Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8919
Title: Сутність поняття «підтекст»: теоретичні аспекти
Other Titles: Сущность понятия «подтекст»: теоретические аспекты
The essence of the concept «subtext»: theoretical aspects
Authors: Снігоцька, Юлія Андріївна
Снегоцкая, Юлия Александровна
Snihotska, Yuliya A.
Citation: Записки з українського мовознавства = Opera in linguistica ukrainiana
Issue Date: 2016
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: підтекст
текст
категорія тексту
інформативність
фонові знання
подтекст
текст
категория текста
информативность
фоновые знания
subtext
text
text category
informativeness
background knowledge
Series/Report no.: ;Вип. 23
Abstract: Статтю присвячено дослідженню поняття підтексту як засобу впливу у мас-медійному дискурсі. Розглянуто види інформації, наявні в текстах різних функціонально-жанрових типів, проаналізовано проблему визначення та змісту терміна «підтекст». Простежено роль фонових знань та інших факторів, які впливають на сприйняття й розуміння підтекстової інформації в повідомленні. Наголошено на необхідності формування єдиного цілісного підходу до розуміння підтексту.
Статья посвящена исследованию понятия подтекста как средства влияния в масс-медийном дискурсе. Рассмотрены виды информации, встречающиеся в текстах разных функционально-жанровых типов, проанализирована проблема определения и содержания термина «подтекст». Прослежена роль фоновых знаний и других факторов, которые влияют на восприятие и понимание подтекстовой информации в сообщении. Подчеркивается необходимость формирования единого целостного подхода к пониманию подтекста.
The article is devoted to the studying of subtext as the means of the influence in mass media discourse. It is told in detail about the problem of the term's meaning and its definition. The types of information in the texts of different functional genres were researched. The implication was considered within the theory of the text. The role of background knowledge and other factors that affect the perception and understanding of the implied information in the message was found out. The emphasis is put on the fact that forming of the common and holistic approach to the understanding of the term «subtext» can enable the system analysis and give the possibility to consider all aspects in the research. The article touches upon the issue of the actuality to study the subtext on the material of advertisements and media texts because the manipulative potential of this type of information is implemented in them. The attention is drawn to the problems that need to be solved, such as the status of subtext as the immanent text category, the terminological uncertainty of subtext and its correlation with related terms, decoding mechanism of the implied information and the factors that affect its understanding. The article reveals the theoretical aspects of the study of subtext as a subcategory of informativeness in the texts of mass media discourse.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8919
Appears in Collections:Записки з українського мовознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168-173.pdf490 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.