Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8764
Title: Сугестивна ефективність рекламних слоганів: експериментальне дослідження
Other Titles: Суггестивная эффективность рекламных слоганов: експериментальное исследование
Suggestive efficiency of advertisement slogans: experimental research
Authors: Кутуза, Наталя Валеріївна
Кутуза, Наталья Валериевна
Kutuza, Natalya V.
Citation: Записки з українського мовознавства = Opera in linguistica ukrainiana
Issue Date: 2015
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: рекламний слоган
асоціативний експеримент
семантичний диференціал
сугестія
рекламный слоган
ассоциативный эксперимент
семантический дифференциал
суггестия
advertisement slogan
associative experiment
semantic differential
suggesting
Series/Report no.: ;Вип. 22
Abstract: Статтю присвячено дослідженню сугестивного потенціалу рекламних слоганів за допомогою психолінгвістичних методів семантичного диференціала (фактор «оцінка») та вільного асоціативного експерименту. Стимулами в експериментах слугували слогани комерційної, політичної і соціальної реклами як текстові гештальти. Деякі результати проведених експериментів стали підґрунтям «Короткого асоціативного словника рекламних слоганів».
Статья посвящена исследованию суггестивного потенциала рекламных слоганов при помощи психолингвистических методов семантического дифференциала (фактор «оценка») и свободного ассоциативного эксперимента. Стимулами в экспериментах стали слоганы коммерческой, политической и социальной рекламы как текстовые гештальты. Некоторые результаты проведённых экспериментов послужили основой «Короткого асоціативного словника рекламних слоганів».
The article s devoted to researching the advertisement slogans' linguistic influence potential with the aid of semantic differential (according to "grade" factor) and free associative experiment psycholinguistic methods. Commercial, political and social advertisement slogans as the text gestalts became the stimuli of the experiment Complex usage of the above-mentioned methods proves the hypothesis about the slogans' holistic perception, allowed to define the informants' essential axiological strategies and their reactions' prognostication level, as well as the reactions' structure and semantic types. Some results of the experiments having been carried out became the base of "The Short Dictionary of the Advertisement Slogans".
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8764
Appears in Collections:Записки з українського мовознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdf224.35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.