Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/6297
Title: Утопический концепт в романтическом произведении
Other Titles: Утопічний концепт в романтичному творі
Utopia as a concept in romantic literary work
Authors: Мусий, Валентина Борисовна
Мусій, Валентина Борисівна
Musiy, Valentyna B.
Citation: Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
Issue Date: 2014
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: утопия
романтизм
проза
семантические оппозиции
Аксаков, К. С.
Киреевский, И. В.
Кюхельбекер, В. К.
Одоевский, В. Ф.
Полевой, Н. А.
Улыбышев, А. Д.
утопія
семантичні опозиції
Киреєвський, І.
Одоєвський, В.
Полевой, М.
Улибишев, О.
utopia
romantic
prose
semantic oppositions
Aksakov, K.
Kirievsky, I.
Kyukhel’beker, V.
Odoevsky, V.
Ulybyshev, A.
Series/Report no.: Філологія;Т. 19, Вип. 1(7).
Abstract: В статье идет речь о русской литературной утопии эпохи романтизма. Выделено три тематических группы произведений. В каждой из них идеальная (воображаемая) действительность противопоставлена реальной для авторов модели мироустройства, таким образом, главной является антитеза «идеальное – действительное». Однако в группе произведений о возвращении героя к эпохе идеального состояния человечества эта оппозиция реализуется на уровне «первоначальная гармония – современное состояние отчуждения», в произведениях о будущем научно-техническом прогрессе – «научное – косное», в так называемых социальных утопиях – «свобода и нравственность – деспотия и бесчеловечность».
У статті йдеться про російську романтичну утопію. Проаналізовано три тематичних групи романтичних творів. В кожної з них ідеальна модель світобудови протиставлена сучасності. Таким чином, головною є антитеза «ідеальне – дійсне». Однак в групі творів про повернення героя до давнини як часу гармонії і тому ідеального стану людства протиставлені «єдність» та «відчуження». У творах про майбутній науково-технічний прогрес людства на першому плані протиставлення інтелектуального – відсталому. Так звана соціальна утопія звертає увагу на антитезу «свобода – деспотія».
The article deals with the peculiarities of utopia as artistic genre in Russian literature of Romantic epoch. The main purpose of the article is to study literary works by V. Odoevskiy, N. Polevoy, K. Aksakov and other writers. Author of the article uses typological methodology and also hermeneutic strategies. Results of the comparative research of works are following: three thematic groups of romantic utopias were distinguished. In each of them opposition «ideal (imaginary) – actual reality» is the central. This sign is typical for all romantic utopias. However in the group of works about the return of hero to the epoch of the ideal state of humanity this opposition is realized at level «primary harmony – the modern state of alienation»; in works about future technical progress – «scientific – ignorance, unreceptive to new ideas»; in the so-called social utopias – «freedom and morality – despotism and inhumanity». The main feature of romantic utopia is that the program of ideal person is more important for author and the reader than the program of ideal society.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/6297
Appears in Collections:Вісник Одеського національного університету. Філологія: літературознавство, мовознавство

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
33-47.pdf297.49 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.