойчивость, реакционная способность(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2014) Шматкова, Наталья Владимировна; Сейфулліна, Інна Йосипівна; Сейфуллина, Инна Иосифовна; Seifullina, Inna Y.Современная координационная химия играет интегрирующую роль среди других химических наук. Поэтому курсы координационной химии читают в большинстве классических университетов мира студентам, которые специализируются в области неорганической, аналитической, физической, органической химии и т.д. В учебном плане химического факультета Одесского национального университета имени И.И. Мечникова наряду с лекционным курсом «Координационная химия» предусмотрены практические и лабораторные занятия для студентов III курса образовательно-квалификационного уровня «бакалавр», направление 6.040101 – «химия». Цель практикума ознакомить студентов с основными определениями, понятиями, терминами, номенклатурой координационных соединений, условиями их образования, существования в растворе, реакционной способности. Задача практикума дать возможность студентам освоить методики определения устойчивости комплексных соединений в растворе, построения диаграмм состав-свойство. Кроме того предусмотрено экспериментальное освоение различных вариантов метода спектрофотометрии для выбора оптимальных условий, изучения равновесий реакций комплексообразования, математической обработки полученных данных, расчёта ступенчатых констант устойчивости координационных соединений. Для закрепления полученных знаний и приобретения экспериментальных навыков после каждой темы студенты выполняют лабораторные работы, оформляют протоколы, отвечают на вопросы контрольных и тестовых заданий, сдают семинары.Документ Основи неорганічного синтезу(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Кіосе, Тетяна Олександрівна; Раскола, Людмила Анатоліївна; Киосе, Татьяна Александровна; Раскола, Людмила Анатольевна; Kiose, Tetiana O.; Raskola, Liudmyla A.Навчально-методичний посібник складений викладачами кафедри неор- ганічної хімії та хімічної екології Одеського національного університету імені І. І. Мечникова та призначений для методичного забезпечення аудиторної та самостійної роботи студентів над матеріалом з метою самоконтролю, поглиб- лення знань теоретичного матеріалу та закріплення умінь і навичок їх викорис- тання для вирішення конкрентних практичних питань та виконання лаборатор- них робіт з основ неорганічного синтезу. Посібник призначений для студентів денного та заочного відділень, які навчаються за спеціальностями 102 Хімія та 014 Середня освіта (Хімія).Документ Теріологія з основами популяційної морфології. Розділ Популяційна морфологія(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Олійник, Юрій Миколайович; Олейник, Юрий Николаевич; Oliinyk, Yurii M.Методичні рекомендації, які розглядаються, укладені для студентів біологічного факультету очної форми навчання (що спеціалізуються на кафедрі зоології). Вони призначені для надання допомоги в самостійній підготовці до освоєння розділу "Основи популяційної морфології" спеціального курсу "Теріологія з основами популяційної морфології", одного з профілюючих спеціальних курсів кафедри зоології. Розвиток сучасної науки в нинішніх умовах відбувається за кількома напрямками. Одним з таких шляхів є дослідження процесів, що відбуваються на рівні внутрішньовидових стійких угруповань – популяцій. На цьому рівні протікають елементарні еволюційні процеси, пізнання і оволодіння якими становлять неодмінними умовами переходу до "керованої еволюції". Класична морфологія до середини ХХ століття за своєю суттю залишалася макроеволюційною (вид представлявся найменшою одиницею еволюції), тобто спиралася на вивчення морфологічної форми індивідуума. З переходом до дослідження надорганізмених систем стало недостатньо використання знань, які були отримані при вивченні окремого організму. Знадобилося визначити нові методи, підходи до вивчення варіабельності морфологічної форми в популяції, що знайшло своє відображення у формуванні нового розділу популяційної біології – популяційної морфології.