Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8291
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБезпалова, Екатерина Викторовна-
dc.contributor.authorБезпалова, Катерина Вікторівна-
dc.contributor.authorBezpalova, K. V.-
dc.date.accessioned2016-03-22T13:45:45Z-
dc.date.available2016-03-22T13:45:45Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationМова: Науково-теоретичний часопис з мовознавстваuk
dc.identifier.urihttp://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8291-
dc.descriptionМова: науково-теоретичний часопис з мовознавства / ОНУ ім. І.І. Мечникова. – Одеса: Астропринт, 2015.uk
dc.description.abstractЦель статьи — описать дифференциальные признаки, отличающие проповедь от светских коммуникативных актов. Проповедь трактуется как речь, произносимая в церкви священнослужителем (адресантом) перед общиной (адресатом) устно в форме монолога с помощью определённого языка (кода) с целью оказания религиозно мотивированного воздействия на адресата. В результате исследования установлены макростратегии, используемые в альтернативной проповеди: проведение христианского учения, внедрение в сознание слушающих божественных истин, изложенных в Библии; отстаивание правильности своего учения по сравнению с другими религиями и религиозными течениями; демонстрация практического применения Божественной логики для достижения личного успеха, процветания, благополучия; выдвижение на первый план личности ритора, стремящегося соответствовать ожиданиям социума и претендующего на свою исключительность и избранность. Анализируются структурные составляющие текста альтернативной проповеди: Введение, Наррация, Трактовка и Заключение. Материалом исследования послужили 11 англоязычных проповедей общей длительностью 10 часов 15 минут, произнесенных альтернативными проповедниками в концертных залах и на стадионах.uk
dc.description.abstractМета статті — описати диференційні ознаки, які відрізняють проповідь від світських комунікативних актів. Проповідь трактується як промова, що виголошується в церкві священнослужителем (адресантом) перед общиною (адресатом) усно у формі монологу за допомогою певної мови (коду) з метою чинення релігійно мотивованого впливу на адресата. Встановлені макростратегії, які використовуються в альтернативній проповіді: проведення християнського вчення, впровадження у свідомість слухачів божественних істин, викладених у Біблії; відстоювання правильності свого вчення в порівнянні з іншими релігіями і релігійними напрямами; демонстрація практичного застосування Божественної логіки для досягнення особистого успіху, процвітання, благополуччя; висунення на перший план особи ритора, що прагне відповідати очікуванням соціуму і претендує на свою винятковість і обраність. Проаналізовано структурні складові тексту альтернативної релігійної проповіді: Вступ, Нарація, Трактовка та Висновки. Матеріалом дослідження слугували 11 англомовних проповідей загальною тривалістю 10 годин 15 хвилин, виголошених альтернативними проповідниками в концертних залах і на стадіонах.uk
dc.description.abstractThe main purpose of the article is to investigate distinctive features of a religious sermon making it divergent from any other social and secular communicative acts. The object of this study is the Alternative Sermon Text. The subject of this study is the alternative sermon semantic-syntactic characteristics. The sermon is treated as the speech delivered in church by the priest (sender) in front of the congregation (addressee) orally in the form of a monologue by means of a certain language (code) in order to produce its religiously motivated impact on the addressee. The macrostrategies used in the alternative sermon have been determined: the realization of the Christian doctrine; implementation of gospel truth stated in the Bible into the consciousness of the listeners; assertion of correctness of one’s doctrine in comparison with other faiths, religions and religious denominations; demonstration of practical application of Divine logic for achievement of personal success, prosperity, wellbeing; foregrounding the speaker’s personality whilst he/she tends to meet expectations of society by his/her aspirations to personal exceptionality and a selectiveness. As for the finding, structural components of the alternative sermon text have been analyzed: Introduction, Narration, Interpretation and Conclusion. The research has been carried out on the basis 11 English sermons held during the public service conducted by alternative gospellers in concert-halls and stadiums lasting altogether 10 hours and 15 minutes. The following methods have been used: the method of semantic and stylistic analysis, the method of component analysis, the functional method, the contextual and interpretational method. The achieved results have practical value, since they can be discussed within the courses of Discourse Analysis and Stylistics.uk
dc.language.isoruuk
dc.publisherАстропринтuk
dc.relation.ispartofseries;№ 24, С. 88-93.-
dc.subjectпроповедьuk
dc.subjectвведениеuk
dc.subjectнаррацияuk
dc.subjectтрактовкаuk
dc.subjectзаключениеuk
dc.subjectсинтаксисuk
dc.subjectпроповідьuk
dc.subjectвступuk
dc.subjectнараціяuk
dc.subjectвисновкиuk
dc.subjectsermonuk
dc.subjectintroductionuk
dc.subjectnarrationuk
dc.subjectinterpretationuk
dc.subjectconclusionuk
dc.subjectsyntaxuk
dc.titleСемантико-синтаксические особенности структурных частей английской альтернативной проповедиuk
dc.title.alternativeСемантико-синтаксичні особливості структурних частин англійської альтернативної проповідіuk
dc.title.alternativeThe semantic-syntactic peculiarities of the English alternative sermon structural componentsuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Мова

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
88-93.pdf166.53 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.