Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/5903
Title: Графические окказионализмы рекламного дискурса
Other Titles: Графічні оказіоналізми рекламного дискурсу
Graphic nonce words of the advertizing discourse
Authors: Собченко, Наталия Сергеевна
Собченко, Наталія Сергіївна
Sobchenko, Natalia S.
Citation: Мова: Науково-теоретичний часопис з мовознавства
Issue Date: 2014
Publisher: Астропринт
Keywords: графический окказионализм
рекламный дискурс
неолексема
языковая игра
графічний оказіоналізм
рекламний дискурс
неолексема
мовна гра
graphic nonce word
advertizing discourse
neolexeme
language game
Series/Report no.: ;№ 20, С. 189-192.
Abstract: Статья посвящена рассмотрению приёмов создания окказионализмов в рекламном дискурсе. Уделяется внимание отсутствию единой терминологической базы для наименования графической окказиональности. Нет единства и для классификации подобных единиц. Целью статьи является анализ графических инноваций в рекламном дискурсе с точки зрения их классификации и выявление закономерностей их использования. На основе учитывания формально-содержательных особенностей графических окказионализмов и реальных и ложных мотивационных отношений, все графические окказионализмы рекламного дискурса поделены на 5 классов. Подробно рассмотрен каждый класс и проанализированы примеры. Особое внимание уделяется 5-му классу (названному «буквенными окказионализмами»), так как в современной рекламе именно этот тип чаще всего задействуется копирайтерами. Анализируется причина использования графических окказионализмов в рекламном дискурсе.
Стаття присвячена дослідженню прийомів творення оказіоналізмів у рекламному дискурсі. Приділяється увага відсутності єдиної термінологічної бази для найменування графічної оказіональності. У сучасній лінгвістиці немає єдиної класифікації подібних одиниць. Метою статті є аналіз графічних інновацій в рекламному дискурсі з точки зору їх класифікації і виявлення закономірностей їх використання. На основі врахування формально-змістовних особливостей графічних оказіоналізмів і реальних і помилкових мотиваційних стосунків, серед усіх графічних оказіоналізмів рекламного дискурсу виокремлено 5 класів. Детально розглянуто кожен клас і проаналізовано приклади. Особлива увага приділяється 5-ому класу (названому «буквенный оказіоналізмами»), оскільки в сучасній рекламі саме цей тип найчастіше задіюється копірайтерами. Аналізується причина використання графічних оказіоналізмів у рекламному дискурсі.
The article is devoted to the consideration of ways of creating nonce words in the advertizing discourse. Attention is paid to the absence of the unified terminology database for nominating graphic occasionalisms. There is no unity in terms of classifying such units either. The aim of the article is to analyse graphic innovations in the advertizing discourse from the point of view of their classification and define the regularities of their use. All graphic nonce words of the advertizing discourse are subdivided into 5 classes according to the formal and substantial features of the graphic nonce words and the real and false motivational relations. Each class is considered in detail and its examples are analysed. Special attention is paid to the 5th class (termed «alphabetic nonce words») as this type is most often employed by copywriters in modern advertizing. The author analyses the reason for the use of graphic nonce words in the advertizing discourse.
Description: Мова: науково-теоретичний часопис з мовознавства / ОНУ ім. І.І. Мечникова. – Одеса: Астропринт, 2014. – за 2013, №20: Присвячено 120-річчю від дня народження Володимира Володимировича Маяковського.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/5903
Appears in Collections:Мова

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
189-192a.pdf122.15 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.