Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/5638
Title: Геометрия существования или метафизика веры в пьесе Анны Яблонской «Бермудский квадрат »
Other Titles: Геометрія існування чи метафізика віри в п’єсі Ганни Яблонської «Бермудський квадрат »
THE GEOMETRY OF THE EXISTENCE OR METAPHYSICS OF FAITH IN ANNA YABLONSKAYA’S PLAY «BERMUDA SQUARE»
Authors: Малютина, Наталья Павловна
Малютіна, Наталя Павлівна
Malutina, Nataliya
Citation: Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
Issue Date: 2013
Publisher: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Keywords: монолог
мистерия
метафизика
модель
символика
саморефлексия
монолог
містерія
метафізика
модель
символіка
саморефлексія
monologue
mystery
metaphysics
model
symbolism
autoreflection
Series/Report no.: Філологія ;Т. 18, Вип. 1(5), С. 59-64.
Abstract: Поэтика пьесы А. Яблонской рассматривается в аспекте проявления геометрической символики в метафизике сознания героини (автора) монологического высказывания. Мы доказываем, что в столкновении языковых дискурсов формируется мистерийная ситуация, в которой созидательная роль отводится поэтическому слову.
Поетика п’єси Г. Яблонської розглядається в аспекті проявлення геометричної символіки у метафізиці свідомості героїні (авторки) монологічного висловлювання. Доводиться, що у зіткненні мовних дискурсів формується містерійна ситуація, в якій космотворча роль відводиться поетичному слову
Poetics of A. Yablonska’s play is discussed in the aspect of manifestation of geometric symbols in the metaphysics of hero’s consciousness (author) monologic speech. We prove that in a collision of language’s discourses is formed a mysterial situation in which the creative role is given to the poetic word. Poetics of the play is considered in the context of the symbolic meanings of square and circle in sacred geometry: square deals model of existence, which shows a disharmony (the origin of the play’s title). Grotesque’s multiplying of the demiurge’s figures forms a collision of confrontation with the poetic creativity of the heroine, whose texts were introduced in the structure of the dramatic action and contribute to the harmonization of the surrounding space. Deserves attention the problem of Author’s manifestations in the personality of the hero. Not accidentally dramatization covers all levels of poetics of the play
Description: Вiсник Одеського нацiонального унiверситету = Вестник Одесского национального университета/ ОНУ імені І. І. Мечникова. - Одеса : "Одеський національний університет", 2013.
URI: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/5638
Appears in Collections:Вісник Одеського національного університету. Філологія: літературознавство, мовознавство

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
59-64.pdf181.97 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.