Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/6169
Title: Теория коммуникации в свете лингводидактики
Other Titles: Теорія комунікації у світлі лінгводидактиці
The theory of communication in the light of lingual didactics
Authors: Плотницкая, Светлана Валерьевна
Плотницька, Світлана Валеріївна
Plotnitskaya, Svetlana V.
Citation: Мова: Науково-теоретичний часопис з мовознавства
Issue Date: 2014
Publisher: Астропринт
Keywords: профессиональная языковая личность
иноязычно-речевая коммуникативная компетенция
монологическая речь
разветвлённые синтаксические структуры
ядерный центр
професійна мовна особистість
іншомовна комунікативна компетенція
монологічне мовлення
розгалужені синтаксичні структури
ядерний центр
professional linguistic personality
foreign speech communicative competence
monological speech
multicomponent syntax structures
kernal centre
Series/Report no.: ;№ 21, С. 232-236.
Abstract: Статья посвящена проблеме формирования профессиональной языковой личности студента на занятиях по английскому языку в университете, где важно учитывать определенные решающие факторы психолингвистики. Теория Н. Хомского о глубинных и поверхностных структурах и теория В. Л. Скалкина об иноязычно-речевой коммуникативной компетенции являются основой методики обучения иностранным языкам в университете. Основная идея заключается в развитии монологической речи студентов с использованием разветвлённых синтаксических структур на базе профессиональных текстов из оригинальных источников. Коммуникативная направленность определяет роль говорящего как участника общения и обозначает конкретную цель его высказывания: информировать слушателей, оценить что-либо, сообщить, воздействовать на слушателей путём доказательства. Основой профессионально-направленного монологического высказывания является текст, ибо он является базой развития тезауруса обучаемого. Чтобы произвести научный профессионально-ориентированный монолог необходимо использовать разветвлённые синтаксические структуры, которые состоят из сложных предложений с более чем одним ядерным центром, которые могут подвергаться лексико-грамматическим трансформациям.
При формуванні професійної мовної особистості студента на заняттях з англійської мови в університеті важливо враховувати певні вирішальні чинники психолінгвістики. Теорія Н. Хомського про глибинні і поверхневі структури і теорія В. Л. Скалкіна про іншомовну комунікативну компетенцію є основою для методики навчання іноземним мовам в університеті. Основна ідея полягає в розвитку монологічного мовлення студентів з використанням розгалужених синтаксичних структур на базі професійних текстів з оригінальних джерел. Комунікативна спрямованість визначає роль того, хто говорить, як учасника спілкування і означає конкретну мету його висловлювання: інформувати слухачів, оцінити що-небудь, повідомити, впливати на слухачів шляхом доведення. Основою професійно-спрямованого монологічного висловлювання є текст, бо він є базою розвитку тезауруса студента. Щоб зробити науковий професійно-орієнтований монолог необхідно використати розгалужені синтаксичні структури, що утворюються із складних пропозицій з більш ніж одним ядерним центром і можуть піддаватися лексико-граматичним трансформаціям.
While forming the professional linguistic personality of a student it is very important to take into account some deciding factors of psycholinguistics. The theory of N. Chomsky about the deep and external structures and V. L. Skalkin’s theory about the foreign speech communicative competence are the bases of the teaching method of the foreign languages at the university. The main idea is the development of the monological speech of the students with the help of multilevel syntax constructions on the basis of professional texts from the original sources. A communicative orientation determines the role of the speaker as a participant of communication and designates the certain aim of his expression: to inform listeners, to estimate anything, to report, to affect listeners by proof. The basis of the professionally-oriented monologue is the text, because it is the basis of thesaurus development of the student. To produce a scientific professionally-oriented monologue one has to use multicomponent syntax structures consisted of complex sentences with more than one kernal centre which can be subjected to lexico-grammatical transformations.
Description: Мова: науково-теоретичний часопис з мовознавства / ОНУ ім. І.І. Мечникова. – Одеса: Астропринт, 2014.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/6169
Appears in Collections:Мова

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
232-236a.pdf118.97 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.