Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/9562
Title: Рівень соціального інтелекту як прогностична компонента професійної успішності студентів
Other Titles: Уровень социального интеллекта как прогностическая компонента профессиональной успеваемости студентов
The level of social intelligence as a predictive component of professional success of students
Authors: Каменська, Наталія Леонідівна
Кременчуцька, Маргарита Костянтинiвна
Каменская, Наталья Леонидовна
Кременчуцкая, Маргарита Константиновна
Kamenska, Nataliya L.
Kremenchutskaya, Margaryta K.
Citation: Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
Issue Date: 2016
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: соціальний інтелект
професійно важливі якості
фахівець
психолог
успішність
социальный интеллект
профессионально важные качества
специалист
психолог
успешность
social intelligence
professional-important qualities
a specialist
a psychologist
success
Series/Report no.: Психологія;Т. 21, вип. 2 (40)
Abstract: Стаття висвітлює проблему місця соціального інтелекту в структурі професійно важливих якостей фахівця. Соціальний інтелект розглядається не тільки як основа соціалізації та адаптації в сучасному суспільстві, але і як необхідна умова успішного оволодіння професійними навичками. Надано результати аналізу моделі, що пов’язує соціальні складові інтелекту студентів, що здобувають вищу освіту, та успішності їх навчальної діяльності (як квазіпрофесійної) з очікуваною професійною успішністю. Підкреслено глибоку значимість включення в процес освіти і підготовки фахівців (особливо сфери «людина — людина») компонентів, що стимулюють розвиток соціального інтелекту.
Статья освещает роль социального интеллекта в структуре профессионально важных качеств специалиста. Социальный интеллект рассматривается не только как основа социализации и адаптации в современном обществе, но и как необходимое условие успешного овладения профессиональными навыками. Представлены результаты анализа модели, связывающей социальные составляющие интеллекта студентов, получающих высшее образование, и успешности их учебной деятельности (как квазипрофессиональной) с ожидаемой профессиональной успешностью. Подчеркнута глубокая значимость включения в процесс образования и подготовки специалистов (особенно сферы «человек-человек») компонентов, стимулирующих развитие социального интеллекта.
The work is devoted to the social intelligence as the psychological characteristics of the individual and his professional competence by vocational training in the sphere of «human-human». The purpose of this paper to present the results of studies of prognostic features of social intelligence of students who have chosen the specialty psychology. We used the method of «Social Intelligence» G. Guilford and O. Sullivan and method of expert assessments. Because the subjects were students, considered the success of their training activities as paraprofessionals, by comparing their session grades and expert evaluations of the success of their learning activities. The findings suggest that for the psychologists the social intelligence is not a single criterion of suitability, and has a certain differentiation. Academic psychologists (Masters) is more typical sensitivity to verbal reactions, because the basis of verbal responses is the word. Applied Psychology (professionals) suggests sensitivity to nonverbal reactions as practical psychology is focused on the direct interaction of man-man. Diagnosis of specified range of professionally important qualities of the psychologist can be used to predict the success of the education and training of future psychologists.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/9562
Appears in Collections:Вісник Одеського національного університету. Психологія

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
98-106.pdf267.02 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.