Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/9147
Назва: Професійна іншомовна підготовка як важливий чинник формування міжкультурної компетентності майбутніх фахівців із міжнародних відносин
Автори: Сніговська, Оксана Володимирівна
Бібліографічний опис: Наукові записки Національного університету «Острозька академія»
Дата публікації: 2015
Видавництво: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Ключові слова: професійна іншомовна підготовка
іноземна мова
фасилітаційний супровід
майбутні фахівці з міжнародних відносин
міжкультурна компетентність
профессиональная иноязычная подготовка
иностранный язык
фасилитационное сопровождение
межкультурная компетентность
будущие специалисты международных отношений
professional foreign language training
foreign language
facilitative support
intercultural competence
future specialists in international relations
Серія/номер: Серія «Філологічна»;Вип. 53
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто професійну іншомовну підготовку як структурний елемент системи формування міжкультурної компетентності студентів в аспекті кваліфікаційних орієнтирів бакалаврів, які навчаються за спеціальністю «Міжнародні відносини». Охарактеризовані сучасні напрямки професійної іншомовної підготовки представників соціономічної галузі діяльності, а також шляхи і засоби удосконалення кваліфікаційної системи професійної компетентності фахівців з урахуванням особливостей впровадження фасилітаційного супроводу в навчально-виховний процес ВНЗ в контексті становлення їх міжкультурної компетентності.
В статье рассмотрена профессиональная иноязычная подготовка как структурный элемент системы формирования межкультурной компетентности студентов в аспекте квалификационных ориентиров бакалавров, которые учатся на специальности «Международные отношения». Охарактеризованы современные направления профессиональной иноязычной подготовки представителей социономической сферы деятельности, а также пути и способы усовершенствования квалификационной системы профессиональной компетентности специалистов с учетом особенностей введения фасилитационного сопровождения в учебно-воспитательный процесс ВУЗа в контексте становления их межкультурной компетентности.
The research examined the category of «professional foreign language training» as a structural element of the formation of the intercultural competence formative model for future specialists in educational surrounding of the classical university in the context of qualification baselines for bachelors enrolled in the specialty «International Relations». The article highlights the ineffective use of the potential of the construction that was examined in terms of training future specialists of international level. The modern training trends of socionomy specialists were characterized considering the specifics of forming up of educational environment of the classical university in case of implementation of facilitative support of the professional foreign language training, as well as the ways and means of improving the qualification system of professional competence of the specialist in the context of professional formation of his intercultural competence. Strategic directions of improvement of the professional foreign language training system of future specialists in international relations are defined as: familiarization of the historical and socio-cultural manifestations of diversity of nations and ethnic groups; high opinion formation both to the culture and spirituality of its nation and to the socio-cultural diversity in the modern world; formation of the world outlook culture of personality (self-perception as an inalienable part of the nation’s cultural fund, perception as the index of professional and personal formation. It’s recommended to implement the facilitative support of the professional foreign language training into the educational process to create situations of success that would motivate students for self-realization and for the development of activity and to create educational situations that would provide students with subjective position. Executing the connotative and thematic functions of the expert, of linguistic and professional interpreter, not just a compiler of knowledge; of a coach, translation instructor (oral, written, simultaneous), organizer of international programs / projects / linguistic and productive practices / conferences, initiator of extracurricular activities (evenings of friendship, translation competitions, talk shows, etc.), coordinator of joint efforts with students for fundamentalization of the knowledge in a specialization; generator of ideas; adviser, counselor of trainees in foreign missions / foreign companies / travel agencies, etc., supervisor; the model of dignity, professional language success and accuracy, foreign language teacher personated into a facilitator of professional foreign language training of future specialists. The results of our research showed that when it was provided students became more honest with the teacher and with each other, more initiative in speech communication, they asked more questions concerning the speciality, spent more time on individual tasks and, finally, showed the higher level of cognitive, practical and personal functioning.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/9147
Розташовується у зібраннях:Статті та доповіді ФМВПС

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
snigovska(5)118.pdf295.75 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.