Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8584
Назва: Мифологизация джаза авторским сознанием Х. Кортасара
Інші назви: Міфологізація джазу авторською свідомістю Х. Кортасара
Mythologization of jazz by authorial consciousness of J. Cortázar
Автори: Фокина, Светлана Александровна
Фокіна, Світлана Олександрівна
Fokina, Svitlana O.
Бібліографічний опис: Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
Дата публікації: 2015
Видавництво: Одеський нац. ун-т
Ключові слова: метаморфозы
авторский миф
джаз
маг
Луи Армстронг
хроноп
метаморфози
авторський міф
Луї Армстронг
authorial consciousness
jazz
magician
Louis Armstrong
Cronopio
metamorphoses
Серія/номер: Філологія;Т. 20, Вип. 1(11).
Короткий огляд (реферат): В статье научный поиск направлен на осмысление мифологизации джаза и непосредственно личности кумира Х. Кортасара – Луи Армстронга. Исследовательские стратегии сосредоточены на выявлении связи между темами хронопов, колдовства, метаморфоз, музыки и их обыгрывания в эссе в контексте своеобразия авторского сознания аргентинского писателя. Выявлена корреляция темы магии с феноменом метаморфоз. Представлено прочтение авторских кодов Х. Кортасара в соответствии с его интерпретацией образа Луи Армстронга в эссе «Луи Армстронг – огромнейший хроноп».
У статті науковий пошук спрямовано на осмислення міфологізації джазу та безпосередньо особистості кумира Х. Кортасара – Луї Армстронга. Дослідницькі стратегії зосереджені на виявленні зв'язку між темами хронопів, чаклунства, метаморфоз, музики та їх інтерпретації відповідно до своєрідності авторської свідомості аргентинського письменника. Виявлено кореляція теми магії з феноменом метаморфоз. Представлено прочитання авторських кодів Х. Кортасара відповідно до своєрідності створення письменником інтерпретації образу Луї Армстронга в есе «Луї Армстронг – величезний хроноп».
In the article scientific research is directed on judgment of a mythologization of the jazz and directly personality of idol of J. Cortázar – Louis Armstrong. Research strategies are concentrated on the identification of communication between the themes of Cronopio, sorcery, metamorphoses, music and their interpretation in accordance with originality of authorial consciousness of the Argentinas writer.Reading of authorial codes of Cortázar is presented in accordance with his interpretation of an image of Louis Armstrong in the essay «Louis Armstrong is the huge Cronopio». For the artistic world of the Argentinas writer it is characteristically that the authorial mythologization modifies his real impressions as true admirer of the jazz – from Louis Armstrong’s concert. The jazz in many respects defined style of Cortázar’s prose and feature of artistic thinking and a world vision. J. Cortázar connected origin of the myth about cronopios with Louis Armstrong’s performance in Paris in November, 1952. It is characteristically that J. Cortázar creates the prehistory of cronopios correlated to their inspirer and the brightest representative – the well-known jazzman. In the essay Cortázar sings of the idol of the jazz Armstrong and the atmosphere of his concert. Also latently join in the text details of the personal biography of the author. The above factors give confessionary character to the Cortázar’s essay. In authorial consciousness of J. Cortázar improvisation is the bases of the world of cronopios, by a representative and patron whom is Louis in the essay. This aspect on an equal basis with inclusion in the text of musical motifs allow to correlate the themes of Apocalypse, Orpheus and Angel. For J. Cortázar Louis Aromstronga’s nature as actor and the person, some kind of magician, undoubtedly is conformable to Dionysus. In the essay «Louis Armstrong is the huge Cronopio» Armstrong’s music is given almost magic force. Only cronopios are capable to feel this magic and to like it only cronopios coming to ecstasy and enduring a catharsis. Indicative is correlation of theme of magic with a phenomenon of metamorphoses. The theme of transformation into animals in the Cortázar’s essay is considered at the level of the metaphors, in implication meaning undercover essence of each attendee at a concert. Prospects of further research are opened in respect of identification of theme of metamorphoses as an important dominant of the authorial consciousness by J. Cortázar in the writer's novelistic and essayistics.
Опис: .
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8584
Розташовується у зібраннях:Вісник Одеського національного університету. Філологія: літературознавство, мовознавство

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
107-115.pdf255.14 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.