Show simple item record

dc.contributor.authorРаковская, Нина Михайловна
dc.contributor.authorРаковська, Ніна Михайлівна
dc.contributor.authorRakovskaya, Nina
dc.date.accessioned2015-10-06T07:33:03Z
dc.date.available2015-10-06T07:33:03Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationВісник Одеського національного університету = Odesa National University Heralduk
dc.identifier.urihttp://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/7289
dc.descriptionВiсник Одеського нацiонального унiверситету = Вестник Одесского национального университета/ ОНУ імені І. І. Мечникова. - Одеса : Одеський національний університет, 2014.uk
dc.description.abstractВ статье рассматривается система ценностных ориентиров Ак. Волынского. Делается акцент на ряде парадоксальных суждений критика, обусловленных противоречивостью его мировидения и незавершенностью критической системы в целом. Рассматриваются полемические концепции критика, нашедшие отражение в его оценках литературной критики 60-х гг. ХІХ в. и декаданса.uk
dc.description.abstractУ статті розглядається система ціннісних орієнтирів Ак. Волинського. Робиться акцент на ряді парадоксальних суджень критика, зумовлених суперечністю його світобачення та незавершеністю критичної системи в цілому. Розглядаються полемічні концепції критика, які знайшли відображення у його оцінках літературної критики 60-х рр. ХІХ ст. та декадансу.uk
dc.description.abstractAk. Volinsky is one of the representatives of crisis consciousness «transition era» of the end of the XIX – the beginning of the twentieth century. His name and works deliberately remained silent during the Soviet period, first of all, it was due to Ak. Volinsky ideas, expressed in his study «Russian criticism». The article examines a critical verity of Ak. Volinsky. Paradoxical concept of criticism due to its rejection of sociological and leaflets trends in literary criticism of 50 – 60-th of the XIX century: first of all, the positions of. N. Chernishevsky and N. Dobrolubov. As well as V. Rozanov, Ak. Volinsky «refuses» from «sixtieth» traditions, considering them to be tendentious containing many ideological undertones, etc.). However, obsessing sharp critical pen and uncompromising judgments Ak. Volinsky has rightly stressed differences between decadence and symbolism that was manifested in his contemplation about creativity of Z. Gippius, D. Merezhkovskiy, N. Minskiy and others. Literary criticism of Ak. Volinsky should be seen as a philosophical and aesthetic system, at the center of which there is a semiotic of bodily injury. The article focuses on the intellectual possibilities of personality, prevailing in his concepts of art and culture as a whole. The system of his values orientation and model of world seeing is examined. Volinsky’s interpretation practice allows to make a conclusion about special system of his sign codes. In the article updated views of the critic to the art (in particular, to the ballet), his intelligence, unhandled Ak. Volinsky to cultural character of the era of the «fin de siècle».uk
dc.language.isoruuk
dc.publisherОдеський національний університетuk
dc.relation.ispartofseriesФілологія;Т. 19, Вип. 3(9), С. 55-63.
dc.subjectинтеллектуалuk
dc.subjectкритическая рефлексияuk
dc.subjectкризисное сознаниеuk
dc.subjectполемичностьuk
dc.subjectінтелектуалuk
dc.subjectкритична рефлексіяuk
dc.subjectкризисна свідомістьuk
dc.subjectполемічністьuk
dc.subjectintelligence personuk
dc.subjectcritical graduationuk
dc.subjectcrisis consciousnessuk
dc.titleПарадоксальность критической стратегии Ак. Волынскогоuk
dc.title.alternativeПарадоксальність критичної стратегії Ак. Волинськогоuk
dc.title.alternativeParadoxicality of critical strategy Ак. Volinskyuk
dc.typeArticleuk


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record