Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8487
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorТихомірова, Фарiда Ахнявівна-
dc.contributor.authorТихомирова, Фарида Ахняновна-
dc.contributor.authorTykhomirova, Farida A.-
dc.date.accessioned2016-05-17T11:25:15Z-
dc.date.available2016-05-17T11:25:15Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філології . – 2015. – Вип. 2 (24): Герменевтика тексту та герменевтика долі.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8487-
dc.description.abstractСтаття присвячена дослідженню бінарної оппозиції «Людина – природа» у творах літератури ХХ століття, зокрема у феєрії Моріса Метерлінка «Синій птах» та драмі Лесі Українки «Лісова пісня». За допомогою мистецтва – поезії, живопису, драми необхідно розробляти рецепцію дикої природи як чудесної реальності і священного простору. Вирішення герменевтичного протиставлення розуміння і знання сприятиме усвідомленню сучасних екологічних реалій.uk
dc.description.abstractСтатья посвящена исследованию бинарной оппозиции «Человек - природа» в произведениях литературы ХХ века, в частности, в феерии Мориса Метерлинка «Синяя птица» и драме Леси Украинки «Лесная песня». С помощью искусства – поэзии, живописи, драмы необходимо разрабатывать рецепцию дикой природы как чудесной реальности и священного пространства. Решение герменевтического противопоставление понимания и знания будет способствовать осознанию экологических реалий.uk
dc.description.abstractThe article investigates the binary opposition of «Man - nature» in the literary works of the twentieth century, particularly in the extravaganza Maurice Maeterlinck «The Blue Bird» and the drama of Lesya Ukrainka «Forest Song». With the help of art - poetry, painting, drama, reception must be developed as a wildlife wonderful reality and the sacred space. The decision of the opposition hermeneutic understanding and knowledge will contribute to the realization of environmental realities. Maurice Maeterlinck and Lesya Ukrainka expressed profound and important idea for us - wild nature has its own intrinsic value, its interests and dignity, its purpose and moral right to existence and freedom.The existence of wildlife good in itself, and the destruction or control of it is wrong in nature. It is mysterious, wild, free and divine, wildlife sanctuary can be considered the original and authenticity, a haven of purity and morality, it is a salvation for future generations. Any piece of art is open aesthetic system, it is continued in the individual interpretation of the reader. Through art - poetry, art, drama and ritual and religion should be developed as a reception wild natureis wonderful reality and sacred space.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherОдеський нац. ун-тuk
dc.relation.ispartofseries;С. 225-236-
dc.subjectекологізмuk
dc.subjectкультураuk
dc.subjectекологічна культураuk
dc.subjectдика природаuk
dc.subjectекологічна інтрпретаціяuk
dc.subjectцінністьuk
dc.subjectэкологизмuk
dc.subjectэкологическая культураuk
dc.subjectдикая природаuk
dc.subjectэкологическая интерпретацияuk
dc.subjectценностьuk
dc.subjectecologismuk
dc.subjectcultureuk
dc.subjectecological cultureuk
dc.subjectwildlifeuk
dc.subjectenvironmental interpretationuk
dc.subjectvalueuk
dc.titleЛюдина vs природа: екологічна інтерпретація творів літератури початку ХХ століттяuk
dc.title.alternativeЧеловек vs природа: экологическая интерпретация произведений литературы начала ХХ векаuk
dc.title.alternativeMan vs nature: environmental interpretation works of literature of XX centuryuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Δόξα / Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
225-236.pdf290.79 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.