«Дискурс» и «дискурс идентичности»: к определению понятий

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
В статье описываются два базисных понятия межпарадигмального когнитивно- дискурсивного лингвистического подхода к изучению идентичности: «дискурс» и «дискурс идентичности». Даётся обзор исследований дискурса и его определений, обосновывается двуплановость дискурса, предлагается авторское видение термина «дискурс идентичности».
У статті описуються два базисних поняття міжпарадигмального когнітивно- дискурсивного лінгвістичного підходу до вивчення ідентичності: «дискурс» і «дискурс ідентичності». Наводиться огляд досліджень дискурсу та його визначень, обґрунтовується двоплановість дискурсу, пропонується авторське бачення терміна «дискурс ідентичності».
Fuelled by political and social struggles as well as cultural and linguistic concerns, “identity” emerged as the central theme of linguocultural, cognitive and discursive studies in the XXI century. The article describes two fundamental notions of interparadigmal cognitivediscursive linguistic approach to identity research: discourse and discourse of identity. In doing so, it presents a brief history of discourse studies, examines debates in linguistics about discourse and text, summarizes main approaches to discourse definition and undestanding, reveals its two-aspect essence and suggests author’s understanding of the term “discourse of identity”. Identity is viewed as an emotionally charged discursive description of ourselves that is subject to change, so language “makes” rather than “finds” identity. Identities are thus discursive constructions that change their meanings according to time, place and usage. We may understand identity as regulatory discourses to which we are attached through processes of identification or emotional investment. Identity is wholly cultural and cognitive in character and doesn’t exist outside its representation in discourses. This theoretical basis enables to build up research methodology of collective identity as a cognitive-discursive result of society reflection, to construct linguocultural hyperconcept ENGLISH IDENTITY as a model for cognitive-discursive description of any ethnic-cultural collective identity and to typify the discourse of English identity in which this hyperconcept is verbalized.
Опис
Ключові слова
дискурс, дискурс идентичности, когнитивно-дискурсивный подход, дискурс, дискурс ідентичності, когнітивно-дискурсивний підхід, discourse, discourse of identity, cognitive-discursive approach
Бібліографічний опис
Записки з романо-германської філології = Writings in Romance-Germanic Philology
DOI
ORCID:
УДК