Перегляд за Автор "Rodina, Nataliia V."
Зараз показуємо 1 - 20 з 51
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Developing a scale for assessing coping behavior in situations of danger(2022) Rodina, Nataliia V.; Dotsenko, O. Iu.; Kernas, A. V.; Pereviazko, L. P.; Vornikova, Liudmyla K.; Родіна, Наталія Володимирівна; Ворнікова, Людмила КостянтинівнаBackground: The paper is focused on developing a psychodiagnostic tool for assessing coping behavior in situations of danger. Studies of coping behavior became increasingly important with the beginning of the Russian invasion in Ukraine on February 24, 2022. The version developed may become a reliable auxiliary tool for assessing the adaptive capacity of the personality, which is believed to be promising and of increasing importance for further studies. Purpose: To develop a psychodiagnostic tool for assessing coping behavior in danger situations to improve the adaptive capacity of the personality. Material and Methods: The study sample was composed of 311 responders (165 men and 146 women; mean age, 33.7 years). The study was conducted with the use of the seven-factor model of the Ways of Coping Questionnaire (WOCQ) as modified by Rodina. R-Studio software (version 1.4.1717) was used for statistical analyses of the questionnaire which included exploratory and confirmatory factor analysis, structural equation modeling, scale reliability analysis, correlation analysis and descriptive statistic analysis. Results: The Ukrainian-language five-factor model of the Scale for Assessing Coping Behavior in Situations of Danger developed includes the following subscales: Acceptance and Passive Reliance on Support, Acceptance and Passive Pessimism, Acceptance and Passive Optimism, Acceptance and Active Fighting, and Non-Acceptance and Dissociation. Application of the method for assessing coping behavior in situations of danger is promising and of increasing importance for further studies in order to improve the adaptive capacity of the personality.Документ Psychosemantic analysis of eye care workers’ percepts of creative abilities(2021) Rodina, Nataliia V.; Biron, Bohdan V.; Suslova, V. O.; Kernas, A. V.; Grytsenko, O. S.; Родіна, Наталія Володимирівна; Бірон, Богдан ВолодимировичBackground: This article puts the emphasis on the notion of “creative abilities” in the context of its interpretation by eye care workers. Creative potential is essential for the general and professional culture of physicians, and personal creativity takes on a new meaning in the age of digitalization and dominance of artificial intelligence in routine medical practice. Purpose: To investigate eye care workers’ percepts of creative abilities by conducting a psychosemantic analysis and considering these percepts as a source of health care workers’ job satisfaction. Material and Methods: The study sample was composed of the eye care workers from the Filatov Institute of Eye Diseases. Two hundred and eleven eye care workers were requested to take part in the study, and the response rate was 85.8% (181/211). The 181 responders included 99 nursing staff members and 82 physicians (ophthalmologists). The study was conducted with the use of Hughes and Powell’s Guiding Principles for Life (GPL) Questionnaire (adapted by Semeniuk), the Kim, Leong, and Lee’s Job Satisfaction Scale (JSS) (adapted by Semeniuk) and the Lüscher 8-color test. Results: Eye care workers rated “Creativity” low among the 22 “Guiding Principles for Life”. In physicians, such guiding principles as “Creativity”, “Devout”, and “Material wealth” were associated with each other, which indicates that the achievement of material wealth was associated with such a virtue as devout, and this achievement requires creativity. It was demonstrated that creativity as a guiding principle was more important for physicians than for the nursing staff, and in male physicians it was associated with unconscious satisfaction with working environment.Документ Використання копінг-поведінки для регуляції ціннісної сфери особистості в умовах пандемії COVID-19(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2021) Кононенко, К. О; Родіна, Наталія Володимирівна; Родина, Наталья Владимировна; Rodina, Nataliia V.