К проблеме модусов сознания в художественной литературе для детей

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І.І. Мечникова
Анотація
Данная статья направлена на освещение проблемы модусов сознания в специфическом типе литературы — в художественных текстах, адресованных детской аудитории. Проводится разграничение дефиниций «детская литература» и «круг детского чтения». Понятие художественной литературы для детей соотносится с контекстом поисков современного литературоведения и его ведущими категориями. Поднимается вопрос о специфике различных проявлений сознания в круге детского чтения. Осмысляются факторы, влияющие на своеобразие детской литературы в целом и на показатели того или иного модуса сознания.
Ця стаття спрямована на освітлення проблеми модусів свідомості в специф ічному типі літератури — в художніх текстах, адресованих дитячій аудиторії. Проводиться розмежування дефініцій «дитяча література» та «коло дитячого читання». Поняття художньої літератури для дітей співвідноситься з контекстом пошуків сучасного літературознавства та його провідними категоріями. Піднімається питання про специфіку різних проявів свідомості в колі дитячого читання. Осмислюються чинники, що впливають на своєрідність дитячої літератури в цілому та на показники того або іншого модусу свідомості.
Relevance of a problem is caused by interest of the modern literary criticism in the interpretative potential of children’s fiction. At this stage there are enough lacunas in theoretical aspect the analysis of children’s literature in and application to material of different interpretative techniques. The purpose of this article is to analyze specifics of children’s fiction as the special cultural phenomenon which is characterized by polyvalent interaction of consciousness modes. The purpose defined the following tasks: 1) to trace manifestation of different consciousness modes in children’s literature; 2) to reveal the indices of identity of children’s fiction; 3) to contour frames of a dialog between the interpretative potential of a circle of children’s reading and the categorical device of the modern literary criticism. Priority in approach to study of children’s literature and a circle of children’s reading are two important factors. The first factor is connected to code conversions of works of a world literary heritage in the adaptation mode children’s perception. The second aspect is directed on detection in the texts converted to children’s audience, the genre, symbolical, mythological, psychoanalytic and other hidden connotations. Activation in consciousness of the reader of modes of the child and adult does possible transition of texts of the world literature to a circle of children’s reading. The potential dialog between consciousness modes promotes different types of understanding and interpretation in the art or scientific plan. Among aspects of study of children’s literature is possible to select as the most significant it problems of consciousness, world model, receptions, interpretations, a dialog, game, intertextuality. In this plan open perspectives of further research.
Опис
Ключові слова
художественная литература для детей, круг детского чтения, модусы сознания, интерпретационный потенциал, художня література для дітей, коло дитячого читання, модуси свідомості, інтерпретаційний потенціал, children’s fiction, circle of children’s reading, consciousness modes, interpretative potential
Бібліографічний опис
Проблеми сучасного літературознавства = The problems of contemporary literary studies
DOI
ORCID:
УДК