Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/5898
Title: Эмотивные речевые средства футбольного телекомментария
Other Titles: Емотивні мовленнєві засоби футбольного телекоментаря
Emotive speech means of football in broadcasting
Authors: Пачев, Олег Николаевич
Пачев, Олег Миколайович
Pachev, Oleg N.
Citation: Мова: Науково-теоретичний часопис з мовознавства
Issue Date: 2014
Publisher: Астропринт
Keywords: средства речевого воздействия
футбольный телерепортаж
спортивный дискурс
эмоциональность речи
языковая игра
коммуникативное поведение
засоби мовленнєвого впливу
футбольний телерепортаж
спортивний дискурс
емоційність мовлення
мовна гра
комунікативна поведінка
means of speech impact
football broadcasting
sport discourse
speech emotivity
language game
communicative behaviour
Series/Report no.: ;№ 20, С. 97-101.
Abstract: Статья посвящена актуальной проблеме речевого воздействия спортивного телевизионного комментария на болельщиков. Рассмотрены средства выражения эмоций комментаторами. Для анализа использованы записи звуковых дорожек более 20 футбольных комментариев. Анализ эмотивных речевых средств в коммуникативном поведении футбольных телерепортеров в неподготовленной речи дал возможность выявить ряд интонационных, лексических, фразеологических, грамматических средств, которые используются с целью влияния на сознание болельщиков. В данной статье представлены некоторые из таких средств. Среди них заметную роль в эмоциональном воздействии на болельщиков играют интонация; порядок слов; вводные и сравнительные конструкции разной структуры; устойчивые сочетания; лексический и фразовый повтор; тавтология; парономазия и некоторые другие приёмы языковой игры; нечленимые междометные и модальные предложения; односоставные номинативно-оценочные предложения; неполные предложения; простые и сложные предложения с отношениями сопоставления, противопоставления, возмещения, градации и др.; своеобразное лексическое наполнение текстов. В телекомментарии тавтология может указывать на неподготовленный характер речи либо намеренно употребляться как художественное средство, выражающее необходимое значение. В основе сравнительных оборотов как фразеологических единиц интеграционно-сравнительного типа мотивации лежат таксоны разнообразных сфер жизни и деятельности человека. Специфика функционирования эмотивных речевых средств в спортивном телерепортаже заключается в синкретичном характере их использования в той или иной ситуации.
Статтю присвячено актуальній проблемі мовленнєвого впливу спортивного телевізійного коментаря на вболівальників. Розглянуто засоби вираження емоцій коментаторами. Для аналізу використано записи звукових доріжок понад 20 футбольних коментарів. Аналіз емотивних мовленнєвих засобів у комунікативній поведінці футбольних телерепортерів у непідготовленому мовленні дав можливість виявити ряд інтонаційних, лексичних, фразеологічних, граматичних засобів, які використовуються з метою впливу на свідомість уболівальників. У даній статті представлені деякі з таких засобів. Серед них помітну роль в емоційному впливі на вболівальників відіграють інтонація; порядок слів; вступні і порівняльні конструкції різної структури; усталені сполуки; лексичний і фразовий повтор; тавтологія; парономазия та деякі інші прийоми мовної гри; нечленовані вигукові та модальні речення; односкладні номінативно-оцінні речення; неповні речення; прості та складні речення зі значеннями зіставлення, протиставлення, відшкодування, градації та ін; специфічне лексичне наповнення текстів. У телекоментарі тавтологія може вказувати на непідготовлений характер мовлення або навмисно вживатися як художній засіб, що виражає необхідне значення. В основі порівняльних зворотів як фразеологічних одиниць інтеграційно-порівняльного типу мотивації лежать таксони різноманітних сфер життя й діяльності людини. Специфіка функціонування емотивних мовленнєвих засобів у спортивному телерепортажі полягає в синкретичному характері їх використання в тій чи іншій ситуації.
This article is devoted to the topical problem of speech influence of the television sports commentary on the fans. It considers the commentators’ means of expressing emotions. Audio tracks with more than 20 football commentaries were used for analysis. The analysis of the emotive speech means in the communicative behaviour of football broadcasters. The emotive speech means analysis of the football broadcasters’ communicative behaviour in unprepared speech. The unprepared speech analysis of the emotive speech means in the communicative behaviour of football broadcasters gave an opportunity to reveal a whole number of prosodic, lexical, phraseological and grammatical means used for the purpose of making an impact on the fans’ consciousness. Some of such means are presented in the article. An important role in providing an emotional impact on the fans is played by intonation; word order; parenthetical and comparative constructions of different form; set-phrases; lexical and phrasal repetition; tautology; paronomasia and some others types of wordplay; indivisible interjeetional and modal sentences; one- word sentences showing evaluation; elliptical sentences; simple and complex sentences showing comparison, opposition, gradation etc.; peculiar lexical content of the text. Tautology in broadcasting can be a sign of the unprepared character of the speech or be used deliberately as an artistic means in order to express the necessary meaning. Comparative structures of the integration- comparative motivation type have taxons of different human life spheres and activities. The peculiarity of emotive speech means in sport broadcasting consists in the syncretic character of their situation-specific usage.
Description: Мова: науково-теоретичний часопис з мовознавства / ОНУ ім. І.І. Мечникова. – Одеса: Астропринт, 2014. – за 2013, №20: Присвячено 120-річчю від дня народження Володимира Володимировича Маяковського.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/5898
Appears in Collections:Мова

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
97-101a.pdf147.47 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.