Оппозиция „свое–чужое” в романе Ю. И. Крашевского „Сумасбродка” („Szalona”)

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
В статье на основе изучения системы оппозиций в романе Ю. И. Крашевского определяется характер воплощенной в произведении авторской концепции действительности. Это оппозиции „прошлое – настоящее”, „большой мир города – малый мир усадьбы”, „долг – чувство”. Главную роль играет оппозиция „свое – чужое”. Делается вывод об определяющем тональность романа „Сумасбродка” переживании его автором состояния бесприютности.
У статті на основі вивчення системи опозицій визначається характер втіленої в творі авторської концепції дійсності. Це опозиції „минуле – сьогодення”, „великий світ міста – малий світ садиби”, „обов’язок – почуття”. Головну роль відіграє опозиція „своє – чуже”. Робиться висновок, що на тональність роману впливає переживання його автором стану безпритульності.
The article is devoted to the investigation of Ju. Krashewsky’s novel „The Madwoman” („Szalona”), which was written in 1880 and presents ideological and social life of Poland in Volhynia and in Kyiv in 1860’s. The aim of the article is to determine the character of the author’s conception of reality, embodied in the novel. Attention is concentrated on the system of oppositions in it. These oppositions are: „the past – the present”, „large world of city – little world of farmstead”, „loyalty to traditions – independence”, „conservatism – nihilism”, etc. All of them help to understand the idea of the writer about the unhappy state of the society – absence of unity, consent in it. Both sides of the conflict – people of the patriarchal world, following the traditional manner of life and traditional opinions, from one side, and people, who are sure of their right on independence, on the other side, are irreconcilable in the non-acceptance of each other. Each of the parties estimates the other as „alien” and even „torn away”. As a result, the author of the article comes to the conclusion that the dominant role in the novel by Ju. Krashewsky has the opposition „own – alien”. It helps the writer to express the tragic worry of homelessness. That is why each hero of his novel remains unsettled. So, the practical value of the article lies in the investigation of its poetics on the level of the conflict semantics.
Опис
Ключові слова
оппозиции, роман, авторская концепция, свое, чужое, отторгаемое, конфликт, Юзеф Игнаци Крашевский, опозиції, авторська концепція, своє, чуже, що відторгається, Юзеф Ігнаци Крашевський, opposition, novel, author’s conception of reality, own, alien, torn away, Ju. Krashewsky
Бібліографічний опис
Слов’янський збірник
DOI
ORCID:
УДК