Документ Позакласна робота з хімії(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2020) Чеботарьов, Олександр Миколайович; Рахлицька, Олена Михайлівна; Гузенко, Олена Михайлівна; Чеботарёв, Александр Николаевич; Рахлицкая, Елена Михайловна; Гузенко, Елена Михайловна; Chebotaryov, Aleksandr N.; Rakhlytska, Olena M.; Guzenko, Olena M.; Щербакова, Тетяна Михайлівна; Щербакова, Татьяна Михайловна; Shcherbakova, Tetiana M.Головною метою підготовки вчителів у вищому педагогічному закладі є формування творчої, всебічно розвиненої особистості майбутнього фахівця з науковим світоглядом, з широким професійним кругозором, який постійно піклується про своє самовдосконалення, повністю відповідає вимогам, які висуває до нього час. Сучасна українська освіта в умовах євроінтеграції вимагає фахівців нової формації з світовим рівнем кваліфікації, творчих особистостей, вільних від закомплексованості і стереотипів мислення. Тому необхідно в корені оновити технологію їх підготовки до самостійної педагогічної діяльності в нових соціально-економічних умовах. Якість професійної підготовки педагогів забезпечується широким спектром засобів: оновленням змісту навчального процесу відповідно до останніх досягнень науки і практики, підвищенням науково педагогічної кваліфікації вчителів, залученням їх до активної участі в науково-дослідній роботі і т. д. Такім чином, важливим завданням вищої педагогічної освіти в Україні є підвищення професійної готовності педагогічних працівників в тому числі і до позакласної роботи.Документ Елективні курси та їх роль в профільному навчанні(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2020) Чеботарьов, Олександр Миколайович; Гузенко, Олена Михайлівна; Рахлицька, Олена Михайлівна; Чеботарёв, Александр Николаевич; Гузенко, Елена Михайловна; Рахлицкая, Елена Михайловна; Chebotaryov, Aleksandr N.; Guzenko, Olena M.; Rakhlytska, Olena M.У 21 столітті з'являється нова освітня парадигма, суть якої полягає в зміщенні основного акценту із засвоєння учнями готового знання на формування потреби і вміння самостійно вибудувати процес отримання нового знання, придбання методів пізнання, практичних умінь, тощо. Саме тому змінюються цілі освіти, її зміст, структура, методи та форми. Мета загальної освіти на сучасному етапі її розвитку ‒ становлення людини, готової до вільного, гуманістично- орієнтованого вибору, яка володіє багатофункціональними компетентностями, що дозволить їй самостійно вирішувати різні проблеми в повсякденному, професійному та соціальному житті . На сьогоднішній день, у зв’язку з технологічним прогресом, питання вибору полегшилося, так як за допомогою інтернет- павутиння можна дізнатися багато. Але не варто забувати про те, що велику роль в головному життєвому виборі відіграють викладачі і, якщо в початковій школі головна функція вчителя це «навчити», то в подальшому спектр цих головних функцій значно ширший. Оскільки інтерес учня до предмету прямо пропорційно залежить від умінь викладача «зацікавити», тоді потрібно відзначити, що всі викладацькі «прийоми» повинні бути спрямовані не тільки на те, що предмет є частиною навчального плану, а й на його важливість за межами школи, на його «актуальність» в суспільстві, на його популярність і попит в життєдіяльності, і, в кінці кінців, на те, що це дуже цікаво і корисно як мінімум для загального розвитку. Тому в сучасній школі з року в рік усе більше стає популярним поняття «профільне навчання», а з ним і «елективні курси». Для того, щоб детальніше ознайомитись з елективними курсами, слід деталізовано розібрати певний перелік питань, який і відображатиметься в даній роботі. Отже, мета даних методичних вказівок ‒ показати актуальність, важливість та значність елективних курсів хімічного профілю.Документ Аналитическая химия. Ч. 1. Качественный и количественный химический анализ(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2020) Чеботарьов, Олександр Миколайович; Щербакова, Тетяна Михайлівна; Гузенко, Олена Михайлівна; Снігур, Денис Васильович; Чеботарёв, Александр Николаевич; Щербакова, Татьяна Михайловна; Гузенко, Елена Михайловна; Снигур, Денис Васильевич; Chebotaryov, Aleksandr N.; Shcherbakova, Tetiana M.; Guzenko, Olena M.; Snigur, Denys V.