Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/7443
Title: Гендерні особливості інтелекту: від юності до зрілості
Other Titles: Гендерные особенности интеллекта: от юности до зрелости
Gender features of intelligence: from youth to adulthood
Authors: Каменська, Наталія Леонідівна
Кременчуцька, Маргарита Костянтинiвна
Каменская, Наталья Леонидовна
Кременчуцкая, Маргарита Константиновна
Kamenska, Nataliya L.
Kremenchutskaya, Margaryta K.
Citation: Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
Issue Date: 2015
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: загальний інтелект
соціальний інтелект
стать
віковий розвиток
зрілий вік
общий интеллект
социальный интеллект
пол
возрастное развитие
зрелый возраст
overall intelligence
social intelligence
gender
age development
adulthood
Series/Report no.: Психологія;Т. 20, вип. 2(36), ч. 1
Abstract: У статті наводяться результати дослідження динаміки інтелектуальних особливостей чоловіків і жінок у віковому періоді від юності до пізньої зрілості. Метою дослідження було визначити вплив статі та віку людей на вираженість різних інтелектуальних здібностей. Були отримані дані, що показують взаємний вплив статі та віку на динаміку розвитку інтелекту. Розглянуто соціальний інтелект як інтелектуальну здатність, що має позитивну динаміку розвитку з віком, особливо у жінок.
В данной статье приводятся результаты исследования динамики интеллектуальных особенностей мужчин и женщин в возрастном периоде от юности до поздней зрелости. Целью исследования было установить влияние пола и возраста людей на выраженность различных интеллектуальных способностей. Были получены данные, показывающие взаимное влияние пола и возраста на динамику развития интеллекта. Рассмотрен социальный интеллект как интеллектуальная способность, имеющая положительную динамику развития с возрастом, особенно у женщин.
The paper presents the results of a study of the dynamics of intelligence at different stages of adulthood. The subject of the study was gender-specific intellectual abilities. Purpose of the study was to test the hypothesis that the age structure of the intelligence of men and women gets specific features. Methodological basis was the position of the two-factor model of intelligence R. Cattell and the theory of social intelligence G. Guilford. Men pass intelligence tests better than women. The significance of differences means that statistically they do exist (F (1,498) = 21,735, p = 0,00). There were no differences in understanding the motives of human behavior and situations of interpersonal interaction between groups divided by gender (of social intelligence testing). Set age-related differences in the manifestation of mental abilities of men and women. Young people are slightly ahead of the older men in terms of intelligence with an overall safety performance levels of general intelligence. In the women’s group at decrease indicators of general intelligence with age (statistically not confirmed) increased social intelligence. Promising area of future research is to analyze the intellectual capacities of older people and the study of the adaptive role of social intelligence at this age.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/7443
Appears in Collections:Вісник Одеського національного університету. Психологія

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
74-80.pdf274.27 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.