Умови пандемії COVID-19 призводять до вимушеної переоцінки ціннісно-сенсової сфери особистості та системи особистих пріоритетів. В цих умовах відбувається переосмислення цінності життя та здоров’я. Через це саморегуляція психоемоційної сфери особистості стає важливим завданням, спрямованим на збереження адаптивних можливостей особистості і психологічного здоров’я, оскільки лише в такому стані особа може повноцінно функціонувати в умах соціуму.Документ Вплив влади на особистість людини(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Кот, Г. С.; Родіна, Наталія Володимирівна; Rodina, Nataliia V.Влада - це набір повноважень, важелів впливу. Влада - показник наявності певних преференцій, що дають змогу одній особистості впливати на іншу/інших, що такої влади не мають. З досвіду світової історії зрозуміло те, що влада здатна оголити, тобто актуалізувати певні риси, які особистість з деяких причин раніше не демонструвала, можливо, вона побоювалася соціальних санкцій, а може просто не відчувала в собі сили.Документ Вплив копінгу на відчуття суб’єктивної безпеки особистості(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2014) Родіна, Наталія Володимирівна; Родина, Наталья Владимировна; Rodina, Nataliia V.Досліджено осіб в ситуаціях загрози життю (n=320) і ситуаціях загрози самоактуалізації (n=320). Протективними чинниками в перших ситуаціях виступають стратегії фокусування на позитиві та пошуку соціальної підтримки, в других — стратегії аналізу проблеми, вирішення та ігнорування проблем, самоконтролю, очікування на допомогу. Встановлено, що стресові ситуації загрози самоактуалізації в дуже незначній мірі апелюють до відчуття власної безпеки індивіда, оскільки ці ситуації не торкаються базових потреб особистості, на відміну від ситуацій.Документ Гендерний конфлікт у структурі копінгу особистості(2015) Родіна, Наталія Володимирівна; Родина, Наталья Владимировна; Rodina, Nataliia V.Сформульовано визначення поняття «гендерний конфлікту структурі копінга» як системного внутрішньо- особистісного конфлікту між соціально заданою моделлю ролі, яка визначається біологічною статтю, і наявними гендерно-стильовими особливостями совладання. За допомогою шкали фемінної гендерної ролі у копінгу визначені підвибірки з наявністю відповідного конфлікту: жінки з маскулінного копінгу, чоловіки з фемінного копінгу. Для вивчення психологічних особливостей респондентів (n = 320, абітуріенти одеських вузів) використовувалися наступні психодіагностичні методики: ММІЛ, тест Сонді, тест Люшера, тест Вартегга. Встановлено, що у жінок гендерний конфлікт в структурі копінга не призводить до дезаптаційних порушень. У чоловіків такий конфлікт викликає міжособистісні конфлікти. В них виявлена фемінна організація символічного несвідомого. Показано, що відсутність батька серед осіб, котрі виховують дитину, формує фемінний гендерний стиль подолання стресу.Документ Гендерні відмінності у соціально-психологічних адаптаціях сьогодення(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Чіркіна, Д. Р.; Родіна, Наталія Володимирівна; Rodina, Nataliia V.Кожна особистість розвивається як представник конкретної статі. Народжуючись на світ дівчинкою або хлопчиком, вони в процесі соціалізації засвоюють комплекс норм, правил, моделей поведінки, які наближають її до прийнятих в даному суспільстві зразкам фемінності або маскулінності, що сприяє формуванню відповідному набору якостей індивіда.Документ Дослідження копінг-поведінки: тенденції та перспективи(2011) Коваленко, А. Б.; Родіна, Наталія Володимирівна; Родина, Наталья Владимировна; Rodina, Nataliia V.Стаття презентує огляд сучасного стану досліджень копінг-поведінки в українській психології. Зазначається відсутність цілісних теорій копінгу, авторами яких виступали б українські вчені, а також гострий дефіцит україномовних опитувальників. Окреслюються напрямки майбутніх досліджень у цій галузі, такі як: системний підхід до копінгу, психодинамічна парадигма і копінг, "не-копінг" як недолання, копінг та макросоціальні процеси тощо.