Соловецька тема у науковій спадщині професора Кузякіної Н. Б.
Вантажиться...
Дата
2012
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Стаття складена з двох мікророзділів, у першому з яких на прикладі
аналізу книги професора Кузякіної Н. Б. «Театр на Соловках. 1923–1937»,
вперше видрукованої в Англії в серії «Русский театральный архив» 1994 р.,
вивчаються генеза й особливості генеральної теми її наукової спадщини —
репресована література і доля соловецького театру. В другому мікророзділі наводиться фрагмент мемуарів самої дослідниці, яка в 13-літньому
віці пережила трагедію уярмлення в радянській тюрмі за 58-ою статтею,
що переплавилася в її духовне прозріння і розуміння психології поневолених
митців.
Статья состоит из двух микроразделов, в первом из которых на примере анализа книги профессора Кузякиной Н. Б. «Театр на Соловках. 1923–1937», впервые напечатанной в Англии в серии «Русский театральный архив» в 1994 г., изучается генезис и особенности генеральной темы ее научного наследия — репрессированная литература и судьба соловецкого театра. Во втором микроразделе помещен фрагмент мемуаров самой исследовательницы, которая в 13-летнем возрасте была заточена в советской тюрьме по 58-й статье, вследствие чего пришло к ней духовное прозрение и особое понимание психологии писателей-нонконформистов.
The article consists of two parts, in the first of which on the example of the analysis of the book «Theatre in the Solovki Prison Camp. 1923–1937» by professor N. B. Kuzakina, first published in Great Britain in the «Russian theatre archive» series in 1994, the evolution of the main topic of her scientific research — the repressed literature and the fate of the theatre in the Solovki Prison Camp — is being investigated. In the second part of the article, some passages from the memoirs of Kuzakina, who, aged thirteen, survived the calamity of being put into the soviet prison according to the 58th article, which derived into her spiritual rebirth and understanding of psychology of the oppressed creative ones.
Статья состоит из двух микроразделов, в первом из которых на примере анализа книги профессора Кузякиной Н. Б. «Театр на Соловках. 1923–1937», впервые напечатанной в Англии в серии «Русский театральный архив» в 1994 г., изучается генезис и особенности генеральной темы ее научного наследия — репрессированная литература и судьба соловецкого театра. Во втором микроразделе помещен фрагмент мемуаров самой исследовательницы, которая в 13-летнем возрасте была заточена в советской тюрьме по 58-й статье, вследствие чего пришло к ней духовное прозрение и особое понимание психологии писателей-нонконформистов.
The article consists of two parts, in the first of which on the example of the analysis of the book «Theatre in the Solovki Prison Camp. 1923–1937» by professor N. B. Kuzakina, first published in Great Britain in the «Russian theatre archive» series in 1994, the evolution of the main topic of her scientific research — the repressed literature and the fate of the theatre in the Solovki Prison Camp — is being investigated. In the second part of the article, some passages from the memoirs of Kuzakina, who, aged thirteen, survived the calamity of being put into the soviet prison according to the 58th article, which derived into her spiritual rebirth and understanding of psychology of the oppressed creative ones.
Опис
Ключові слова
тематологічний зріз, театр на Соловках, мемуари як узагальнення творчих імпульсів і документ епохи, тематологический сре, мемуары как обобщение творческих импульсов и документ эпохи, thematic section, the theatre in the Solovki Prison Camp, memoirs as evolution of creative impulses
Бібліографічний опис
Проблеми сучасного літературознавства = The problems of contemporary literary studies