Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/9555
Title: Понятие самопрезентации: теоретический анализ
Other Titles: Поняття самопрезентації: теоретичний аналіз
Self-concept: theoretical analysis
Authors: Каськов, Александр Валерьевич
Каськов, Олександр Валерійович
Kaskov, Oleksandr V.
Citation: Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
Issue Date: 2016
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: самопрезентация
имидж
самоподача
управление впечатлением о себе
манипуляция
самовыражение
успешная самопрезентация
самосознание
самопрезентація
імідж
управління враженням про себе
маніпуляція
самовираження
успішна самопрезентація
самосвідомість
self-presentation
image
self-feeding
management impression of themselves
manipulation
self-expression
success of self (successful self-presentation)
self-awareness
Series/Report no.: Психологія;Т. 21, вип. 1(39)
Abstract: В статье анализируются и сравниваются основные концепции самопрезентации: мотивационные, личностные и ситуационные. Приведены определения самопрезентации, представленные в тезаурусе современной психологии в различных подходах и теориях. Аргументировано дальнейшее изучение феномена самопрезентации с целью устранения терминологических разночтений и создания объединяющей концепции с учетом способов самопрезентации личности.
У статті аналізуються та порівнюються основні концепції самопрезентації: мотиваційні, особистісні та ситуаційні. Наведено визначення самопрезентації, представлені в тезаурусі сучасної психології в різних підходах і теоріях. Аргументовано подальше вивчення феномена самопрезентації з метою усунення термінологічних різночитань і створення об’єднуючої концепції з урахуванням способів самопрезентації особистості.
The article presents a theoretical analysis and comparison of basic concepts of self-concept: motivational, personal and situational. It shows the direction of motivational theories in the context of self-presentation motives, underlying its implementation. The influence of personal characteristics of the subject explained, to build self-personality theories, the purpose of which is to identify the individual personality characteristics which determine the propensity of the subject to control the impression currently a partner in the interaction, and contingency situations with features of interaction of situational theories of self. Give a definition of self-represented in the thesaurus of modern psychology in different approaches and theories. Systems of various self-presentation researchers have been analyzed according to the following criteria: the process of self-awareness, the importance of the audience to the subject of self, purpose and self-presentation tool. The definition of self-represented is given, according to the thesaurus of modern psychology within different approaches and theories. The further study of the phenomenon of selfies explained, in order to eliminate ambiguity of terminology and create unifying concept, taking into account the ways of self-identity.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/9555
Appears in Collections:Психологія та соціальна робота

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
91-99.pdf120.23 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.