Документ Змістовна та конвергентна валідність WOCQ для ситуацій загрози самоактуалізаціі та загрози життю(2014) Родіна, Наталія Володимирівна; Родина, Наталья Владимировна; Rodina, Nataliia V.У статті було проведено оцінку змістовної та конвергентної валідності авторських версій опитувальника способів подолання WOCQ. Розкрито зміст кожної шкали як сукупності окремих актів подолання певної спрямованості. Шляхом аналізу кореляцій із параметрами рисункового тесту Е. Вартегга, методу портретних виборів Л. Сонді, методу колірних виборів М. Люшера, опитувальника ММИЛ встановлено високий рівень конвергентної валідності версій WOCQ. Розроблено інтерпретаційні схеми для оцінки копінг-стратегій в кризових ситуаціях загрози самоактуалізації та загрози життю.Документ Исследование копинг-поведения как составляющей психологического здоровья личности(2021) Родина, Наталия Владимировна; Фокин, Артем Сергеевич; Родіна, Наталія Володимирівна; Rodina, Nataliia V.Актуальность исследования данной проблемы обусловлена специфическими условиями современной человеческой жизнедеятельности, в рамках которых становится заметна всё возрастающая сила воздействия разнообразных стресс-факторов, с которыми сталкивается индивид. Это приводит к тому, что его адаптационные возможности начинают подвергаться постоянным испытаниям, в процессе которых он начинает испытывать такие эмоции, как: тревога, уныние, страх, гнев и т. п., что приводит к повышению общего уровня стресса и нарушению психологического здоровья. В связи с этим необходимым является исследование копинг-поведения личности, как формы активности человека, способствующей преодолению трудных жизненных событий, и тем самым обеспечивающей положительный уровень его психологического здоровья. В качестве же концепции, в рамках которой хотелось бы рассмотреть данную проблему, предлагается использовать именно психодинамический подход, так как на наш взгляд важную роль в преодолении стресса играет взаимосвязь между защитными механизмами и копингповедением.Документ История создания и перспективы применения проективных методов.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Родина, Наталья Владимировна; Вигдорчик, М. И.; Бирон, Богдан Владимирович; Бірон, Богдан Володимирович; Biron, Bohdan V.; Родіна, Наталія Володимирівна; Rodina, Nataliia V.Предыстория тестов уходит в глубину веков, она связана с испытаниями различных способностей, знаний, умений и навыков. Нередко результаты испытания интеллектуальных способностей становились предметом гордости того или иного народа и являлись важной и неотъемлемой частью общественной жизни многих народов мира со времен древнейших цивилизаций и до наших дней. С течением времени обыденное представление о тесте и научное понимание теста все больше удалялись друг от друга. Настоящая история тестов началась век назад, в канун периода ломки устаревшего общественного строя, революционного изменения общественного сознания, совпавшего по времени с научным кризисом, сразившим естествознание.Документ Клінічна психологія(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Родіна, Наталія Володимирівна; Rodina, Nataliia V.Методичні рекомендації складені для студентів, що навчаються за фахом 053 «Психологія». Основною метою є формування у студентів теоретичних та практичних основ клінічної психології, розуміння історії розвитку і структури сучасних знань у галузі даної науки, значення взаємозв’язку теоретичних та практичних знань, їх прикладної значущості в рішенні питань з інших галузей психології, медичної психології, нейропсихології, патопсихології, психіатрії, вікової психології, педагогіки, психофізіології. Клінічна психологія – галузь, яка суміжна водночас клінічній медицині та психології. Це відбивається як в самій назві, так і в змісті даної дисципліни. Актуальність вивчення клінічної психології обумовлена рішенням завдань сучасної психологічної практики, яка вимагає підтримки або відновлення психічного здоров'я людини, яке найбезпосереднішим чином впливає на загальне самопочуття і відповідно на оптимальне психологічне і соціальне функціонування людини. У вітчизняній і зарубіжній клінічній психології (Карвасарский Б. Д., Лакосина Н. Д., Ушаков Г. К., Менделевич В. Д., Сидоров П. И., Парняков А. В., Тодд Дж., Богарт А. К., та ін.) і суміжних їй наукових дослідженнях і практиці накопичено багатий клінічний матеріал, який дозволяє вивчати закономірності виникнення і перебігу порушень психічного здоров'я і окремо взятих психічних функцій. Особливе місце серед досліджень посідає вивчення методів психологічної допомоги при вирішенні задач реабілітації і корекції психічних і психосоматичних розладів.