Аналитической химией называют науку о методах определения состава и структуры химических систем. Аналитическая химия включает три раздела: качественный химический анализ, количественный химический анализ и инструментальные (физические и физико-химические) методы анализа. Качественный химический анализ – это определение (открытие) химических элементов, ионов, атомов, атомных групп, молекул в анализируемом веществе. Количественный химический анализ – это определение количественного состава вещества, т. е. установление количества химических элементов, ионов, атомов, атомных групп, молекул в анализируемом веществе. Инструментальные (физические и физико-химические) методы анализа – методы, основанные на использовании зависимостей между измеряемыми физическими свойствами веществ и их качественным и количественным составом. В аналитической химии проводят элементный, функциональный, молекулярный, фазовый анализы вещества. Элементный анализ – это качественный и количественный химический анализ, в результате которого определяют, какие химические элементы и в каких количественных соотношениях входят в состав анализируемого вещества. Функциональный анализ – открытие и определение различных функциональных групп, например, аминогруппы NH2, нитрогруппы NO2, карбонильной С=O, карбоксильной СООН, гидроксильной ОН, нитрильной CN групп и др. Молекулярный анализ – открытие молекул и определение молекулярного состава анализируемого вещества, т. е. выяснение того, из каких молекул и в каких количественных соотношениях состоит данный анализируемый объект.Документ Броматологія(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2020) Чеботарьов, Олександр Миколайович; Щербакова, Тетяна Михайлівна; Гузенко, Олена Михайлівна; Рахлицька, Олена Михайлівна; Чеботарёв, Александр Николаевич; Щербакова, Татьяна Михайловна; Гузенко, Елена Михайловна; Рахлицкая, Елена Михайловна; Chebotaryov, Aleksandr N.; Shcherbakova, Tetiana M.; Guzenko, Olena M.; Rakhlytska, Olena M.Основою життєдіяльності організму людини є постійний обмін речовинами з навколишнім середовищем. З нього людина одержує кисень, воду та їжу. Для підтримання збалансованого стану організму харчові продукти повинні забезпечувати всі фізіологічні потреби організму. У поточний час харчові продукти увійшли до об’єктів, найбільш важливих для аналітичної хімії. Пов’язано це, зокрема, зі зміною самих продуктів харчування. У багатьох з них потрібно визначати консерванти, ароматизатори, барвники та інші речовини, які спеціально вводяться до їх складу. В продукти харчування можуть потрапити залишки пестицидів, які застосовуються в сільському господарстві, важкі метали з апаратури, тари та з ґрунту, на якому вирощувалися рослини, які слугували сировиною для виготовлення харчових продуктів або використовувалися для відгодівлі худоби. Постійно з’являються нові продукти харчування: напої, м’ясні вироби, солодощі та інші. До харчових продуктів відноситься також питна вода, якість якої необхідно контролювати постійно. Тому метою курсу «Аналітична хімія довкілля з основами броматології» за розділом «Броматологія» є цілеспрямована підготовка кадрів, які знають хімічний склад і особливості продуктів харчування, здатні забезпечувати професійний аналітичний контроль продуктів та сировини, який засновано на використанні сучасних методів розділення, концентрування та визначення речовин. Після вивчення теоретичного курсу і виконання лабораторних робіт студенти повинні знати: походження, склад харчових продуктів, харчову, біологічну та енергетичну цінність продуктів, яка визначається вмістом в них білків, жирів, вуглеводів, мінеральних компонентів, вітамінів, органічних кислот, смакових та ароматичних речовин; методи пробовідбору та пробопідготовки; методи виділення та визначення окремих компонентів харчових продуктів.