Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8736
Title: Grammatical status of pronouns in modern english
Other Titles: Граматичний статус займенника в сучасній англійській мові
Грамматический статус местоимений в современном английском языке
Authors: Moiseienko, Nataliia H.
Мойсеєнко, Наталія Григорівна
Мойсеенко, Наталия Григорьевна
Citation: Мова: Науково-теоретичний часопис з мовознавства
Issue Date: 2016
Publisher: Астропринт
Keywords: pronoun
part of speech
substance
conceptual category
prototype
займенник
частина мови
субстанція
концептуальна категорія
прототип
местомение
часть речи
субстанция
концептуальная категория
прототип
Series/Report no.: ;№ 25, с. 125-130
Abstract: The object of the study of this article is the points of view of the linguists on grammatical status of pronouns in Modern English. The subject of our investigation is cognitive characteristics of pronouns in Modern English and possibilities of their representation in classifications of pronouns. The purpose of our work is to try to find adequate criteria for classification of pronouns in Modern English. Methodologically our research is based upon the laws of cognition, on such psychological categories as conceptual category, archetype. The descriptive analysis and comparison were used. The findings of our work include principles of classification of pronouns in Modern English. Practical value of our research consists in possibility of acquiring its results in the course of teaching English as a foreign language and in possibility of their use in fundamental cognitive investigations of the parts of speech of the English language. Results of our work are: 1) the prototype theory can be very effective in helping to classify the miscellaneous group of pronouns according to the conceptual categories they reflect, it can also help to explain the cases of hypostasis within the subgroups of pronouns; 2) pronouns can be united on the ground of their common function — to point to a certain phenomena of the objective world without identifying it, they are associated with different conceptual categories (substance, possession, location, temporality, quality, quantity) which explains differences in their formal characteristics.
Об’єкт нашого дослідження складають точки зору лінгвістів стосовно граматичного статусузайменників у сучасній англійській мові. Предметом наукової розвідки є когнітивні характеристики займенників у сучасній англійській мові та можливості їх репрезентації у класифікаціях займенників. Мета нашої роботи зводиться до визначення адекватних критеріїв щодо виділення займенників у частиномовні групи слів. Методологічно наше дослідження базується на законах пізнання, на таких психологічних категоріях як концептуальна категорія, архетип. Результати нашої роботи пропонують принципи класифікації займенників у сучасній англійській мові. Вони можуть бути застосовані при викладанні англійської мови як іноземної, а також при проведенні фундаментальних когнітивних досліджень частин мови в англістиці. Висновки нашої роботи зводяться до наступних положень: 1) теорія прототипів може бути ефективною при розподілі такої різноманітної групи слів як займенник на класи згідно із концептуальними категоріями, які вони віддзеркалюють. Ця теорія також може допомогти пояснити випадки гіпостасиса у підкласах займенників; 2) займенники можуть бути об’єднані в одну групу слів на підставі загальної вказівної функції: вони вказують на певне явище об’єктивної дійсності без його ідентифікації, співвідносяться із різними концептуальними категоріями (субстанція, володіння, локативність, темпоральність, кваліфікативність та квантитівність), що й зумовлює відмінність їх формальних ознак.
Объектом нашего исследования являются точки зрения лингвистов относительно грамматического статуса местоимений в современном английском языке. Предмет нашего исследования составляют когнитивные характеристики местоимений в современном английском языке и возможности их репрезентации в классификациях местоимений. Цель работы сводится к определению адекватных критериев для распределения местоимений по частям речи. Методологически наше исследование основывается на законах познания, на таких психологических категориях как концептуальная категория, архетип. Результаты нашего исследования содержат принципы классификации местоимений в современном английском языке. Они могут найти применение в ходе преподавания английского языка как иностранного, а также при проведении фундаментальных когнитивных исследования частей речи в английском языке. Выводы нашей работы сводятся к следующим положениям: 1) теория прототипов может быть эффективной при разделении такой разнородной группы слов как местоимения на классы в соответствии с теми концептуальными категориями, которые они отражают, эта теория также поможет объяснит случаи гипостасиса в подклассах местоимений; 2) местоимения могут быть объединены на основании общей функции указывать на определенные явления объективной действительности, не идентифицируя их, они соотносятся с различными концептуальными категориями (субстанция, обладание, локативность, темпоральность, квалификативность и квантификативность), что и определяет их формальные различия.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8736
Appears in Collections:Мова

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
125-130.pdf170.71 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.