Мовознавчий дискурс у драматургії Миколи Куліша в контексті розвитку культури і процесів українізації/контрукраїнізації 1920–1930-х років і сучасності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет
Анотація
Філологічна п’єса М. Куліша «Мина Мазайло» − раритетний зразок вітчизняної і світової культури ХХ ст., прикметний поєднанням досконалого драматургічного тексту з науковим трактатом про самобутність і красу української мови, що виступає головним, хоч і не діючим героєм комедії. У статті доведено, що найкращий спосіб осмислення твору – сполучення літературознавчої і мовознавчої методик. Це і складає предмет і завдання праці, авторка якої через дешифрування художнього коду проникає в сутність актуальної і вічної для української нації проблеми буття/державності української мови як запоруки історичного існування України у світовому контексті. Крізь призму філософії мови М. Куліш у переконливій художній формі обігрує це важливе питання мовознавства як танатології, вдавшись до мовознавчого дискурсу.
Филологическая пьеса М. Кулиша «Мина Мазайло» − раритетный образец отечественной и мировой культуры ХХ в. – примечателен сочетанием совершенного драматургического текста и научного трактата о самобытности и красоте украинского языка, выступающего главным, хоть и не действующим, героем комедии. В статье доказано, что одной из репрезентативных моделей осмысления произведения является слияние литературоведческой и языковедческой методик. Это и составляет предмет и задачи работы, автор которой сквозь призму дешифрирования художественного кода проникает в сущность актуальной и вечной для нации проблемы бытия/государственности украинского языка как залога исторического существования Украины в мировом контексте. Ведь посредством проникновения в философские языковые аспекты М. Кулиш в убедительной художественной форме обыгрывает эти важнейшие вопросы судьбы украинского языка как танатологии в условиях шовинизма, при этом используя языковедческий дискурс.
‘Linguistic’ play ‘Myna Mazaylo’ by MykolaKulish is peculiar as a combination of a drama piece and a scientific treatise on the beauties of Ukrainian language, which acts as a character of the comedy. It isa rare case bothfor Ukrainian and world culture. The article proves the fact that in understanding a piece of literature one of representative methods is a fusion of linguistic and literary methodologies. This constitutes the subject matter and tasks of the article, the author of which in deciphering itsartistic codegoes to the depth of a pressing matter for every nation, including Ukraine, namely its existence/independence through the status of Ukrainian language as an official one.M. Kulish,using linguistic discourse,in a convincing artistic form studies utterly important issues of the Ukrainian language existence as a lingering death under conditions of Sovietchauvinism.
Опис
Вiсник Одеського нацiонального унiверситету = Вестник Одесского национального университета/ ОНУ імені І. І. Мечникова. - Одеса : Одеський національний університет, 2014.
Ключові слова
М. Куліш, дискурс, українська мова як позакадровий головний герой п’єси, М. Кулиш, украинский язык как внекадровый главный герой пьесы, M. Kulish, discourse, Ukrainian language as a behind-the-scenes main character of the play
Бібліографічний опис
Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
DOI
ORCID:
УДК