Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/9162
Title: Сюжетный мотив игры в повести А.С. Пушкина «Пиковая дама» и рассказе А.С. Грина «Серый автомобиль»
Other Titles: Сюжетний мотив гри в повісті О.С. Пушкіна «Пікова дама» і оповіданні О.С. Гріна «Сірий автомобіль»
Motif of game in narrative entitled “The queen of spades” by A.S. Pushkin and in story “GRey automobile” by A.S. Grin
Authors: Морева, Тамара Юрьевна
Морєва, Тамара Юріївна
Moreva, Tamara Yu.
Citation: Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
Issue Date: 2016
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: игра
случай
безумие
судьба
автоматизм
цивилизация
гра
випадок
безумство
цивілізація
Series/Report no.: Філологія;Т.21, вип. 1(13)
Abstract: Цель исследования – определить особенности воплощённой в произведениях авторской концепции, проявившейся в невозможности однозначного толко- вания того, что происходит с героями. В каждом из произведений выражена мысль о процессе распадения личности, обусловленном эпохой, в каждом герой переживает безумие. Произведения объединяет также мотив игры и выигрыша, который, в конечном итоге, оборачивается для героя его проигрышем
Мета дослідження – визначити особливості втіленої у творах авторської концепції, що проявилася в неможливості однозначного тлумачення того, що відбувається з героями. В кожному з цих творів виражена думка про процес розпаду особливості, обумовлений епохою, в кожному герой переживає безумство. Твори об’єднує такий мотив гри та виграшу, який в решті решт обертається для героя його програшем.
The purpose of the study lies in determining of the peculiarities of an author's conception embodied in these works and manifested in impossibility of any straightforward interpretation of things happening to the protagonists. Each of these works expresses an idea of a process of personality disintegration and anomie as attributed to the very epoch; in each literary work, the main character passes through madness. The motif common for both works is game and winning that turns in to a loss in the long run.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/9162
Appears in Collections:Вісник Одеського національного університету. Філологія: літературознавство, мовознавство

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
41-48.pdf231.47 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.