Проактивне управління та методи підвищення ефективності роботи команди

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
У статті розглянута концепція проактивного управління персоналом. Проактивність в управлінні означає оптимальне використання людських ресурсів для досягнення максимального ефекту при нормативних витратах часу і зусиль працівників. Виявлено, що проактивне управління нерозривно зв’язано з феноменом лідерства. Завдання лідера – організувати процес прийняття рішень. Розглянуто командна робота як засіб більш ефективного вирішення завдань. Визначені характеристики модерації як методу групового підходу щодо пошуку вирішення проблем організації, з метою найбільш повного використання ідей і енергії членів групи.
В статье рассмотрена концепция проактивного управления персоналом. Проактивность в управлении означает оптимальное использование человеческих ресурсов для достижения максимального эффекта при нормативных затратах времени и усилий работников. Выявлено, что проактивное управление неразрывно связано с феноменом лидерства. Рассмотрена командная работа как средство более эффективного решения задач. Определены характеристики модерации как эффективного метода группового подхода по поиску решения проблем организации.
Within the framework of the staff management the person-centered approach in relationship with employees is actively used. Such approach is known as proactive (preventive, precautionary) management. In the article proactive concept of staff administration was considered, which is based upon scientific-based selection of staff and its motivation, career and activity planning, personal development of the managers and employees, team work and leadership implementation, system approach towards all the components of work with the staff. The aim of the pro-active staff management is optimal use of human recourses for reaching maximum effect with normative use of time and efforts of the employees. Proactive management means heightened attention towards such psychological phenomenon as leadership. The leadership is always the question of proportion, strength of influence, which depends upon balance between personal qualities of the leader and qualities of those people, on whom he attempts to make influence and situation in the concrete group. The most important leader’s quality is not only taking decisions. His task is to organize decisions making process. In the article characteristic of moderation as method of the group approach (group work) in respect of solving problems is given. The aim of moderation is the most possible engaging all the meeting participants into all the stages of working process. In this way, optimal use of ideas and energy of the group members is ensured. Motivation of the employees is increased due to that fact that each one takes part in discussion, approval of the decision, no one’s thought is ignored, and different aspects of the problem are taken into account. Being acquainted with the procedure of moderation, as the process of increasing efficiency of team work, acquiring respective skills, needed to conduct meetings, will allow the manager to take optimal solutions of the problems.
Опис
Ключові слова
проактивне управління, лідер, лідерство, проактивна поведінка, командна робота, коучинг, модерація, проактивное управление, лидер, лидерство, проактивное поведение, командная работа, модерация, proactive management, leader, leadership, proactive behavior, coaching, moderation, creation of the team (team-building)
Бібліографічний опис
Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління = Market economy: modern management theory and practice
DOI
ORCID:
УДК