Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8984
Title: Особливості ідентифікації особистості в шкільному колективі
Other Titles: Особенности идентификации личности в школьном коллективе
Features of the person's identification in the school community
Authors: Сеник, Ганна Володимирівна
Сеник, Анна Владимировна
Senyk, A.V.
Citation: Записки з українського мовознавства = Opera in linguistica ukrainiana
Issue Date: 2014
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: неофіційні іменування
прізвиська школярів
мотивація
відапелятивне прізвисько
відантропонімне прізвисько
неофициальные именования
прозвища школьников
мотивация
отапеллятивное прозвище
отантропонимное прозвище
informal naming
student's nicknames
motivation
aiithroponymous derived nickname
appelative derived nickname
Series/Report no.: ;№ 21
Abstract: Прізвиська є найбагатішш та найрізноманітнішим антропонімічним класом. Вони виникають у невеликих закритих колективах, де люди постійно спілкуються. Неофіційні іменування школярів становлять значний зріз антропонімічного простору, який за кількістю іменувань поступається лише прізвищам. Аналіз шкільних прізвиськ дає можливість говорити про специфіку дитячого мислення, про особливості дитячих асоціацій у процесі творенім неофіційного імені. У статті визначено основні групи мотиваторів, на основі яких виникають шкільні прізвиська (особливості зовнішності, поведінки та ін.).
Прозвища являются самым богатым и разнообразным антропонимическим классом. Они возникают в небольших закрытых коллективах, где люди постоянно общаются. Неофициальные именования школьников представляют значительный срез антролонимического пространства, который по количеству именований уступает только фамилиям. Анализ школьных прозвищ дает возможность говорить о специфике детского мышления, об особенностях детских ассоциаций в процессе создания неофициального имени. В статье определены основные группы мотиваторов, на основе которых возникают школьные прозвища (внешность, поведение и др.).
Nicknames are the richest and most diverse anthroponimical class. They occur in small closed communities, where people have constant communication. Informal naming of the students make up a significant slice of anthroponimical space, that yields by number of naming may be only to last names. This type of dumb is with a great range of colors - from endearing to derogatory. And even though most of the negative attitude of the students towards themselves nicknames, the use and creating of new nicknames do not decrease. Analysis of school nicknames enables to talk about the child's specifics of thinking, about the features of children's associations in the creation of an informal name. Determined, however, and social processes that influence to the formation of the child. In this article, we define the main motivators group on the base of which the school nicknames appears. There are most of describing attributes and associations, which ensures informal dumb, fixed signs on the specifics of appearance, behavior related to the nature of the child, the similarity with known figures associated with computer terminology products advertised in the media, naming favorite cartoon characters, and identifiers that indicate a situation that was important in the life of the carrier. Nicknames of the school age group may contain a number of any individual features on its base. Moreover, most identifiers are one-word naming. This, in our opinion, is due, firstly, to a particular way of the students thinking, and secondly, the semantic characteristics of the object category. Children see one of the feature, isolate it and assess carrier by it.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8984
Appears in Collections:Записки з українського мовознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
25-30.pdf247.71 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.