Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8901
Title: Особливості психологічного та естетичного світосприйняття Уляни Кравченко в генологічному дискурсі перехідної доби
Other Titles: Особенности психологического и эстетического мировоззрения Ульяны Кравченко в генологическом дискурсе переходной эпохи
The features of psychological and aesthetic outlook of Uliana Kravchenko in genealogic discourse of transition period
Authors: Казанова, Ольга Валеріївна
Казанова, Ольга Валерьевна
Kazanova, Olha V.
Citation: Проблеми сучасного літературознавства = The problems of contemporary literary studies
Issue Date: 2016
Publisher: Одеський національний університет імені І.І. Мечникова
Keywords: жанр
структура
наративні форми
сюжет
нарративные формы
genre
structure
narrative forms
plot
Series/Report no.: ;Вип. 22
Abstract: У контексті літературного процесу кінця ХІХ — початку ХХ століття актуальним стає своєрідний синтетичний жанр — «поезія в прозі», особливістю поетики якого стає не лише поєднання ліричних та епічних родових ознак, але й вільне ставлення до канонічних норм наративного та композиційного структурування тексту. У даній статті детально розглянуто поетику циклу поезій у прозі Уляни Кравченко «Розгублені листочки». На основі аналізу творів письменниці означено своєрідність її художнього мислення та світосприйняття, авторський психологізм. Поезії в прозі з циклу «Розгублені листочки» ілюструють органічну єдність поетичного та прозового способів художнього відтворення дійсності, що насамперед позначилося на характері образотворення, психологічної домінанти вираження, ритмічному структуруванні тексту, афористичності мовлення тощо. Визначено антитетичний принцип текстової організації поезій у прозі, що зумовлює увиразнення ідейно-тематичного та емоційного наповнення творів.
В контексте литературного процесса конца ХІХ — начала ХХ века актуальным становится своеобразный синтетический жанр — стихотворение в прозе, особенностью которого является не только синтез лирических и эпических родовых элементов, а и свободное обращение с каноническими нормами нарративной и композиционной структуры текста. В данной статье представлено детальное исследование поэтики цикла стихотворений в прозе Ульяны Кравченко «Растерянные листочки». Отмечена оригинальность художественного мышления и мировоззрения писательницы, авторского психологизма при анализе ее произведений. Стихотворения в прозе «Растерянные листочки» иллюстрируют органическое сочетание поэтических и прозаических способов представления действительности, что определяет характер художественной образности, выражения психологической доминанты, ритмического структурирования текста, афористических высказываний. В композиции большинства стихотворений в прозе писательницы реализуется принцип антитезы, что позволяет акцентировать определенную идею и тематику произведений.
The literature processes in the end of XIX — at the beginning of XX centuries formed a new historic-cultural epoch in Ukrainian literature, new types of artistic consciousness, fixed modern literary trends. At this period we can remark dynamics in genre paradigms, appearance of the new genre varieties, as the result of the process of lyricism of the small prose. In this context of the literary process of the transition period the unique synthetic genre attracts attention — poetry in prose, whose special feature isn’t only a combination of lyric and epic genre characteristic, but also free attitude to the canonical norms of narrative and composite structuring of the text. Despite of numerous studies of this genre in Ukrainian literary criticism the question of the genealogic identification (definition) poems in prose is still relevant, which will help to distinguish poetry in prose in literature in late XIX — early XX century. This article considers more on Uliana Kravchenko’s cycle of poems in prose titled «Lost leaves». The analysis of the writer’s works defines her creative thoughts, worldview and psychology. Poems in prose from the «Lost leaves» illustrate the organic unity of the poetic and prosaic methods of artistic reproduction of reality, which primarily affected on the way of making characters, psychological dominant expression, rhythmic structuring of the text, aphoristic speech and so on. The basis of the most of the works — a dynamic experience and perception of the exalted state of artist’s creation, which turns into existential-philosophical reflections about human existence in the world, loneliness and alienation, the desire to comprehend the meaning of life, getting happiness and so on. There is an opposite perception of creation’s state, on the one hand it brings loneliness, anguish poetic soul, and on the other hand — enjoyment, passion, sense of self-fulfillment. There is the special attention to the playing psychological vicissitudes of the artist’s soul, his hopeless confrontation to the indifferent environment that crates a tragic feeling of internal disharmony, insularity, misunderstanding. Detailed analysis of the poetics in prose of Uliana Kravchenko shows changes in ways of expressing artistic thought that influenced on the plot-compositional organization of the text. It is possible to determine the antithetic principle of the poems’ text that emphasizes emotional, ideological and thematical fullness of the works. We can remark the dialogic of the speech and expression by forms of indefinite appeals, rhetorical question, exclamations. Important role in creating an emotional effect in the works plays poetic syntax. The writer saturated the story with different artistic and stylistic figures of inversion, poetic gradation, syntactic parallelism, anaphora, antithesis that demonstrate a rhythm of text and swell suggestibility of the stories. Definitely stylistic feature of Kravchenko’s poetry in prose is a clever stylization of folk-song motives and images, which become the way of expressing emotional experiences of lyrical heroine for the author. Stability in realistic traditions on the one side and gravity to modernist trends and style on the other side contribute to the formation of the ambivalent concept of the author’ s worldview and methods of artistic expression. This study of poetry doesn’t exhaust the whole variety of philosophical, genre and stylistic dominants of the writer’s creative.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8901
Appears in Collections:Проблеми сучасного літературознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
95-105.pdf111.09 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.