Документ Копінг в умовах воєнних дій: виклики для українского суспільства(2014) Родіна, Наталія Володимирівна; Родина, Наталья Владимировна; Rodina, Nataliia V.Проведено огляд досліджень воєнного стресу в межах основних те-оретичних підходів, перспективних для практичного застосування. Звертається увага на те, що сьогодні великі маси людей як військовослужбовців, так і цивільного населення, зазнають впливу екстремального стресу. Розглянуто основні парадигми дослідження воєнного копінгу: диспозиційну (полягає в тому, що особистісні риси здатні впливати на конкретні типи специфічної поведінки подолання в стресових умовах), транзакційну (розглядає когнітивну оцінку як первинний компонент процесу подолання труднощів, що може взаємодіяти зі способами подолання стресових чинників) та психодинамічну (розкриває роль несвідомого у формуванні копінгу в умовах воєнних дій). Зауважено, що спектр особистісних рис, оцінних модераторів та несвідомих чинників, які вивчаються в контексті подолання воєнного стресу, поки що досить вузький. Зроблено висновок, що результати дослідження явища подолання стресу в межах виділених парадигм сприятимуть активізації конструктивних форм копінгу.Документ Копінг-поведінка аномічної особистості(Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної Академії педагогічних наук України, 2012) Родіна, Наталія Володимирівна; Бірон, Богдан Володимирович; Бирон, Богдан Владимирович; Biron, Bohdan V.; Родина, Наталья Владимировна; Rodina, Nataliia V.Дана стаття презентує системну модель, що описує формування копінг-поведінки у аномічної особистості. Порівняльний аналіз виявив високу відповідність між копінг-стратегіями, розробленими в рамках загальної теорії напруги і трансакційної теорії стресу. Припускається, що незбалансованість копінг-стратегій, неподолання і нестача проактивного копінгу є специфічними характеристиками неделінквентного копінгу в особистості, що перебуває під значним впливом з боку суспільної аномії.Документ Копінг-поведінка як психічна діяльність суб’єкта(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2009) Родіна, Наталія Володимирівна; Родина, Наталья Владимировна; Rodina, Nataliia V.У статті обґрунтовано доцільність використання системно-діяльнісного підходу при вивченні структури і детермінації копінг-поведінки індивіда. Визначається структура копінг-поведінки як психічної діяльності суб’єкта, яка завбачає інтелектуальну, вольову, потребно-мотиваційну і афектну складові, а також усвідомлювані і неусвідомлювані компоненти. Автор припускає необхідність розгляду копінгповедінки в контексті подолання виникаючих процесів переживання і вивчення відповідної вольової активності суб’єкта.Документ Методи наукових досліджень, аналіз та презентація результатів дослідження(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2021) Родіна, Наталія Володимирівна; Rodina, Nataliia V.Методичні рекомендації з курсу «Методи наукових досліджень, аналіз та презентація результатів дослідження» розроблені на кафедрі диференціальної і спеціальної психології ОНУ імені І.