Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/9552
Title: Ціннісно-цільовий аспект мотиваційної спрямованості менеджера в умовах трансформації соціальних відносин
Other Titles: Ценностно-целевой аспект мотивационной направленности менеджера в условиях трансформации социальных отношений
Manager’s value-targeted aspect of motivational orientation in condition of social relationship trnsformation
Authors: Герасименко, Наталія Олександрівна
Герасименко, Наталия Александровна
Gerasymenko, Natalia
Citation: Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
Issue Date: 2016
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: ціннісно-цільовий аспект
мотиваційна спрямованість
менеджер
ефективна діяльність
ценностно-целевой аспект
мотивационная направленность
эффективная деятельность
value-targeted aspect
motivational orientation
manager
effective activity
Series/Report no.: Психологія;Т. 21, Вип. 1(39)
Abstract: У статті подано результати теоретико-емпіричного дослідження ціннісно- цільового аспекту мотиваційної спрямованості менеджера на ефективну діяльність. Представлені результати дослідження рівнів суб’єктивного контролю і домагань менеджерів.
В статье представлены результаты теоретико-эмпирического исследования ценностно- целевого аспекта мотивационной направленности менеджера на эффективную деятельность. Представлены результаты исследования уровней субъективного контроля и притязаний менеджеров.
This article contains results of empiric-theoretical research of manager’s value-targeted aspect of motivational orientation on effective activity. Results of research about levels of managers’ subjective control and pretension are submitted. The purpose of article is disclosure of substantial-structural load on value-targetable aspect of managers’ personality’s’ motivational orientation on effective activity in condition of social relationship transformations. Changes in social-economic sphere of Ukrainian society’s life activity have led to transformation of social relationships at society and particularly in sphere of manager’s activity. This leads to creation of new value-targeted priorities of managers’ motivational directional personality and activity. Analysis of activity of modern organizations shows that major factor of update and upgrade of value-targeted aspect of direction is creating of new generation of managers who think of manager’s profession personally: they have not only high competence in management but also identifies themselves with values of manager’s activity, orientated on creative self-realization and aimed to self-upgrading in profession. Theoretical analysis of investigation in psychological literature of problems of: direction (J. Atkinson, Ê. Levin, S. D. Maksymenko, G. Ollport, M. Rokeach, J. Rotter, H. Heckhauzen etc..); direction of personality and professional activity of managers (E. N. Emelianov, L. M. Karamushka, S. Å. Povarnicina, Ò. P. Cherniavskaia, U. M. Shvalb etc.) allows to assert that investigated problem is not new in psychological science. But at the same time complete psychological comprehension of motivational direction of manager’s personality on effective activity does not exist at national literature at present time.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/9552
Appears in Collections:Психологія та соціальна робота

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
34-43.pdf139.06 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.