Ресурсный потенциал этнического танца для коррекции психоэмоциональных состояний девочек-подростков

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
Номер ISSN
Номер E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Статья посвящена проблеме изучения ресурсного потенциала этнического (восточного) танца для коррекции психоэмоциональных состояний девочек подросткового возраста. В ней обосновывается мысль о том, что соединение этнической музыки и творческого осознанного танца даёт наиболее естественное вхождение в ресурсное потоковое состояние сознания, с его ярко выраженной позитивной эмоциональностью, что позволяет девочкам-подросткам успешно преодолевать физические и психические проблемы своего возраста, «творить себя», создавать своё понимание, своё видение мира, осваивать новые пространства знаний, способностей и умений.
Стаття присвячена проблемі вивчення ресурсного потенціалу етнічного (східного) танцю для корекції психоемоційних станів дівчаток підліткового віку. У ній обґрунтовується думка про те, що з’єднання етнічної музики та творчо усвідомленого танцю дає найбільш природне входження в ресурсний потоковий стан свідомості, з його яскраво вираженою позитивною емоційністю, що дозволяє дівчаткам-підліткам долати фізичні та емоційні труднощі свого віку, «творити себе», створювати своє розуміння, своє бачення світу, освоювати нові простори знань, здібностей і вмінь.
Paper is devoted to the study of the resource potential of the ethnic (Eastern) dance for the correction of psycho-emotional states of adolescent girls. It substantiates the idea that the connection of ethnic music and dance creative conscious gives the most natural occurrence in resource streaming state of consciousness, with its pronounced positive emotion that allows teenage girls to successfully overcome the physical and mental problems of his age, «do yourself», create their own understanding, their vision of the world, to learn new knowledge space, skills and abilities. In the process of oriental dance, teenage girls not only learn to interact with their «changing» the body, but also improve your fitness — strengthen the muscles of the abdomen, hips and legs, which in turn contributes to the development of physical coordination, skill formation on the appropriate use of their own efforts and getting pleasure from the movement itself. Because belly dance classes do not declare a direct therapeutic purposes, and are more entertaining and training, many protections do not include simply. These classes develop more positive image of adolescent girls’ body, that helps not only to improve self-esteem, but also gives the opportunity to express themselves. Mastery of new movements and postures gives a chance to learn new feelings, manifestations stabilize the emotional sphere, environmentally friendly open and express themselves. Belly dance classes in a group of girls — teenagers can solve the problem of leading activity of this age — namely, communication with peers, development of new norms of behavior and relationships with people, to «conquer» the recognition and respect of the location to his peers.
Опис
Ключові слова
психоэмоциональные состояния, тревожность, депрессивные состояния, подростковый возраст, профилактика и коррекция, арттерапия, танцевально-двигательная терапия, ритмотерапия, потоковое состояние сознания, психоемоційні стани, тривожність, депресивні стани, підлітковий вік, профілактика та корекція, арт-терапія, танцювально-рухова терапія, ритмотерапія, потоковий стан свідомості, psycho-emotional state, anxiety, depression, adolescence, prevention and correction, art therapy, dance-movement therapy, ritmoterapiy, streaming state of consciousness
Бібліографічний опис
Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald
DOI
ORCID:
УДК