І. Мечникова на основі освітньо-професійної програми підготовки здобувачів освітньо-кваліфікаційного рівня «третій (доктор філософії)» (ОКРДФ) відповідно до навчального плану для спеціальності 053 «Психологія». Згідно з навчальним планом «Методи наукових досліджень, аналіз та презентація результатів дослідження» є нормативною дисципліною і її вивчення здійснюється на 2-му курсі навчання здобувачів освітньо-кваліфікаційного третього рівня (доктор філософії). Актуальність даного курсу Світовий досвід показує, що успіх у виконанні та презентації наукового дослідження визначається здатністю науковця проводити системній аналіз теоретичних та емпіричних даних за допомогою сучасних знань теоретичних, емпіричних та статистичних методів дослідження. Дисципліна «Методи наукових досліджень, аналіз та презентація результатів дослідження» забезпечує особистісний і професійний розвиток аспіранта та спрямована на загальний предмет – дослідження психіки людини, та засвоєння аспірантами проблем моделювання основних процесів майбутнього дослідження з метою вибору методів дослідження, проведенню дослідження, обробки та презентації отриманих результатів. Саме тому курс «Методи наукових досліджень, аналіз та презентація результатів дослідження» є актуальним та має велике практичне значення.Документ Методологія та організація наукових досліджень(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Родіна, Наталія Володимирівна; Rodina, Nataliia V.Навчальний курс «Методологія та організація наукових досліджень» є одним із курсів циклу фундаментальної підготовки магістрів психологів. Головною метою курсу є цілісне викладання проблем методології та формування системи теоретичних та практичних знань з організації наукових досліджень та придбання навиків проведення самостійних наукових досліджень. Світовий досвід показує, що успіх наукового дослідження визначається здатністю науковця проводити системній аналіз теоретичних та емпіричних даних за допомогою сучасних статистичних програмних пакетів. Саме тому навчальний курс «Методологія та організація наукових досліджень» є актуальним, має велике практичне значення, спрямований на систематизацію вже отриманих знань та знайомство студентів з методологічними, методичними та понятійними засадами наукових досліджень. Мета: підготувати магістрів до майбутньої наукової та практичної діяльності та взаємодії з досліджуваним контингентом. Завдання: - сприяння формуванню компетенцій створювати стратегію психологічної наукової діяльності. - здатність розробляти системний підхід до наукового психологічного дослідження. - усвідомлення закономірностей наукової та практичної діяльності у професійному становленні.Документ Модифікація, стандартизація та адаптація анкети негативного дитячого досвіду (ACE)(2022) Власова, О. І.; Родіна, Наталія Володимирівна; Целікова, Ю. О.; Ворнікова, Людмила Костянтинівна; Тихоненко, Ю. О.; Rodina, Nataliia V.; Vornikova, Liudmyla K.Вступ. Медичні працівники, психологи та соціальні працівники в процесі професійної діяльності все частіше стикаються з проблемами впливу негативного дитячого досвіду на здоров’я хворого та відчуття ним психологічного благополуччя. У зв’язку з цим важливим є створення психодіагностичних інструментів, які призначені для виявлення травматичних подій отриманих у дитинстві та їхньої адаптації до соціально-культурних особливостей українського середовища. Мета роботи. Модифікація, стандартизація та адаптація Анкети негативного дитячого досвіду (АСЕ) української версії опитувальника, що вимірює травматичні події отримані у дитинстві. Матеріал і методи. Вибірку дослідження склали 230 респондентів, віком від 18 до 70 років. Дослідження проводилось за допомогою модифифікованої версії опитувальника (англ.“Adverse Childhood Experience” (ACE) американських авторів В. Фелліччі, Р. Анда, Д. Норденберга, Д. Вильямсона, А. Спітза, В. Едварса, М. Коса, Дж. Маркса. Результати. Опитувальник негативного дитячого досвіду створювався на основі модифікації Американської анкети Негативного дитячого досвіду (АСЕ) на Україномовній вибірці. Отриманий опитувальник є модифікованою та адаптованою версію англомовної анкети, в основу якої покладено теоретичні та практичні розробки дослідження. Здійснено та узгоджено переклад, модифікацію питань і апробацію опитувальника. Методика підлягала перевірці на надійність (метод розщеплення або автономних частин, альфа Кронбаха), виявлення внутрішньої структури та виокремлення шкал (факторний аналіз), шкали перевірені на внутрішню узгодженість. За допомогою факторного аналізу підтверджена конструктна валідність. Також опитувальник Негативного дитячого досвіду був стандартизований за допомогою обчислення процентильних рангів, нормалізації Z-балів та надання значень станайнів відповідних рівнів. В результаті отримано вдосконалену україномовну версію методики, в яку увійшло 22 запитання, що формують три основних та четверту додаткову шкалу. Отже, адаптована україномовна версія опитувальника Негативного дитячого досвіду (ОНДД) характеризується високою конструктною валідністю та надійністю.