Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/7355
Title: Особенности восприятия языковых трансформаций современного масс-медийного дискурса (по результатам лингвистического эксперимента)
Other Titles: Особливості сприйняття мовних трансформацій сучасного мас-медійного дискурсу (за результатами лінгвістичного експерименту)
Features of perception of language transformations in the modern mass media discourse (according results of linguistic experiment)
Authors: Перепелица, Мария Сергеевна
Перепелиця, Марія Сергіївна
Perepelytsia, Maria S.
Citation: Мова: Науково-теоретичний часопис з мовознавства
Issue Date: 2014
Publisher: Астропринт
Keywords: медиадискурс
медиатекст
языковые трансформации
лингвистический эксперимент
дискурс сучасних мас-медіа
медіатекст
мовні трансформації
лінгвістичний експеримент
media-discourse
media text
language transformations
linguistic experiment
Series/Report no.: ;№ 22, С. 86-92.
Abstract: Статья посвящена анализу особенностей восприятия языковых трансформаций современного масс-медийного дискурса. Рассмотрены актуальные проблемы функционирования языка современных СМИ, а также направления изучения медиатекстов в рамках антропоцентрической парадигмы. Обозначена историография изучения языка СМИ как объекта научных поисков не только в рамках стилистики, но и лингвофилософии, лингвокультурологии, лингвопрагматики, герменевтики, психолингвистики, социолингвистики, дискурсологии, лингвистической экспертизы и других актуальных направлений современного языкознания. Различного рода трансформационные процессы и их результат — языковые трансформы — становятся всё более популярным явлением, требующим детального изучения с учётом прагматических установок авторов, культурно-знакового пространства эпохи, социологического, политического состояния общества, психологических особенностей восприятия медиаречи и т. д. Описаны основные методы анализа взаимосвязи «адресант — медиатекст — адресат» относительно дискурса современных СМИ. Представлены и проанализированы результаты лингвистического эксперимента, направленного на установление особенностей восприятия языковых трансформаций современного масс-медийного дискурса.
Статтю присвячено аналізу особливостей сприйняття мовних трансформацій сучасного мас-медійного дискурсу. Розглянуто актуальні проблеми функціонування мови сучасних ЗМІ, а також напрями дослідження медіатекстів у рамках антропоцентричної парадигми. Окреслено історіографію вивчення мови ЗМІ як об’єкта наукових пошуків не тільки в рамках стилістики, але й лінгвофілософії, лінгвокультурології, лінгвопрагматики, герменевтики, психолінгвістики, соціолінгвістики, дискурсології, лінгвістичної експертизи та інших актуальних напрямів сучасного мовознавства. Трансформаційні процеси та їх результат — мовні трансформи — стають все більш популярним явищем, яке потребує детального дослідження з урахуванням прагматичних інтенцій авторів, культурно-знакового простору епохи, соціологічного, політичного стану суспільства, психологічних особливостей сприйняття медіамовлення тощо. Описано основні методи аналізу взаємозв’язку «адресант — медіатекст — адресат» відносно дискурсу сучасних ЗМІ. Представлено та про- аналізовано результати лінгвістичного експерименту, направленого на встановлення особливостей сприйняття мовних трансформацій сучасного мас-медійного дискурсу.
The article is devoted to the analysis of perception features of language transformations in modern media discourse. Actual problems of functioning of modern media language and the directions of media texts studying within an anthropocentric paradigm are considered. The author marked historiography of the mass-media language studying as the object of scientific search not only in stylistics, but also in linguistic philosophy, linguistic culture, linguistic pragmatics, hermeneutics, psycholinguistics, sociolinguistics, discourse, linguistic examination and other actual directions of the modern linguistics. Different transformational processes and their result — language transforms — become more and more popular phenomenon demanding detailed studying taking into account pragmatically installations of the authors, cultural-sign space of the era, a sociological and political condition of society, psychological features of the media speech perception, etc. The main methods of the analysis of interrelation «the sender — the media text — the addressee» concerning a discourse of modern mass media are described. Results of the linguistic experiment directed on establishment of features of perception of language transformations of the modern mass-media discourse are presented and analyzed.
Description: Мова: науково-теоретичний часопис з мовознавства / ОНУ ім. І.І. Мечникова. – Одеса: Астропринт, 2014.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/7355
Appears in Collections:Мова

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
86-92.pdf190.66 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.