Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8996
Title: | Сатира в кинофильме «Робот-полицейский» Пауля Верхувена |
Other Titles: | Сатира у кінофільмі «Робот-поліцейський» Пауля Верхувена The satire in Paul Verhoeven’s Robocop |
Authors: | Райхерт, Константин Вильгельмович Райхерт, Костянтин Вільгельмович Raikhert, Kostiantyn V. |
Citation: | Δοξα/ДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філології |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Одеський національний університет імені І. І. Мечникова |
Keywords: | сатира научная фантастика Соединённые Штаты Америки Пауль Верхувен Робот-полицейский наукова фантастика Сполучені Штати Америки Робот-поліцейський satire science fiction the United States of America Paul Verhoeven Robocop |
Series/Report no.: | ;Вип. 1(25) |
Abstract: | Кинофильм Пауля Верхувена «Робот-полицейский» (1987) можно
рассматривать как сатирическое произведение. Объектом сатирической
атаки в кинофильме выступает американское общество 1980-х годов во
времена правления президента США Рональда Рейгана. Пауль Верхувен в
кинофильме «Робот-полицейский» осуществляет атаку на американские
мультикорпорации и апокалиптические настроения американцев. Кінофільм Пауля Верхувена «Робот-поліцейський» (1987) можна розглядати як сатиричний твір. Об’єктом сатиричної атаки у кінофільмі є американське суспільство 1980-х років за часів правління президента США Рональда Рейгана. Пауль Верхувен у кінофільмі «Робот- поліцейський» здійснює напад на американські мультикорпорації й апокаліптичні настрої американців. The paper explores the satire in P. Verhoeven’s RoboCop (1987). The satire in Paul Verhoeven’s RoboCop consists of three elements. First element is the object of satirical attack: the American multi-corporations that become similar to organized crime groups which rob average citizens in sophisticated ways, and the apocalyptic sentiments of the Americans of 1980s. Second element is the fantastic (science fictional) content: scene of action in RoboCop is near future of the United States of America represented as absurdist and grotesque image of Ronald Reagan’s America of 1980s. Third element is the moral standard: actions of Robocop. Paul Verhoeven identifies Robocop as Jesus Christ of the Second Coming (the Second Advent). The moral standard for such Jesus is to annihilate criminals, rascals and villains |
URI: | http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8996 |
Appears in Collections: | Δόξα / Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.