Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8141
Title: Speaking like a good guy: speech carnivalisation algorithm
Other Titles: Говорить как «хороший парень»: алгоритм речевой карнавализации
Говорити як «хороший хлопець»: алгоритм мовленнєвої карнавалізації
Authors: Pozharytska, Olena O.
Пожарицкая, Елена Александровна
Пожарицька, Олена Олександрівна
Citation: Мова: Науково-теоретичний часопис з мовознавства
Issue Date: 2015
Keywords: western
good cowboy
bad cowboy
sentence
carnivalisation
algorithm
вестерн
хороший ковбой
плохой ковбой
предложение
карнавализация
алгоритм
хороший ковбой
поганий ковбой
речення
карнавалізація
Series/Report no.: ;№ 23.
Abstract: The presented article looks at the problem of portraying good and bad characters by means of their speech self-representation in the original American western novels. The main objective of the paper consists in finding a syntactic code of the positive personality in western as demonstrated in the good cowboy’s speech party. Employing the cutting-edge methods of cognitive linguistics and text analysis along with traditional syntactic theories, the author argues that a stereotypic clash of good and evil conditioned by the genre results already on the level of syntactic carnivalisation of the literary dialogue within good and bad cowboys’ speech parties. Accordingly, the latter reflect the author’s view of national moral and ethical concepts of good and bad, while his/her main characters in a certain way embody these concepts on the level of their speech representation in the novel. The results of the carried-out linguistic analysis permit building up syntactic algorithms of good and bad cowboys’ speech which make the characters easily recognizable for the readers and manifest deep-lying cognitive associations between man’s surface speech structures and his/ her assessment by the audience in terms of good or bad moral standards.
В представленной статье анализируется проблема портретизации положительного и отрицательного персонажей с помощью их речевой самопрезентации в оригинальных романах в жанре американского вестерна. Основной целью данной работы является установление синтаксического кода позитивной личности в вестерне, как он представлен в речевой партии хорошего ковбоя. Автор применяет современные методы когнитивной лингвистики и текстового анализа, а также традиционные синтаксические теории и доказывает, что стереотипное столкновение добра и зла, обусловленное жанром, отражается уже на уровне синтаксической карнавализации художественного диалога в речевых партиях хорошего и плохого ковбоев. Последние отражают авторское виденье национальных морально-этических концептов добра и зла, в то время как главные герои объективируют данные концепты на уровне их речевой репрезентации в романе. Результаты проведенного лингвистического исследования позволили построить синтаксические алгоритмы речи хорошего и плохого ковбоев, которые делают их образы легкоузнаваемыми для читателей и манифестируют глубинные когнитивные ассоциации между речевыми структурами говорящего и его/её оценкой окружающими в параметрах принадлежности к носителям положительных или отрицательных моральных принципов.
У представленій статті аналізується проблема портретизації позитивного і негативного персонажів за допомогою їхньої мовленнєвої самопрезентації в оригінальних романах у жанрі американського вестерну. Головною метою роботи є встановлення синтаксичного коду позитивної особистості у вестерні, як він представлений у мовленнєвій партії хорошого ковбоя. Автор залучає новітні методи когнітивної лінгвістики та текстового аналізу разом із традиційними синтаксичними теоріями та доводить, що стереотипне зіткнення добра і зла, зумовлене жанром, відбивається вже на рівні синтаксичної карнавалізації худож- нього діалогу у мовленнєвих партіях хорошого та поганого ковбоїв. Останні віддзеркалюють авторське бачення національних морально-етичних концептів добра і зла, у той час як головні герої певним чином об’єктивують дані концепти на рівні їхньої мовленнєвої репрезентації в романі. Результати проведеної лінгвістичної розвідки уможливили побудову синтаксичних алгоритмів мовлення хорошого та поганого ковбоїв, які роблять їхні образи легкими для впізнання читачами та маніфестують глибинні когнітивні асоціації між мовленнєвими структурами мовця та його/її оцінкою оточенням у плані уналежнення до носіїв позитивних або негативних моральних принципів.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/8141
Appears in Collections:Мова

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61-67.pdf182.68 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.