Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8553
Title: | Феномен художнього та проблема його повноти |
Authors: | Шупта-В'язовська, Оксана Григорівна Шупта-Вязовская, Оксана Григорьевна Shupta-Viazovska, Oksana H. |
Citation: | Проблеми сучасного літературознавства = The problems of contemporary literary studies |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Одеський національний університет імені І. І. Мечникова |
Keywords: | художнє художність геній парадоксальність художественное художественность гений парадоксальность genius phenomenon of art paradox / pattern |
Series/Report no.: | ;Вип. 20. |
Abstract: | Художня природа творчості Тараса Шевченка є постійним предметом уваги
дослідників, діапазон розуміння якого достатньо широкий, що зумовлено, зокрема,
універсальністю об’явлення генія. Відтак, можемо говорити і про те, що феномен
художнього у цьому випадку заявляє себе у своїй повноті, сприйняття та інтерпретац
ія якої, однак, зумовлені готовністю культури (і окремого реципієнта) до
відповідного розуміння.
У статті розглядаються такі способи реалізації художнього, як парадоксальність творчої індивідуальності та творчості Шевченка. Головний висновок із цих
спостережень пов’язаний із думкою про принципову повноту втілення художнього
Шевченком, що зумовлює постійну актуалізацію його спадщини в культурно-історичному часі, по суті, її позачасову природу. Художественная природа творчества Тараса Шевченко является постоянным предметом внимания исследователей. В статье рассматривается такой способ реализации художественного, как парадоксальность творчества гения, что предполагает принципиальную полноту феномена художественного. Taras Shevchenko’s artistic nature is constantly paid attention to by the researchers. The range of understanding it is quite wide due to the genius’s versatility. Therefore, we can notice that the phenomenon of art is expressed in its entirety in this case, the perception and interpretation of which, however, is based on the readiness of culture (and an individual recipient) to the appropriate understanding. Such ways to implement the artistic nature as style and genre in Shevchenko’s creative practice are considered in this article. It is caused by the artist’s specificity of these categories, the correlation of art and artistry, paradox / pattern of perception and the interpretation of his work. The central thesis of observations is the idea about the principled completeness of the embodiment of the artistic nature by Shevchenko, which leads to constant updating of its heritage in cultural- historical time, in fact its timeless nature. |
URI: | http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8553 |
Appears in Collections: | Проблеми сучасного літературознавства |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.