Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8721
Title: Концептуальные основы социальной ответственности бизнеса
Other Titles: Концептуальні основи соціальної відповідальності бізнесу
Corporate social responsibility: basic concepts
Authors: Орлова, Наталья Викторовна
Орлова, Наталія Вікторівна
Orlova, Nataliya V.
Citation: Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління = Market economy: modern management theory and practice
Issue Date: 2015
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: социальная ответственность бизнеса
корпоративный эгоизм
корпоративный альтруизм
этика
корпоративное гражданство
социально ответственные практики
социальное государство
соціальна відповідальність бізнесу
корпоративний егоїзм
корпоративний альтруїзм
етика
корпоративне громадянство
соціально відповідальні практики
соціальна держава
business social responsibility
corporate selfishness
corporate altruism
ethics
corporate citizenship
social responsibility practices
social state
Series/Report no.: ;Т. 14, вип. 3 (31)
Abstract: Статья посвящена исследованию основных теоретических аспектов и важнейших научных концепций социальной ответственности бизнеса. Показана эволюция данного понятия. Корпоративная социальная ответственность представлена как многоуровневая концепция. Проанализированы общетеоретические основания научной картины социальной ответственности бизнеса в качестве условия решения научных проблем отражения сущности и структуры этой ответственности, ее места и роли в рамках общего развития общества, отраженного в концепциях «социального государства» и «социально-ориентированной экономики».
Стаття присвячена дослідженню основних теоретичних аспектів і найважливіших наукових концепцій соціальної відповідальності бізнесу. еволюцію цього поняття. Корпоративна соціальна відповідальність розглядається як багаторівнева концепція. Проаналізовано загальнотеоретичні підстави наукової картини соціальної відповідальності бізнесу в якості умови вирішення наукових проблем відображення суті та структури цієї відповідальності, її місця і ролі в рамках загального розвитку суспільства, відображеного в концепціях «соціальної держави» і «соціально-орієнтованої економіки».
The article investigates the basic theoretical aspects and the most important scientific concepts of corporate social responsibility, the evolution of the concept. Corporate social responsibility is presented as a multi-level concept. Article discusses four groups of corporate social responsibility theories, considering their respective focus on four different aspects of the social reality: economics, politics, social integration, and ethics. The first one focuses on economics. Here the corporation is seen as an instrument for wealth creation. The second group focuses on the social power of the corporation and its responsibility in the political arena associated with its power. The third group focuses on social integration. It includes theories, which consider that business ought to integrate. Economic and legal obligations are primary and basic. In recent years, the ethical and philanthropic responsibilities have received more attention. Corporate social responsibility is a reflection of the fact that business and society are interwoven, so the business through the social responsibility system should play a significant role in the development of society, reflected in the concepts of “social state” and “socially-oriented economy”.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8721
Other Identifiers: УДК 330.111:304.2
Appears in Collections:Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
155-168.pdf341.73 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.