Документ Навчально-методичні рекомендації до курсу " Клінічна психологія " спеціальність: 053 - Психологія(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Родіна, Наталія Володимирівна; Rodina, Nataliia V.Навчально-методичні рекомендації складені для студентів, що навчаються за фахом 053 Психологія. Основною метою є формування у студентів теоретичних та практичних основ клінічної психології, розуміння історії розвитку і структури сучасних знань у галузі даної науки, значення взаємозв’язку теоретичних та практичних знань, їх прикладної значущості в рішенні питань з інших галузей психології, медичної психології, нейропсихології, патопсихології, психіатрії, вікової психології, педагогіки, психофізіології. Клінічна психологія – галузь, яка суміжна водночас клінічній медицині та психології. Це відбивається як в самій назві, так і в змісті даної дисципліни. Актуальність вивчення клінічної психології обумовлена рішенням завдань сучасної психологічної практики, яка вимагає підтримки або відновлення психічного здоров'я людини, яке найбезпосереднішим чином впливає на загальне самопочуття і відповідно на оптимальне психологічне і соціальне функціонування людини. У вітчизняній і зарубіжній клінічній психології (Карвасарский Б. Д., Лакосина Н.Д., Ушаков Г.К., Менделевич В.Д., Сидоров П.И., Парняков А.В., Тодд Дж., Богарт А.К., та ін.) і суміжних їй наукових дослідженнях і практиці накопичено багатий клінічний матеріал, який дозволяє вивчати закономірності виникнення і перебігу порушень психічного здоров'я і окремо взятих психічних функцій. Особливе місце серед досліджень посідає вивчення методів психологічної допомоги при вирішенні задач реабілітації і корекції психічних і психосоматичних розладів.Документ Навчально-методичні рекомендації з дисципліни "Методологія та організація наукових досліджень" Спеціальність: 053 - Психологія Галузь знань: 05 Соціальні та поведінкові науки(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Родіна, Наталія Володимирівна; Rodina, Nataliia V.Навчальний курс «Методологія та організація наукових досліджень» є одним із курсів циклу фундаментальної підготовки магістрів психологів. Головною метою курсу є цілісне викладання проблем методології та формування системи теоретичних та практичних знань з організації наукових досліджень та придбання навиків проведення самостійних наукових досліджень. Світовий досвід показує, що успіх наукового дослідження визначається здатністю науковця проводити системній аналіз теоретичних та емпіричних даних за допомогою сучасних статистичних програмних пакетів саме тому навчальний курс «Методологія та організація наукових досліджень» є актуальним, має велике практичне значення, спрямований на систематизацію вже отриманих знань та знайомство студентів з методологічними, методичними та понятійними засадами наукових досліджень. Мета підготувати магістрів до майбутньої наукової та практичної діяльності та взаємодії з досліджуваним контингентом. Завдання: сприяння формуванню компетенцій створювати стратегію психологічної наукової діяльності. - здатність розробляти системний підхід до наукового психологічного дослідження. - усвідомлення закономірностей наукової та практичної діяльності у професійному становленні. Процес вивчення дисципліни спрямований на формування елементів наступних компетентностей: а) загальних (ЗК): КСО.4 - здатність до критичного аналізу, оцінки і синтезу нових та складних ідей; КСО.8 - знання сучасної системи організації та управління наукових установ та ВНЗ; КСО.10 – здатність до самостійної науково-дослідної діяльності, кваліфіковане узагальнення наукових і експериментальних даних, самостійна підготовка публікацій у вітчизняних та зарубіжних виданнях, патентування отриманих досягнень.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »