Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/9773
Title: Безпека життєдіяльності як соціально-педагогічна проблема сучасності
Other Titles: Безопасность жизнедеятельности как социально-педагогическая проблема современности
Life Safety as a Social-Pedagogical Modern Problem
Authors: Гвоздій, Свiтлана Петрiвна
Гвоздий, Светлана Петровна
Gvozdii, Svitlana P.
Citation: Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка
Issue Date: 2014
Keywords: культура безпечної життєдіяльності
соціально-педагогічна проблема
сучасність
культура безопасной жизнедеятельности
социально-педагогическая проблема
современность
culture of life safety
social-pedagogical problem
modernity
Series/Report no.: Педагогічні науки;Вип. 5(77).
Abstract: У статті обґрунтовано, що безпека життєдіяльності є соціально-педагогічною проблемою сучасності. Розглянуто основні небезпеки, які спричиняють високий рівень травматизму і смертності в Україні та в світі. Наведено стан навчання питанням безпечної життєдіяльності в українських закладах освіти. Запропоновано культуру безпечної життєдіяльності використовувати як смислове ядро нормативних дисциплін з безпеки.
В статье обосновано, что безопасность жизнедеятельности является социально-педагогической проблемой современности. Рассмотрены основные опасности, которые вызывают высокий уровень травматизма и смертности в Украине и мире. Приведено состояние обучения вопросам безопасной жизнедеятельности в украинских учебных заведениях. Предложено культуру безопасной жизнедеятельности использовать как смысловое ядро нормативных дисциплин по безопасности.
The article has proved that life safety is a social and educational problem of our time. The main dangers that cause high level of morbidity and mortality in Ukraine and the world are viewed. The state of education on the life safety in Ukrainian schools is given. The severity and urgency of the social and pedagogical approach to security problems of life in the present is determined by several factors. Among them are the violation of the ecological balance of the environment due to the excessive anthropogenic impact on the biosphere; changes in a human as a biological substance; the increasing number of industrial accidents and disasters in the human interaction with complex technical systems; social and political tensions in the society and strained relations between the Group of Eight and the rest of the world; the lack of comprehensive studies on the life safety in educational institutions. Life safety raises social and educational problems. Each stage of the study concerning the nature of life safety makes it possible to ascertain the accumulation of certain negative experiences with overcoming specific hazards, ranging from the individual to the world's problems and ills of modernity that threaten the society. Ordinary people do not know the terms of life safety and therefore cannot rely on the complete prevention and elimination of consequences of hazards of various origins. It is proposed to use the safety culture as a semantic core of normative disciplines in safety.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/9773
Appears in Collections:Статті та доповіді БФ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11.pdf192.9 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.