Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/679
Title: | Рівні адресата у комунікації читача та автора художнього тексту |
Other Titles: | Уровни адресата в комуникации читателя и автора художественного текста Levels of addressee in the communication between the author and the reader of literary text |
Authors: | Сапригіна, Ніна Вадимівна Сапрыгина, Нина Вадимовна Saprygina, Nina V. |
Citation: | Вiсник Одеського нацiонального унiверситету=Odessa National University Herald |
Issue Date: | 2006 |
Publisher: | Одеський національний університет імені І. І. Мечникова |
Keywords: | комунікация мистецтво художня література письменник читач рівень адресат нададресат коммуникация искусство писатель читатель художественный текст метатекст уровни адресации communication art writer reader literary text metatext levels of addressee |
Series/Report no.: | Психологія;Т. 11, вип. 11 |
Abstract: | Автор пропонує рівневу концепцію адресації художнього тексту. Існує чотири рівні адресації, що вимагають вдповідну компетенцію читача. Перші три рівні — рівень дитини, рівень героя, рівень автора. Четвертий рівень — нададресат. Вказані рівні виходять з особливостей метатексту. Співпадання рівню, який очікує читач, з рівнем, запропонованим автором, сприяє емпатії читача. Неспівпадання порушує розуміння. Автор статьи предлагает уровневую концепцию адресации художественного текста. Существует четыре уровня адресации. Первые три уровня — уровень ребёнка, уровень героя и уровень автора. Четвертый уровень — нададресат. Уровни заданы метатекстом. Совпадение уровня, который ожидается читателем, с уровнем, предложенным автором, способствует эмпатии. Несовпадение разрушает понимание. The author of the article allocates the concept of four levels of the competence of addressees of literary texts. The first three levels are the level of Child, the level of Hero, the level of Author. The fourth level is Higher Addressee. These levels are the part of metatext. The concurrence of a level, which is expected by the reader, with a level offered by the author promotes empathy. The discrepancy destroys understanding. |
URI: | http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/679 |
Appears in Collections: | Психологія та соціальна робота |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.